شماره ۱۷۵۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
‏ شغل و درآمد يا اينترنت رايگان؟ با مسائل شوخي نكنيم

رسول بهروش روزنامه‌نگار

يكي از اتفاقات خبرساز اين روزها آن است كه آذري جهرمي به كساني كه در اين هفته ازدواج كنند، ‏وعده داده تا پايان‌سال مي‌توانند از اينترنت رايگان بهره‌مند شوند. كاملا قابل درك است كه وزير ‏ارتباطات صرفا در محدوده اختيارات خودش تسهيلاتي را براي ترغيب جوانان به ازدواج در نظر ‏گرفته باشد و از اين جهت نمي‌توان همه مشكلات جدي و ساختاري جامعه را متوجه يكي مثل او دانست، ‏اما در عين حال پشت چنين اظهارنظرهايي، بيم «آسان‌نمايي» مسأله وجود دارد. اين‌كه تصور كنيم با ‏اقداماتي مثل اهداي اينترنت رايگان به تازه مزدوجين يا عدم ثبت طلاق در يك روز خاص از‌سال ‏مي‌توانيم به تحكيم بنيان خانواده در ايران كمك كنيم، بيش از حد خوشبينانه و سهل‌گيرانه است.
در بسياري از مباحث اجتماعي كشور، جاي خالي برخورد جدي و اصولي با مسائل توي ذوق مي‌زند. ‏نكته، بسيار ساده‌‏‎تر از آن است كه حتي نياز به گفتن داشته باشد. آن‌چه جوانان را به شكل واقعي ترغیب به ‏تشكيل خانواده مي‌كند، برخورداري از حداقل تمكن و توانايي مالي است، نه اينترنت رايگان! طبيعتا ‏جواني كه بتواند كار كند و پول در بياورد، شوق بيشتري خواهد داشت كه ميل طبيعي‌اش براي تشكيل ‏زندگي را پي بگيرد و بر آن جامه عمل بپوشاند.

| براي انبوه جوانان بيكار اين سرزمين شغل واقعي و ‏سودمند بسازيد؛ در اين صورت آنها بدون اينترنت رايگان هم زن خواهند گرفت و در هر روز مجازي ‏براي ثبت طلاق هم از هم جدا نخواهند شد! وزير ارتباطات اخيرا در مورد افزايش خوفناك ‏نرخ قماربازي و شرط‌بندي در ايران هم ابراز نگراني كرده بودند، اما به ايشان اطمينان مي‌دهيم كه اگر ‏مشكل اشتغال و اقتصاد مردم حل شود، رواج حيرت‌آور شرط‌بندي هم متوقف خواهد شد. بسياري از ‏كساني كه به اين وادي گام مي‌گذارند، درد معاش دارند. آنها به هواي گرم شدن پا به اين آتش مي‌گذارند، ‏اما غالبا همه وجودشان مي‌سوزد و خاكستر مي‌شود. نمي‌شود نان را تأمين نكرد و صرفا با بگير و ‏ببند و افشاگري و ابراز نگراني دنبال تعطيل كردن سايت‌هاي شرط‌بندي رفت. اگر مردم درآمد نداشته ‏باشند، طبيعتا به صرافت كسب ثروت‌هاي بادآورده خواهند افتاد و بعد از مدتي حتي در صورت رفع ‏نياز مالي، به اصل شرط‌بندي معتاد مي‌شوند‎.
از اصل مطلب غافليم و گمان مي‌كنيم رفع معضلات جدي با تكاپوهاي فرعي و بي‌حاصل ممكن است. ‏يقين داشته باشيد حتي مشكل ابدي فحاشي در شبكه‌هاي اجتماعي و هجوم‌هاي فله‌اي به صفحات اين و آن ‏هم با رفع بيكاري به شكل چشمگيري بهبود خواهد يافت. بيكاري و وفور اوقات فراغت بي‌هدف، ‏اصلي‌ترين دليل شكل‌گيري چنين فضاهايي است، وگرنه چقدر حرف زديم و به جايي نرسيديم؟ ‏جيب جوانان را پر از پول كنيد، آنها بلدند چطور ازدواج كنند؛ وگرنه به قول ظريفان كسي كه ازدواج ‏كرد، ديگر اينترنت مي‌خواهد چكار؟!‏


تعداد بازدید :  460