شماره ۱۷۶۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
فرهاد میقانی معاون داوطلبان هلال احمر استان گلستان
پیگیر طول درمان بیماران هستیم

از همان روزهایی که سیل روستاهای محروم گلستان را به زیر آب برد، پزشکان داوطلب هلال احمر پای کار آمدند تا خدمات اضطراری درمانی در اختیار سیل زدگان قرار بگیرد. از استقرار تیم‌های درمانی در محل اسکان اضطراری سیل زدگان تا اعزام تیم‌های پزشکی به روستاهای صعب العبوری که سیل راه ارتباطی شان به شهر را مسدود کرده بود.
ارائه خدمات درمانی به سیل زدگان اما هنوز هم با وجود گذشت چهار ماه از سیل گلستان ادامه دارد و کاروان‌های سلامت متشکل از پزشکان داوطلب عازم روستاهای سیل زده می‌شوند.
فرهاد میقانی، معاون داوطلبان هلال احمر استان گلستان درباره چگونگی خدمات‌رسانی تیم‌های کاروان سلامت به روستاییان سیل زده می‌گوید: «در همان روزهای نخست وقوع سیل و آب‌گرفتی، 3 تیم کاروان سلامت استان گلستان برای ارایه خدمات درمانی وارد مناطق سیل زده استان شدند. پس از آن، 3 تیم تخصصی و فوق تخصصی از استان‌های مازندران، البرز و خراسان رضوی وارد گلستان شده و به اهالی روستاهای سیل زده گمیشان، آق قلا و گنبدکاووس خدمات درمانی ارایه کردند. اما با توجه به گزارشات تیم‌های پزشکی از وضعیت شیوع برخی بیماری‌ها در روستاهای سیل زده، به زودی تیم‌های کاروان سلامت در قالب تیم‌های تخصصی از دیگر استان‌های کشور و نیز تیم استان گلستان بار دیگر به این مناطق اعزام خواهند شد. به عنوان مثال تیم کاروان سلامت استان کرمان برای حضور در گلستان اعلام آمادگی کرده است و با اعلام تاریخ حضور این تیم در مناطق سیل زده به گلستان اعزام می‌شوند.»
با نیازسنجی‌های انجام شده و گزارش‌هایی که توسط پزشکان تیم‌های کاروان سلامت در گلستان ارایه شده است، تیم‌های اعزامی‌استان‌ها به مناطق سیل زده گلستان تمرکز ویژه‌ای بر درمان برخی بیماری‌های شایع در این مناطق خواهند داشت. میقانی می‌گوید:« با بررسی‌های انجام شده در مناطق سیل زده بیماری‌های عفونی، گوارشی، زنان و زایمان و بیماری‌های پوستی بیشترین شیوع را در این مناطق داشته است. در نتیجه تمهیداتی برای اعزام تیم‌های تخصصی در این حوزه‌ها و نیز درمان تخصصی کودکان اندیشیده شده است.»
معاون داوطلبان هلال‌احمر استان گلستان در ادامه به خدمات ویژه حوزه داوطلبان هلال احمر این استان به بیمارانی که نیاز به طی کردن طول درمان دارند، اشاره کرده و می‌گوید:«تیم‌های کاروان سلامتی که به مناطق سیل زده اعزام می‌شوند علاوه بر معاینه بیماران داروهای تخصصی رایگان نیز در اختیار آنها قرار می‌دهند. اما شناسایی بیمارانی که نیاز به دوره درمان دارند در اولویت‌های نخست تیم‌های کاروان سلامت قرار گرفته است. حوزه داوطلبان هلال احمر گلستان،مسئول پیگیری طول درمان این بیماران خواهد شد. تا به امروز نیز شمار زیادی از این دست بیماران شامل مادران باردار، کودکان مبتلا به بیماران پوستی و عفونی و...  تا پایان دوره درمان به بیمارستان‌ها، کلینیک‌های تخصصی استان معرفی شده اند.»


تعداد بازدید :  786