شماره ۱۷۵۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
دومین تلاش موفقیت آمیز بود
عبور از کانال مانش با تخته پرنده

مخترع فرانسوی که ماه پیش سعی داشت سوار بر جت‌برد خود از فراز کانال مانش عبور کند و البته موفق نشد، این بار در تلاش دوم موفق شد به سلامت در سواحل خلیج داور در انگلیس فرود بیاید. فرانکی زاپاتا سوار بر جت‌برد خود به مدت 20 دقیقه این کانال را طی کرد. زاپاتا که پیشتر قهرمان جت اسکی بوده است، ماه گذشته سعی کرد این کانال را سوار بر تخته پرنده خود طی کند، اما به هنگام فرود آمدن برای سوخت‌گیری اشتباه کرد و در آب سقوط کرد. زاپاتا در مصاحبه‌ای پس از عبور موفقیت‌آمیزش از کانال مانش گفته قصد دارد در پروژه بعدی‌اش سوار بر یک ماشین پرنده شود و برای این کار با حامی مالی‌اش نیز قرارداد امضا کرده است.
زاپاتا درخصوص تخته پرنده با ارتش‌های آمریکا و فرانسه همکاری کرده و فرانسه مبلغ یک‌میلیون و 400‌میلیون دلار بر روی تخته پرنده او سرمایه‌گذاری کرده است. نیروهای ویژه ارتش فرانسوی درخصوص استفاده از این تخته پرنده تمایل نشان داده‌اند. آنها معتقدند از این وسیله می‌توان به‌عنوان یک ابزار نظامی در حملات استفاده کرد.  کانال مانش تاکنون بارها با وسایل و روش‌های مختلفی پیموده شده است. عبور به وسیله چتر، گلایدر، بالن، مونوسکی و گوندولا ازجمله رکوردهایی است که به جا مانده است. در جولای‌ سال1909 هوانورد فرانسوی به نام لویی بلریوت به وسیله یک هواپیمای تک‌باله عرض کانال مانش از فرانسه تا انگلیس را پیمود.  در‌سال 1875 نیز یک کاپیتان نیروی دریایی انگلیس به نام ماتیئو وب توانست به‌عنوان اولین نفر مسافت خلیج داور تا کالای را شنا کند. این طی‌کردن مسافت 21 ساعت و 45 دقیقه طول کشید.

 


تعداد بازدید :  425