شماره ۱۷۴۱ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
گپ‌وگفت «شهروند» با مهدی‌پرنیان، روحانی طنزپرداز
با احتیاط وارد عرصه طنز شوید!‏

شهروند|  «قُمپز» نام یک محفل طنزنویسی در شهر قم است. چند سالی است که اسم این محفل ادبی که ‏به همت حوزه‌ هنری شکل گرفته، بین اهالی فرهنگ و ادب گُل کرده است. بی‌شک یکی از ویژگی‌های ‏این محفل که آن را با سایر محافل فرهنگی متفاوت کرده مشارکت طلاب و روحانیون در این رویداد ‏است. مهدی‌پرنیان، روحانی طنزپرداز اهل یزد هم یکی از همین طلبه‌هایی است که در این محفل هنری ‏مشارکت داشته؛ کلیپ شعرخوانی این روحانی جوان در حضور رهبر معظم انقلاب در چند هفته اخیر ‏در شبکه‌های اجتماعی بازخوردهای بسیاری به دنبال داشته است. «شهروند» به همین منظور گفت‌وگوی ‏کوتاهی با این روحانی جوان داشته است.‏
  عرصه طنز و وادی طلبگی به نظر در ظاهر شباهتی با هم ندارند، موافقید؟
در ظاهر شاید در میان مردم چنین برداشت شود که اشتراکی در میان این دو عرصه نیست، اما اگر عمیق‌تر به سیره زندگی علما نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که این برداشت صحیح نیست. ‏بسیاری از علما و بزرگان حوزه دین انسان‌های شوخ طبعی بوده‌اند، چه در برخورد با مردم و چه در ‏دوران طلبگی خود. خاطرات بسیاری از شوخ‌طبعی این بزرگان نقل شده است. اما عموما این بزرگان ‏در عرصه طنز هم شفاهی فعالیت داشته‌اند و در میان حوزویان در عرصه طنز مکتوب کمتر کار شده ‏است. اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم من در این دو عرصه  تناقض نمی‌بینم و اتفاقا این دو را ‏مکمل هم می‌دانم. ‏
 عده‌ای معتقدند ما جامعه افسرده‌ای داریم چقدر با این مسأله موافقید و دلیلش را چه می‌دانید؟
این که جامعه ما افسرده است یا خیر را باید بررسی کرد با ملاک‌ها وشاخص‌های افسردگی. باید دید ‏اگر افسردگی وجود دارد ریشه این افسردگی کجاست؟ من به‌طور قاطع پاسخ می‌دهم که علت ‏افسردگی جامعه در آیین‌های دینی و مذهبی ما نیست. ما‌ روایت‌های بسیاری داریم که یکی از ‏راهکارهای ایجاد شادی در زندگی توسل به اهل بیت(ع) است. حتی عزاداری برای اهل بیت(ع)، ‏ آرامش و نشاط درونی به دنبال دارد. در روایات متعدد دینی  توصیه شده است که  شادی را ‏گسترش دهید. از امیرالمومنین(ع) روایت شده: «وقتی همدیگر را می‌بینید، شادی و سرور در چهره‌تان نشان ‏دهید.» یا در روایتی دیگر حضرت می‌فرماید:   «انسان مومن انسان شاداب است.» در روایتی هم  نقل شده است ‏که پیامبر اسلام(ص) هم شوخی می‌کردند، اما در این شوخی‌ها از مدار حق گویی خارج نمی‌شدند، در ‏شوخی‌ها  نباید به سمت  تمسخر و دروغ و تهمت حرکت کنیم.‏
 تا حالا شده در محافل دینی به دلیل فعالیت‌تان در حوزه (شعرطنز) مورد انتقاد قرار بگیرید؟
من در ورود به شعرطنز تردیدی داشتم که مبادا چنین برداشتی نسبت به من توسط برخی از افراد پیش ‏بیاید. برای همین با احتیاط به این عرصه وارد شدم. اما در‌سال 97 در دیداری که همراه با  ‏شاعران با مقام معظم رهبری داشتیم، از حضرت آقا این موضوع را سوال کردم و ایشان فرمودند: چه ‏اشکالی. البته توصیه‌هایی هم داشتنند که مبادا از همان مدار حق‌گویی خارج شوم. در سیره علمای پیشین ‏هم طنز جایگاه جدی داشته است. آقای خوانساری از مراجع بزرگ تقلید عصر خود نویسنده کتاب ‏سراسر طنز کلثوم ننه است. این کتاب با زبان طنز به بیان انتقاد از آسیب‌های اجتماعی ‏عصر خود می‌پردازد.‏
 در مورد این چند اسم، احساسات‌تان را کوتاه بیان کنید؟
ملانصرالدین‎: بزله‌گویی حاضر جواب که حرف‌هایش خالی از پند و اندرز نیست
شیخ مفید‎: خیلی از آموزه‌ها  و معارف متون دین مرهون زحمات ایشان است ‏
رضا عطاران‎: هیچ ‏
عبیدزاکانی‎: اعجوبه‌ای است سرآمد که توانسته انتقادات سیاسی -اجتماعی عصر خود را با زبان طنز بیان ‏کند
 جوک‌گوی خوبی هستید؟
اگر منظورتان در نحوه بیان جوک است، خیر. شیوه بیان هم  به مانند آن‌چه در استندآپ کمدی می‌بینیم، ‏نیست. اما از لحاظ کمی ومیزان  لطیفه گویی و بزله گویی در دورهمی‌ها کسی به پای من نمی‌رسد.‏

کوتاه در مورد مهدی‌پرنیان
متولد 1354. از‌سال 1373 وارد حوزه علمیه قم شده است. ارتباط او با دنیای طنز از خواندن مجلات ‏گل آقا به شکل جدی آغاز شده و از طرفداران کیومرث صابری در دوران نوجوانی بوده است. ‏


تعداد بازدید :  312