شماره ۱۷۴۲ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير
صفحه را ببند
طرح‌های ارتقای پهپادها و ربات‌های جست‌وجوگر در رویداد ایده‌پردازی هلال‌احمر درخشیدند
امدادگران آهنی

پهپادها و ربات‌های جست‌وجوگر و نجاتگر، از جدی‌ترین ایده‌هایی بود که به رویداد ایده‌پردازی هلال‌احمر راه پیدا کردند. برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت این امدادگران آهنی وافزودن قابلیت‌های تازه به آن‌ها، طرح اصلی این ایده‌ها را به خود اختصاص داده است. اعضای تیم‌های رباتیک کشور، امدادگران جوان هلال‌احمر و اعضای داوطلب، هرکدام از زاویه دید خود قابلیت‌های این ربات‌ها و پهپادهای امدادگر را روی ترازوی محک قرار داده‌اند؛ ربات‌ها و پهپادهای امدادگر و جست‌وجوگری که نیروهای تازه نفس امدادرسانی در گوشه و کنار دنیا هستند و راه خود را به سوی عملیات‌های جست‌وجو و امداد و نجات کشور هم باز کرده‌اند. اعضای جوانان تهران و قزوین ایده‌هایی از این دست دارند.

پهپاد همه فن‌حریف

اعضای تیم کاوشگر نجات، همگی امدادگران چندین و چند ساله هلال‌احمر هستند و حضور در عملیات‌های مختلف امداد جاده‌ای، کوهستان و... را تجربه کرده‌اند. طراحی خودروهای نجات که بتواند تمام تجهیزات لازم برای جست وجو در محیط‌های آبی، تجهیزات پروازی و همچنین جست‌وجو روی آوار و عمق زمین را انجام دهد، ایده‌ای است که پای آنها را به رویداد استارت‌آپی هلال‌احمر باز کرده است. «هاجر محبی» از اعضای این تیم می‌گوید: «ایده ما این است که بتوانیم همه مجموعه امکانات جست‌وجو و نجات را به‌صورت بهینه و کاملاً کاربردی، در کنار هم در عملیات‌ها داشته باشیم. برای مثال با داشتن چنین امکاناتی در امداد و نجات کوهستان، می‌توانیم به کمک پهپادهای جست‌وجو‌گر، قبل از رسیدن تیم امداد به محل حادثه، این نقطه و وضع مصدومان را شناسایی کنیم. صرفه‌جویی در زمان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از پهپادهای جست‌وجوگر در عملیات‌های امداد کوهستان است. مثل اتفاقی که در عملیات جست‌وجوی هواپیمای سقوط کرده در دنا، که در نهایت به کمک پهپادهای واکنش سریع به نتیجه رسید. این تجهیزات کاوش، به کمک سنسورهای قوی و حساسی که روی آن نصب می‌شود، می‌تواند به جست‌وجوی افراد در بهمن و یا محیط‌های آبی هم به ما کمک کند و موانع پیش روی تیم جست‌وجو و نجات را تا حد زیادی کنار بزند. قابلیت استفاده در محیط‌های مختلف، مهم‌ترین ویژگی جست‌وجوگری است که ما در فکر طراحی و ساخت آن هستیم.» در میان اعضای این تیم، اعضای تیم واکنش سریع پهپادهای کشور هم به چشم می‌خورند. «مهدی خدادادی» مسئول مرکز کنترل و هماهنگی عملیات پهپادهای هلال‌احمر و از امدادگران قدیمی جمعیت می‌گوید: «استفاده از پهپادها در عملیات‌های جست‌وجو و نجات هم در کاهش هزینه‌ها و هم کاهش زمان عملیات تأثیر زیادی دارد. ما در این طرح قصد داریم تا با افزایش تعداد سنسورهای پهپادهای موجود، قابلیت‌های جدیدی به آنها اضافه کنیم تا بتوانیم در عملیات‌های بیشتری از آنها کمک بگیریم. پهپادهایی که در حال حاضر توسط تیم‌های واکنش سریع استفاده می‌شوند گرچه پهپادهای روز دنیا هستند، اما از اساس برای جست‌وجو و عملیات نجات ساخته نشده‌اند. به همین دلیل نمی‌توان از آنها در تمام محیط‌ها استفاده کرد.» کاهش هزینه‌های استفاده از بالگرد از چندین میلیون تومان به 200 هزار تومان، یکی از تأثیرات قابل توجه استفاده از پهپاد در عملیات‌های مختلف به جای بالگرد است. خدادادی می‌گوید: «اجرایی شدن این ایده و به ثمر رسیدن طرح، توجیه اقتصادی و منطقی کافی دارد. چراکه با در اختیار داشتن این پهپادها می‌توان علاوه بر سرعت دادن به عملیات جست‌وجو و نجات، هزینه‌ها را هم کاهش قابل توجهی داد. هرچند از نظر امدادگران و اعضای هلال‌احمر نجات جان هر فرد قابل ارزشگذاری نیست.»

ایده‌ای برای راحتی خیال بیماران

خنک نگه داشتن دارو تا زمان رسیدن به بیماران و مصدومان، یکی از دغدغه‌های پیش روی امدادگران است. خنک‌کننده‌هایی که در حال حاضر در بازار رایج هستند، از جنس یخ خشک هستند و مشکلات خاص خود را دارند. خنک‌کننده دارویی که با انرژی خورشید کار می‌کند ایده‌ای است که اعضای جوانان استان قم به دنبال عملی شدنش هستند. «فرشته نعمتی» سرپرست تیم این گروه می‌گوید: «استفاده از کیسه‌های یخ و خنک‌کننده‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، مشکلات خاص خود را دارد. یکی از این مشکلات محدود بودن مدت زمان نگهداری این کیسه‌ها است و یا استفاده از آب در آنها که باعث می‌شود افراد نتوانند آن را در کنار سایر وسایل خود در کیف نگه دارند. خنک‌کننده‌ای که ما طراحی کرده‌ایم به کمک انرژی خورشید شارژ می‌شود و به همین دلیل می‌توان در مدت طولانی از آن استفاده کرد. کوهنوردان، اعضای تیم‌های امداد کوهستان، امدادگرانی که برای مصدومان دارو می‌برند، افرادی که هر روز باید دارو مصرف کنند و آن را در جای خنک نگه دارند، کسانی هستند که با این خنک‌کننده‌ها می‌توانند آرامش خاطر بیشتری داشته باشند.» «رضوان حقیقت‌نژاد» امدادگر عضو این گروه است و مبتلا به بیماری دیابت. او می‌گوید: «مشکلی که من و دیگر افراد دیابتی داریم این است که باید همواره داروی خود را به همراه داشته باشیم. اجرایی شدن این ایده به من و دیگر بیماران کمک می‌کند تا با خیال راحت، زمان طولانی‌تری را در سفر، عملیات امداد و نجات و یا شیفت‌های پایگاه باشیم. دسترسی نداشتن به برق و یخچال، مشکلی است که با خنک‌کننده‌های دارویی خورشیدی حل می‌شود و از فاسد شدن دارو در مدت کوتاه جلوگیری می‌کند.» ارسال دارو به مناطق سیل زده و زلزله‌زده که وضعیت شهر در آن برای مدت طولانی عادی نیست، دغدغه‌ای است که با این ایده برطرف می‌شود. حقیقت‌نژاد می‌گوید: «این ایده تنها برای هلال‌احمر کاربرد ندارد و اورژانس، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و... هم می‌توانند با استفاده از آن خدمات مطلوب‌تری به مردم بدهند. در صورت تولید انبوه این وسیله، از فاسد شدن مقدار زیادی دارو در هر روز جلوگیری می‌شود و این قضیه هم برای بیماران و هم در ابعاد کلان اقتصادی، به صرفه است و توجیه اقتصادی دارد.» اعضای این گروه یکی از دلایل پرداختن به این ایده را زائران و مسافران استان قم می‌دانند که در زمان سفر به این استان معمولاً دچار مشکل حمل و نگهداری دارو هستند. به‌خصوص در ایامی مثل عید و یا نیمه شعبان و... که اوج حضور مسافران در استان قم است و اعضای جوانان هلال‌احمر به ساماندهی مسافران می‌پردازند.

تیم قزوین

از اوج آسمان تا عمق دریا

تیم 3 نفره استان قزوین با ایده «بالگرد شناور» به رویداد ایده‌پردازی هلال‌احمر راه پیدا کرده است و پهپادی را طراحی می‌کند که بتوان آن را به مناطق آبی اعزام کرد و از آن توقع داشت تا در زیر سطح آب هم به جست‌وجو و نجات بپردازد. «سمیرا رومینا» بیش از 4 سال است در سازمان جوانان فعالیت می‌کند و از مشاوران دفتر ریاست جمهوری در حوزه جوانان است. دانشجوی نمونه کشوری و برگزیده جشنواره خوارزمی و عضو تیم رباتیک دانشگاه آزاد قزوین است و حالا قصد دارد ایده بالگرد شناور جست‌وجوگر خود را به همراه اعضای تیم اجرایی کند. او می‌گوید: «اکنون در عملیات‌های مختلف از پهپادها استفاده می‌شود. اما پهپادهایی که در حال حاضر وجود دارند امکان حضور در موقعیت زیر سطح را ندارند. ما با استفاده از سنسورهای بیشتر و اضافه کردن قابلیت‌های تازه به این پهپادها، بالگرد یا پهپادی را طراحی کرده‌ایم که می‌تواند به عمق آب هم برود و در عملیات جست‌وجو به ما کمک کند.» تیم دانشجویی استان قزوین پیشینه طول و درازی در رویدادهای ایده‌پردازی و استارت‌آپی دارد. «سهیلا بختیاری» عضو این تیم و دبیر مجمع دانشجویی استان قزوین می‌گوید: «اعضای هلال‌احمر در زمینه‌های مختلف امداد و نجات و فعالیت‌های مربوط به خود، ایده‌های زیادی دارند که تا پیش از برگزاری این رویداد، فرصتی برای ارایه آن و نزدیک کردن ایده به اجرا وجود نداشت. برای همین بسیاری از ایده‌ها قبل از اینکه بتوانند به‌صورت جدی مطرح شوند فراموش می‌شدند. برگزاری این رویداد هم به ایده پردازان این امکان را داد تا وارد حیطه فعالیت‌های هلال‌احمر شوند و هم اعضای هلال‌احمر را به حل مسأله دعوت کرد. برگزاری دوره‌های آشنایی با کسب و کارهای نوین بومینو در سال گذشته جوان هلال‌احمر را با این فضا آشنا کرد و پیش‌زمینه خوبی برای آنها بود.» سومین عضو این گروه هم در دو دوره متوالی طلای جهانی اختراعات را از آن خود کرده است. «محمد ریاحی» می‌گوید: «وقتی هلال‌احمر چنین رویدادی را برگزار می‌کند به ما این فرصت را می‌دهد که بیشتر با حوزه فعالیت‌های این سازمان آشنا شویم. بسیاری از ایده‌ها ممکن است در زمینه برطرف کردن نقاط ضعف موجود و ارتقای کیفیت تجهیزات هلال‌احمر باشد.» تیم دانشجویی استان قزوین پیش از این هم با طراحی سامانه هدفمند جست‌وجو و نجات توانست عنوان طرح برتر حوزه مدیریت بحران سازمان ملل را از آن خود کند. این سامانه با ثبت لحظه‌ای حضور افراد در ساختمان و ثبت موقعیت مکانی آن‌ها، بلافاصله بعد از وقوع حادثه به مدیریت بحران اعلام می‌کند که در هر نقطه از ساختمان چه تعداد افراد حضور دارند و مانع از جست‌وجوی کور و اتلاف زمان طلایی امداد در شرایط
 بحران می‌شود.

 


تعداد بازدید :  477