شماره ۱۷۴۳ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۶ تير
صفحه را ببند
وزیر ارتباطات دلیل قطع اینترنت در هفته گذشته را توضیح داد
چه کسی در روز کنکور اینترنت را قطع کرد؟

حواشی قطع اینترنت در هفته گذشته همچنان ادامه دارد. این قطعی اما در روز کنکور واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت و بعد از آن‌که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات از این قطعی اظهار بی‌اطلاعی کرد، این واکنش‌ها بیش ازپیش شد. اما روز گذشته زمانی بود که جهرمی درباره اختلال در اینترنت در هفته گذشته توضیح داد و گفت که در روز کنکور سراسری، با هدف لونرفتن سوالات این آزمون، اینترنت در ۲۱۰ نقطه کشور قطع شده بود.
او در ادامه اضافه کرد: «در آن زمان مسافرت بودم و به محض این‌که به تهران رسیدم، گفتم موضوع پیگیری و سریع نت وصل شود که گفتند برای امنیت کنکور انجام شده است، گفتم می‌توانستند از جَمِر استفاده کنند، چرا شبکه اینترنت قطع شده است؟» جَمِر مسدودکننده سیگنال یا فرکانس با برد محدود است و این درحالی است که از این سیگنال‌ها اضافه نشده و آذری‌جهرمی هم توضیح بیشتری در این‌باره نداد و اعلام نکرد که کدام نهاد درباره این اقدام تصمیم گرفته است.
پیگیری‌های «شهروند» از وزارت ارتباطات هم نتیجه‌ای در برنداشت و روابط عمومی این سازمان اعلام کرد که باید از شرکت ارتباطات زیرساخت در این‌باره پرس‌وجو کنید و این شرکت هم پاسخگو نبود.
 با این وجود ماجرای قطعی و کُندبودن اینترنت در ایران موضوع جدیدی نیست و اتفاقا خردادماه همین امسال بود که وزیر دوهفته به سرویس‌دهندگان اینترنت مهلت داد تا وضع سرویس‌دهی خود به مشترکان را اصلاح کنند و تأکید کرد که درصورت عدم تغییر، شخصا به موضوع ورود می‌کند. او آن زمان در التیماتومش گفته بود «فقط دوهفته سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و سرویس‌دهندگان اینترنت فرصت دارند این وضع را اصلاح کنند. اگر تغییرات ملموسی مشاهده نشود، شخصا به این موضوع بدون هیچ مماشاتی ورود می‌کنم و می‌دانند آن موقع چه می‌شود! نمونه آن را درباره ستاره مربع‌ها و کم‌فروشی دیده‌اند که در زمینه -حق‌الناس- هیچ تعارف و خط قرمزی ندارم.»
قطعی‌های حال حاضر اما کار هیچ‌کدام از این شرکت‌ها نبود و برای همین توقع می‌رود مواردی از این دست تکرار نشود و حداقل با هماهنگی وزیر باشد تا او با ارایه دستوراتی مثل استفاده از جَمِر از قطع کلی جلوگیری کند.

دیدگاه‌های دیگران

م
مینا بهرامی |
مخالف 4 - 1 موافق
با سلام وخسته نباشید لطفا در روز کنکو ر سراسری بخاطر حفظ امنیت سوالات اینترنت رو قطع کنید تا حق ما ضایع نشود مخصوصا امسال که با شرایط کرونایی وپوشش خیلیها به فکر تقلب هستن با سپاس

تعداد بازدید :  628