شماره ۱۷۵۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
بخشنامه تازه بانک مرکزی : برداشت غیرمستقیم از حساب ضامن‌ها ممنوع است
دیگر بدهی شرکت‌ها را سهامداران‌شان نمی‌دهند

شهروند|  بانک مرکزی بخشنامه تازه‌ای برای وام‌گیرنده‌ها منتشر کرده است. بخشنامه‌ای که براساس آن دیگر بانک‌ها اجازه ندارند مطالبات غیرمستقیم‌شان را از حساب شخصی ضامن‌ها برداشت کنند اما این موضوع به چه معنی است و آیا محدودیت تازه‌ای برای پرداخت وام بانکی به مشتریان ایجاد می‌کند؟ مهدویان، کارشناس بانکی در این زمینه به «شهروند» توضیح می‌دهد که وام‌گیرنده‌های خرد و افرادی که به صورت شخصی برای گرفتن وام به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، نگران نباشند، زیرا این بخشنامه بیشتر برای صاحبان کسب‌وکار صادر شده است و وام‌هایی که به نام شرکت‌ها گرفته می‌شود.
او توضیح می‌دهد: «براساس بخشنامه جدید بانک‌ها دیگر نمی‌توانند به صورت مستقیم به سراغ سهامداران یک شرکت بروند و حساب آنها را در ازای بدهی‌شان تخلیه کنند.»
این کارشناس بانکی ادامه می‌دهد: «مطالبات غیرمستقیم به  شرکت‌ها و سهامداران آن مربوط می‌شود، زیرا تا قبل از این بخشنامه، زمانی که بانک‌ها مطالباتی را از شرکت‌ها داشتند، درصورت عدم پرداخت به دنبال حساب‌های شخصی مدیران و سهامداران می‌رفتند، اقدامی که نیاز به حکم دادگاه دارد. به‌عنوان مثال بانکی از شرکت طلبکار بود و برای مطالبات خود از حساب سهامداران  برداشت می‌کرد و حساب‌های این افراد مسدود و سپس ممنوع‌الخروج می‌شدند.» او در ادامه گفت: «این ابلاغیه مربوط به  وام‌های شخصی نیست و تنها در برگیرنده مجمع عمومی شرکت‌ها و سهامداران است. در گذشته بانک‌ها با بی‌قانونی به دنبال اشخاص ثالث ضمانت‌کننده وام‌ها بودند و بدون توجه به این‌که چند‌درصد سهام دارند، مطالبات خود را دریافت می‌کردند که این مسأله امری غیرقانونی بود. اکنون بانک مرکزی با چنین بخشنامه‌ای درصدد اصلاح این موضوع است.» حالا با بخشنامه جدید بانک مرکزی، بانک‌ها دیگر نمی‌توانند بدون حکم قضائی به سراغ حساب بانکی سهامداران یک شرکت بروند و در واقع با این اتفاق آنها برای پرداخت وام به شرکت‌ها محتاط‌تر می‌شوند و تا آنالیز دارایی این شرکت‌ها و توانایی‌شان را برای بازپرداخت وام‌ها ارزیابی نکنند، به آنها وامی پرداخت نخواهند کرد.
حمیدرضا غنی‌آبادی و محمد خدایاری، مدیران کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به مدیران عامل تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که با توجه به رأی دیوان عدالت اداری بانک‌ها و موسسات اعتباری تنها می‌توانند مطالبات مستقیم خود را پس از سررسید از حساب ضامن‌ها برداشت کنند و در واقع زمانی که افراد به صورت شخصی برای گرفتن وام مراجعه می‌کنند، بانک اجازه دارد بدهی‌اش را از حساب ضامن‌ها بردارد و برداشت مطالبات غیرمستقیم از این حساب‌ها
 مجاز نیست.


تعداد بازدید :  403