شماره ۱۷۵۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
گزارشی از سفر معنوی امدادگران سراسر کشور به کربلای معلی
همدل و همگام در مسیر دلدادگی

رویا ذوالفقاری| کربلای معلی، سفری سرشار از معنویت بود که انرژی مضاعفی را برای ادامه کارهای داوطلبانه جوانان هلال‌احمری به همراه داشت. در عنفوان جوانی، در بهترین روزهای عمر، در بهترین مکان‌ها در جوار مهربان‌ترین، آزاده‌ترین و بشردوست‌ترین مرد تاریخ بشریت لحظاتی به شیرینی یک رویا سپری شد. حلاوت این سفر در کام و دل این جوانان خاطره‌ساز شد و مست از این شور جوانی آنها را برای ادامه فعالیت‌های انسان‌دوستانه و داوطلبانه مشتاق‌تر ساخت. جوانان و دانشجویان در کنار امدادگران و نجاتگران، شمال، جنوب، غرب و شرق، شیعه و سنی به دور از بی توجه به نژاد، رنگ، مذهب، جنسیت و قومیت؛ همراه و همدل و همگام سفری پر از عشق و دوستی را تجربه کردند. اصول هفتگانه جمعیت هلال‌احمر در طول تمامی لحظات در تک‌تک تعاملات و ارتباطات جریان داشت. اتحاد و یگانگی، با بی‌طرفی و بی‌غرضی درآمیخته و انسانیت موج می‌زد. تعدادی از معاونان امور جوانان استان‌ها نیز جوانان هلال‌احمری را در این سفر همراهی کردند و ضمن انتقال تجربیات، در کنار شور و هیجان و انرژی جوانان، روزهای خاطره‌انگیزی را رقم زدند. نمایندگان سازمان جوانان نیز شبانه‌روز برای پربار شدن توشه‌های نیکوی این سفر عشق؛ از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کردند.
عشق و دلدادگی؛ نخستین رهاورد سفر
تجربه‌های ناب از آموزه‌های نیکوی بشردوست‌ترین مرد تاریخ؛ انگیزه‌ مضاعفی برای تداوم انسانیت در جوانان زنده می‌کرد. شب‌بیداری‌ها و سوز دل‌ها، گوشه‌نشینی‌ها و راز و نیازها در عنفوان جوانی، خبر از فطرت پاک انسانیت در این روزگار بی‌مهر را می‌داد. جلوه‌های نابی از نوع‌دوستی و مهرگستری در لحظه‌لحظه این سفر موج می‌زد. به تبعیت از امامان معصومی که به زیارت مرقد مطهرشان رفته بودند؛ سفیران صلح جهانی، پیشتازان دوستی اقوام بودند و با اندیشه‌ مهرورزی؛ به رسالت نیکویشان که عشق به همنوع است، می‌پرداختند. رسم و آیین‌شان که ایثار و گذشت در اوج نشاط جوانی ‌است، جامه‌ عمل می‌پوشانند و تفکرات پاکشان را به سمت رشد و بالندگی می‌پرورانند.
ارتباطات فرا استانی
 دستاورد مهم شکل‌گیری مجامع
مریم پاک‌بین از آن دسته معاونانی است که از دبیر کانونی دانشگاه شروع کرد و امروز معاون امور جوانان استان همدان است. معاون جوانی که همیشه همراه و حامی جوانان استان بوده و با اعضا همچون دوست، ارتباط صمیمانه‌ای دارد. از بین معاونان امور جوانان استان‌ها، او تنها بانوی حاضر در این سفر در کنار جوانان است. از او درخصوص مجامع کانون‌ها سوال می‌کنم و می‌گوید: «با شکل‌گیری مجامع کانون‌ها، اعضای مجامع که همان نمایندگان کانون‌ها هستند، فرصتی یافتند تا علاوه بر ارتباط و تعامل با اعضای کانون‌‌ها در شهر و استان خود، با سایر استان‌های سراسر کشور نیز در ارتباط باشند و این کار باعث ایده‌گیری، افزایش توانمندی و انتقال تجربیات به صورت فراگیر در سطح کشور می‌شود.» پاک‌بین ادامه می‌دهد: «آیین‌نامه مجامع باید مجددا مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد و با افزایش اختیارات اعضای مجامع، برنامه‌های روتین و ابلاغی سازمان جوانان باید به سمت برنامه‌های نو و خلاقانه حرکت کند.»
ایجاد علاقه به فعالیت‌های داوطلبانه
باید در کانون‌ها آغاز شود
کیوان علیزاده نیز از مدعوین ویژه‌ این سفر است که در کنار دبیران مجامع کانون‌های جوانان و دانشجویی استان‌ها حضور دارد. تا چند ماه قبل معاون امور جوانان استان کرمان بود و به دلیل فعالیت‌های درخشانش در زمان تصدی‌گری این سمت، اکنون میهمان ویژه‌ این سفر عشق شده است. معاون سابق جوانان استان معتقد است ایجاد انگیزه و علاقه در جوانان مهمترین مسأله در جمعیت هلال‌احمر به‌ویژه سازمان جوانان است. اهلی کردن یعنی ایجاد علاقه کردن؛ این علاقه باید در کانون‌ها شکل بگیرد، جهت‌دهی شود و درنهایت با اهداف فرهنگی، اجتماعی و بشردوستانه عجین شود. علیزاده ادامه می‌دهد که باید آسیب‌شناسی دقیقی برای ادامه‌ کار مجامع در کشور صورت بگیرد؛ به‌طوری که محدوده اختیارات، تکالیف، ذینفعان و نتایج حاصل از آن به‌طور کامل مشخص باشد و به‌طور قطع، نیروی مشورتی و همفکری در این زمینه باید خود جوانان باشند. او معتقد است دبیران مجامع باید به عنوان کاتالیزور بین مطالبات اعضای کانون‌ها و اهداف مسئولان ارشد سازمان حرکت کنند و در آغاز و پایان هر دوره، با بررسی وضع موجود، برنامه‌ها، اهداف و... میزان موفقیت هر دوره با شاخص‌های تعیین‌شده، ارزیابی و مشخص شود.
جذب و نگهداشت اعضا
مهمترین مسأله پیش‌روی سازمان
علیرضا معین‌زاده معاون جوان، مهربان، توانمند و خوش ذوق دیار امام مهربانی‌ها از، استان خراسان رضوی است که در ارتباطات اولیه، تشخیص معاونت و جوان داوطلب‌بودن بسیار سخت است، زیرا بدون هیچ تفاوت و تمایزی؛ همراه و همگام جوانان در این سفر شده است. پای حرف و درددل‌های جوانان می‌نشیند و تجربیات خود را بی‌هیچ مضایقه‌ای در اختیار جوانان علاقه‌مند قرار می‌دهد. معین‌زاده به وظایف مجامع اشاره می‌کند و می‌گوید: «نمایندگان اعضا باید با همفکری بیشتر و ارایه راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات سخت بکوشند. همچنین یکی از مهمترین مسائلی که باید اصلاح شود، مسأله جذب و نگهداشت اعضاست تا بهره‌وری افزایش یابد.» به اعتقاد معین زاده مسأله نگهداشت اعضا برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی را می‌طلبد که دبیران مجامع استان‌ها باید برای این موضوع راهکارهای جدی و خلاقانه‌ای را ارایه و اجرا کنند، تا سرمایه‌های عظیمی که در دسترس است با مدیریت درست به رشد و شکوفایی قابل ملاحظه‌ای دست یابد.
تجربه‌ای دلچسب در کنار جوانان پرنشاط
محمد مصباحی یکی دیگر از معاونان گشاده‌رو و باسابقه است که از دیار حضرت معصومه (ع) همراه جوانان و امدادگران، عازم سفر عتبات شده است. او شور و نشاط همراهی با جوانان را بسیار دلچسب می‌داند و معتقد است کار کردن با جوانان همواره انرژی بالایی را به انسان تزریق می‌کند. مصباحی در رابطه با شکل گیری مجامع کانون‌ها در بدنه‌ سازمان جوانان می‌گوید: «در ابتدا مجامع کانون‌ها با انرژی و قدرت بسیار بالایی شروع به کار کرد و از حمایت‌های ویژه‌ای نیز بهره‌مند شد و بسترسازی و مسیر درستی را به خوبی طی کرد، اما در ادامه دچار فرازونشیب‌هایی شد که علل مختلفی دارد و باید جدی‌تر به آن پرداخته شود و ضمن تقویت نقاط قوت، مسائل و موانع، نقاط ضعف نیز شناسایی و رفع شود.»
رویاها با تلاش و اراده به واقعیت تبدیل می‌شود
محمد آشتی‌رودی، نماینده کانون‌های جوانان استان پهناور خراسان رضوی، یک از همراهان این سفر است. جوانی ۲۸ ساله که از تک‌تک ثانیه‌های جوانی‌اش برای آموختن، پیشرفت و کمک به همنوع استفاده می‌کند. دو مدرک لیسانس دارد، مدیر HSE که یک شرکت معدنی است، نجاتگر یکم و دبیر کانون جوانان شهرستان خواف در رزومه‌اش به چشم می‌خورد. به قول خودش در طول روز فرصت سر خاراندن ندارد و تمام وقت خود را با کار، تحصیل، شیفت امدادی و فعالیت‌های داوطلبانه پر کرده است. او معتقد است تا جوان است و قدرت و توانایی دارد، باید از هیچ کوششی برای رسیدن به آرمان‌هایش دریغ نکند. با اطمینان می‌گوید: «رویا از طریق جادو به واقعیت تبدیل نمی‌شود؛ بلکه نیازمند اراده پولادین است!» محمد آشتی که مثل اکثر جوانان حاضر در این سفر، زائر اولی محسوب می‌شود؛ می‌گوید: «تجربه همسفری با تعدادی از معاونان جوانان استان‌ها و دوستانم از سراسر کشور، تجربه‌ای ناب و دل‌انگیز بود که در دفترچه خاطرات ذهن و قلبم تا ابد ماندگار خواهد بود.» او همراهی با بهترین‌های هر استان که دغدغه‌ای جز خدمت و کمک به یکدیگر ندارند و اکنون در سرزمینی که دیار بزرگترین و آزاده‌ترین مرد تاریخ بشریت است؛ گرد هم آمده‌اند، تا نوعدوستی را بار دیگر تکرار و تمرین کنند از پرافتخارترین اتفاقات زندگی‌اش می‌داند. آشتی‌رودی با اطمینان قلبی می‌گوید که عاشق هلال‌احمر است و آن را جزء لاینفک زندگی‌اش می‌داند و با افتخار از دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی و امدادی‌اش یاد می‌کند.
این سفر؛ رویایی‌ترین سفر زندگی‌ام بود
زاهد معصومی جوان ۲۹ ساله‌ای است که به نمایندگی از کانون‌های دانشجویی استان ایلام در این سفر زیارتی شرکت کرده. جوانی آرام، باتجربه و مودب است که به قول خودش می‌خواهد در فعالیت‌های داوطلبانه و بشردوستانه رکورد بزند. فوق‌لیسانس دارد و تحصیل را مکمل برنامه‌های فرهنگی و امدادی می‌داند. معصومی که از این سفر به عنوان رویایی‌ترین سفر زندگی‌اش یاد می‌کند می‌گوید: «لحظات شیرین و پر از معنویت این سفر، پاداش سال‌ها فعالیت‌های داوطلبانه و بی‌مزد و منتی است که برای کاهش درد دردمندان انجام داده‌ایم. اکنون در جوار الگوی بزرگ انسانیت، برای تداوم این مهرورزی‌ها و مهرگستری‌ها تجدید پیمان می‌کنیم و در ادامه مسیر زندگی، خدمت به همنوع را اصلی‌ترین هدف خود قرار خواهیم داد.»
تولدی دوباره در سرزمین عشق
امید وفادار جوان ۲۲ ساله دانشجوی رشته روانشناسی از دیار آذربایجان است که ادامه‌دهنده کار پدر شده و هلال‌احمر را در اولویت اصلی کارهای روزمره خود قرار داده و به واسطه‌ پدرش که از کارمندان بازنشسته استان آذربایجان‌شرقی است، از کودکی با این سازمان آشنا شده و هلال‌احمر را خانه دوم خود می‌داند. وفادار که جشن تولدش را در بین‌الحرمین گرفته، از احساس خود می‌گوید: «مقارن‌شدن تولدم با حضورم در کربلای معلی، صفای وصف‌ناپذیری برایم رقم زد و خدا را شاکرم که آغاز سالی دیگر از زندگی‌ام را در بین‌الحرمین تجربه کردم و ملاحت و شیرینی این اتفاق، تا ابد در دل و جانم ریشه خواهد کرد و با تداوم فعالیت‌های داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر این ریشه بارور شده و جوانه خواهد زد.»

حرف آخر...
خیلی چیزها با هیچ منطق و قانونی قابل توجیه نیست... مثل آرام‌گرفتن وجود بی‌قرار و طوفانی در یک مکان! بین‌الحرمین جایی است که عاشقان زیادی را سمت خود می‌کشد، مکانی که به هر طرف آن بنگرید، اعماق دل و جانتان به لرزه می‌افتد. بین‌الحرمین را حد فاصل ضریح مقدس امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) می‌گویند. مسیری که از این حرم تا آن حرم دنیایی حرف دارد و مانند عاشقی سرگردان به هر سو که بروید مراد دلتان را برآورده می‌کند. از طرفی در حرم مطهر امام‌حسین(ع) خودنمایی می‌کند و از یک طرف دیگر آستان منزه حضرت‌عباس... در نگاهی تل زینبیه را می‌بینید و در نگاهی دیگر مقام حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت علی‌اصغر (ع) به چشم می‌آید. کف العباس یمنی و کف العباس یسری در نقطه‌ای دیگر از بین‌الحرمین نمایان می‌شود و در جایی دیگر خیمه‌گاه اهل بیت حسین(ع). روزی این مکان، شاهد بزرگترین اتفاق تاریخ بوده است. نجف اشرف، وادی السلام و حرمین کاظمین از دیگر اماکن زیارتی جوانان و امدادگران در این سفر هفت روزه بود. مغناطیسی عجیب که فطرت پاک هر انسانی را همچون کهربا به سمت خود می‌کشد.


تعداد بازدید :  444