شماره ۱۷۶۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
من هلال‌احمر‌ی‌ام
عشق درونم جاریست... گپی با امدادگری که شعر معروف هلال‌احمر را سروده است

 من هلال‌احمری‌ام عشق درونم جاریست/ این پسندیده‌ترین شیوه مردم داریست. این نخستین بیت از شعر معروف هلال‌احمر سروده مسعود کبیری از امدادگران استان قزوین است. همه جا حرف‌هایش را با همین بیت شعر شروع می‌کند. 38 ساله است و از سال 1378 به‌عنوان امدادگر داوطلب فعالیت‌های خود را در جمعیت آغاز کرده است.
کبیری، عاشق کار داوطلبی، آموزش به امدادگران جوان‌تر و حضور در عملیات‌های سخت و دشوار امداد و نجات است. این عشق را می‌شود در لابه‌لای اشعاری که برای هلال‌احمر سروده نیز لمس کرد.
 امدادگر و مربی کارکشته‌ای که از 21 سالگی مدرس امدادگران و هلال‌احمری‌های جوان قزوین بود. او حرف‌هایش را با روایت عشق به لباس هلال‌احمر که از نوجوانی در وجودش جوانه زده بود شروع می‌کند. عشقی که با قریحه شاعری‌اش هم پیوندی عمیق دارد: وقتی هلال‌احمر یک دوره آموزشی در دبیرستان ما برگزار کرد، یک دل نه صد دل عاشق هلال شدم. همان موقع وارد شاخه دانش‌آموزی جمعیت شدم و دوره‌های آموزش تخصصی امداد را گذراندم. در 21 سالگی تدریس را شروع کردم و امروز علاوه بر داشتن مدرک مربیگری کد 3 امدادی، فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی مدیریت امداد در سوانح و دانشجوی کارشناسی ارشد در این رشته هستم.
وی درباره شعرهایش می‌گوید: در همه سال‌هایی که در جمعیت هلال‌احمر حضور داشتم از اینکه می‌دیدم دوستان و همکارانم در همایش‌ها و ابتدای سخنرانی‌های خود دست به دامن اشعاری بی‌ربط با فعالیت‌های جمعیت می‌شوند ناراحت بودم. ‌
به همین دلیل با توجه به سابقه فعالیت‌های ادبی و شاعری که داشتم، دست به قلم شدم و از این قریحه برای سرودن شعر در وصف این نهاد دوست‌داشتنی استفاده کردم. مهم‌ترین هدفم این است که این شعر مقدمه‌ای باشد برای تمام سخنرانی‌ها در محافل عمومی، شعری که به اعتقاد من هر امدادگر باید از آن برای معرفی خود بهره‌مند شود.

من هلال‌احمری‌ام، عشق درونم جاری‌ست
این پسندیده‌ترین شیوه‌ی مردم داری ست
من هلال احمری‌ام، صالح‌ام و صلح طلب
کوه ایثارم و سرلوحه‌ام ایمان و ادب
رنگ عشق است لباسی که به تن می‌پوشم
سالیانی است به تکریم بشر می‌کوشم...
با خدا از سر انسانیت عهدی بستم
جلوه روشن شرح «و من‌احیا» هستم
دست یاری و کمک سوی ضعیفان دارم
بذر احسان و محبت همه جا می‌کارم
من همان مستقلِ بی‌غرضِ ‌بی‌طرفم
که جهانی بود اندیشه و راه و هدفم
وامدار منش نیک نیاکانی خویش
نیک گفتار و نکوکارم و نیکو اندیش
فارغ از هر نگه و بینش و هر رنگ‌و‌نژاد
ساعی‌ام در پی انجام نجات و امداد
من هلال‌احمرام، عشق درونم جاری‌ست
این پسندیده‌ترین شیوه‌ی مردم داری‌ست


تعداد بازدید :  2972