شماره ۱۷۵۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
از ال‌پاسو تا دیتون
شبانه‌روز خونین آمریکا
در دو تیراندازی در آمریکا 29 نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند

در دو حادثه تیراندازی در شهر ال‌پاسو و ساعاتی بعد در دیتون، دست‌کم 29 نفر کشته شده‌اند. اولین تیراندازی در روز شنبه، در یکی از شعبه‌های فروشگاه زنجیره‌ای والمارت در شهر ال‌پاسو در نزدیکی مرز مکزیک صورت گرفت. در این تیراندازی فردی مسلح وارد یک فروشگاه زنجیره‌ای می‌شود و اقدام به تیراندازی می‌کند. «گرگ ابوت» فرماندار ایالت تگزاس ساعاتی پس از واقعه به خبرنگاران گفت که «دست کم 20 فرد بی‌گناه در این تیراندازی جان خود را
 از دست داده‌اند.»
آقای ابوت این حادثه را «یکی از مرگبارترین حوادث در تاریخ تگزاس» توصیف کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنشی توییتری به حادثه تیراندازی در شهر ال پاسو نوشت:   «این حادثه نه‌تنها تراژیک و غم‌انگیز بلکه اقدامی بزدلانه و نفرت‌انگیز است».گرگ الن، رئیس‌پلیس شهر ال‌پاسو نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که این حادثه «علاوه بر ۲۰ کشته دست کم ۲۶ مجروح نیز بر جای گذاشته است». به گزارش روزنامه گاردین، آقای الن گفته است که مهاجم حدود 9 ساعت سفر کرده تا خود را به ال‌پاسو برساند. رئیس پلیس ال‌پاسو هیچ نامی از مهاجم نبرده است اما هویت وی را «فردی سفیدپوست و بیست‌و‌یک ساله» معرفی کرده است. به گفته او، این مهاجم دستگیر و بازداشت شده است. یورونیوز گزارش داده که فعالیت‌های فرد مهاجم در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که او فردی نژادپرست است و پیش از اقدام به تیراندازی، بیانیه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود و در آن اقدامی که می‌خواسته انجام بدهد را واکنشی به مهاجرت ساکنان آمریکای لاتین به آمریکا از طریق مکزیک توصیف کرده است.به گفته مقامات محلی نیروهای پلیس «6 دقیقه» پس از مطلع‌شدن از حضور یک فرد مسلح مقابل مرکز تجاری شهر ال‌پاسو بلافاصله وارد عمل شده است.گومز گفت که  وقتی ماموران او را بازداشت کردند، او هیچ مقاومتی نکرده و از دستورات پلیس پیروی کرده است.ال‌پاسو در غرب تگزاس و در نزدیکی مرز مکزیک قرار دارد. این شهر مهاجرپذیر حدود 680‌هزار نفر جمعیت دارد و 80‌درصد جمعیت آن لاتین هستند. روزانه حدود 23هزار مکزیکی از شهر خوآرز به ال‌پاسو می‌آیند تا کار کنند.حادثه تیراندازی زمانی صورت گرفته که مردم برای آغاز‌ سال تحصیلی جدید مدارس، در حال خریدکردن بوده‌اند. رابرت گومز، سخنگوی پلیس ال‌پاسو گفته است که حدود 3هزار مشتری و 100 کارمند در لحظه حمله، در این فروشگاه حضور داشته‌اند.  گومز در حالی با خبرنگاران در زیر باران حرف می‌زد که اجساد قربانیان همچنان در این فروشگاه روی زمین افتاده بودند.جازمین سالاس به همراه مادرش میراندا سالاس پس از خرید وسایل مدرسه به سمت خانه بازمی‌گشتند که صدای تیراندازی را می‌شنوند و در یکی از مغازه‌های اطراف پنهان می‌شوند. جازمین به خبرنگار گاردین می‌گوید: «خیلی صحنه عجیبی بود. انگار نمی‌توانستم دیگر به کسی اعتماد کنم. افراد دیوانه همه‌جا هستند.» مرد دیگری که در فروشگاه کناری حضور داشته، گفته است که او با شنیدن صدای تیراندازی، تفنگ خود را درمی‌آورد و به سمت پارکینگ والمارت می‌دود. او می‌گوید که پلیس در ابتدا او را بازداشت کرد و با ظن این‌که وی مهاجم است، از او بازجویی کرده است.تیراندازی در ال‌پاسو دویست و چهل‌ونهمین مورد از حوادث مشابه است که از ابتدای ‌سال جاری میلادی تاکنون در آمریکا روی داده است.
تیراندازی دوم در دیتون اوهایو
ساعاتی پس از تیراندازی در ال‌پاسو، تیراندازی دیگری در شهر دیتون در ایالت اوهایو اتفاق افتاد که در آن دست‌کم 9 نفر کشته و 24 نفر نیز زخمی شدند. حادثه حوالی ساعت یک بامداد روز یکشنبه به وقت محلی روی داده و طی آن یک فرد مسلح با سلاح نیمه‌خودکار تیراندازی کرده است. در این حادثه اما گفته می‌شود که فرد مهاجم کشته شده است اما برخی رسانه‌ها نیز فرد دیگری را معرفی کرده‌اند که مهاجم را در تیراندازی همراهی می‌کرده اما موفق به فرار شده است.تیراندازی در بیرون ساختمان یک‌ کلوپ صورت گرفته و به گفته شاهدان عینی، فرد مسلح که ظاهرا قصد ورود به کلوپ را داشته در بیرون ساختمان شروع به تیراندازی کرده است. پلیس شهر دیتون با انتشار توییتی کشته‌شدن فرد مهاجم را تأیید کرده است. مت کارپر، یک افسر پلیس در شهر دیتون، به خبرنگاران گفته است که تحقیقات برای شناسایی هویت فرد مهاجم و انگیزه وی آغاز شده است.سازمان «ایمنی در برابر اسلحه» اعلام کرده است که به‌طور میانگین روزانه 100 نفر در آمریکا جان خود را با سلاح گرم از دست می‌دهند و صدها نفر هم مصدوم و مجروح می‌شوند.بتو اورورک، یکی از نامزدهای دموکرات انتخابات 2020 آمریکا، پیش‌تر گفته بود که بخشی از مسئولیت حملات نژادپرستانه برعهده دونالد ترامپ است: «بله؛ او یک نژادپرست است و نژادپرستی را در این کشور گسترش داده است و همین نگرش باعث ایجاد خشونت در این کشور شده است.»

 


تعداد بازدید :  741