شماره ۱۷۶۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
هنگ‌کنگ روی آرامش ندارد
حرکت از فاز تظاهرات خیابانی به فاز اعتصاب

معترضان خیابانی در هنگ‌کنگ که بیش از یک‌ماه است در خیابان‌ها نسبت به سیاست‌های دولتی اعتراض می‌کنند، از روز گذشته استراتژی خود را تغییر داده و حالا به اعتصاب گسترده روی آورده‌اند. از سوی دیگر رهبر هنگ‌کنگ روز گذشته اعتراف کرده اعتراضات مردمی گسترده و تحصن مردم این شهر، همه زیرساخت‌های شهری را فلج کرده و وضع بسیار خطرناک شده است.
حمل‌ونقل در هنگ‌کنگ از بامداد دیروز مختل شده و بیش از 150 پرواز خروجی داخلی کنسل شده است. تقریبا 100 پرواز بین‌المللی خروجی و 100 پرواز بین‌المللی ورودی هم لغو شد. معترضان همچنین جاده‌ها و قطارهای اصلی را مسدود کردند و فروشگاه‌ها و اکثر شرکت‌ها را  هم تعطیل کردند.
با آغاز نهمین هفته از اعتراضات پیاپی در هنگ‌کنگ،‌ تنش‌ها شدت یافته و تاکتیک‌های معترضان از راهپیمایی و تحصن در خیابان‌ها تغییر یافته است. کارکنان بیش از 30 اداره دولتی و همچنین خلبان‌ها، معلمان، کارگران، مهندسان و کارکنان هوانوردی اعتصاب می‌کنند. صبح دیروز فعالیت خطوط شبکه راه‌آهن هنگ‌کنگ به حالت تعلیق درآمد و معترضانی که عمدتا ماسک به صورت داشتند و لباس سیاه پوشیده بودند، جلوی درهای قطارها را گرفتند و اجازه خروج آنها از ایستگاه‌ها را نمی‌دادند. همچنین گزارش‌هایی از گذاشتن چتر بین در‌های قطارها و ایجاد اختلال در حرکت آنها شده.
از سوی دیگر اقتصاد این دولت شهر نیز بشدت دستخوش نوسان و رکود شده است. در بازار سهام، این دولت شهر ارزش سهام خط هوایی هنگ‌کنگ بیش از 4‌درصد سقوط کرد. از سوی دیگر بازار مسکن و ساخت‌وساز در این کشور نیز با رکود بسیار بی‌سابقه از روبه‌رو شده است. تحلیلگران اقتصادی بر این عقیده‌اند اگر شرایط در این کشور به همین شکل ادامه یابد، رشد اقتصادی هنگ‌کنگ در ‌سال‌جاری میلادی با کاهش شدیدی روبه‌رو خواهد شد.

 


تعداد بازدید :  483