شماره ۱۷۶۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
محمدجواد ظریف در نشست خبری:
10 سال دیگر هم برگردم، برجام را امضا می‌کنم

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی که به‌مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، گفت: «دوستانی که آماده خواندن فاتحه دیپلماسی هستند باید خیلی منتظر بمانند؛ چه افرادی مانند بولتون، چه کسانی که در ایران منتظر قرائت فاتحه هستند. همه ما رفتنی هستیم، ولی دیپلماسی خواهد ماند.»
در این نشست خبری که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، وزیر امور خارجه خطاب به خبرنگاران گفت: «اگر من در جلسه با صدای بلند صحبت می‌کنم به خاطر سروصدایی است که وجود دارد، وگرنه من عصبانی نیستم. ننویسید ظریف عصبانی بود. من برای این‌که صدایم شنیده شود، مجبورم بلند صحبت کنم، مثل زمانی که به مجلس می‌روم و برای این‌که صدایم شنیده شود بلند صحبت می‌کنم. نگویید ظریف عصبانی بود؛ من عصبانی نیستم.»
این نخستین‌بار بود که ظریف در داخل کشور در یک نشست خبری طولانی و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت می‌کرد. نشست خبری ظریف از حساب کاربری  وزارت خارجه در آپارات به‌طور مستقیم پخش می‌شد و برخی از خبرنگاران نیز به‌صورت زنده این گفت‌وگوی خبری را از صفحه اینستاگرام خود پوشش دادند. درحالی‌که پخش زنده انواع نشست‌های ریز و درشت خبری، جزو برنامه‌ها و وظایف همه‌روزه شبکه خبر صدا و سیماست، متاسفانه این شبکه از پخش کامل و مستقیم نشست خبری وزیر امور خارجه کشورمان خودداری کرد.
این نشست در شبکه خبر از همان ابتدای پخش، هنگام طرح پرسش‌هایی درباره برخی روزنامه‌های خاص و نیز مسائل منطقه همچون عربستان، برای دقایقی با قطعی همراه شد و در ادامه پخش این نشست به دلیل همزمانی با اخبار سراسری ساعت ۱۳ و همچنین اذان ظهر بطور کلی قطع گردید.
ماجرای مخالفت با حضور ظریف در برنامه 90 در آذر ماه سال ۹۴ (چند ماه پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب و زمانی که ظریف در اوج شهرت و محبوبیت بود)، یا ممانعت از حضور ظریف در خندوانه و یا تهمتهای سریال گاندو به وزیر و همچنین سکوت خبری معنادار در خصوص تحریم ظریف توسط آمریکا پیشینه ای است از سوگیری‌های تلویزیون نسبت به ظریف.
در آغاز این نشست، محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات زمانی که در وصف ظریف و همچنین برخی توهین‌هایی که نسبت به او می‌شود، سخن می‌گفت جملاتش را همراه با بغض بیان کرد.
گزیده‌ای  از سخنان مهم محمدجواد ظریف در ادامه می‌آید:  
 ما شاهد دو گفتمان در دنیا هستیم. امروز این دو گفتمان در دو جبهه رو به روی هم متبلور شده است؛ یکی گفتمان صلح و رعایت مقررات بین‌المللی و چند‌جانبه‌گرایی است؛ دیگری گفتمان تروریسم قانون‌شکنی و زورگویی است.
 آمریکا می‌گوید اگر مردم شما می‌خواهند نان بخورند باید سیاست‌تان را تغییر دهید. این یعنی تروریسم اقتصادی، یعنی نان مردم را به سیاست گره‌زدن، یعنی تلاش کردن برای کشتن مردم و تلاش برای گرسنه نگه‌داشتن مردم. تلاش‌کردن برای محروم‌کردن بیماران. خدا را شاکریم نیاز ما به آنها بسیار کم است و با رفتار خودشان به دنیا نشان می‌دهند در چند حوزه محدودی که این تروریست‌ها توان دارند، این توان را حتی در مسائل انسانی از بقیه مردم بازمی‌دارند.
   ایالات متحده که این‌قدر به خود می‌نازد، کدام جنگ را برده است؟ از ویتنام برده؟ آیا این خوب است که فقط یک جنگ را در برابر یک کشور کوچک به نام گرانادا برده باشد؟ دوره گفتمان سلطه گذشته است. گفتمان زورگویی دوره‌اش تمام شده است.
  پشت مردم قایم نمی‌شویم. ما خادم مردم هستیم. حمایت از مردم نه‌تنها وظیفه انسانی و اخلاقی که وظیفه ملی ماست. لذا ما به مردم خود وام داریم و خیلی باید کار کنیم. باید آن‌چه مردم برای ما کردند، پاسخ بدهیم. مردم، ولی‌نعمت ما هستند. ما صاحب مردم نیستیم.
  ظریف در پاسخ به سوالی در مورد احتمال کاندیداتوری در ۱۴۰۰ اظهار داشت: «من بیایم محضر امضا کنم؟ من کاری که بلدم انجام می‌دهم و به همه جهان اعلام می‌کنم آن کار را بلد نیستم. همین کاری که بلدم را اگر بگذارند انجام می‌دهم و به خاطر نگرانی از ۱۴۰۰ مانع کار ما نشوید. بعضا فکر می‌کنیم نگرانی از ۱۴۰۰ این داستان‌ها را برای من ایجاد کرده است. آیا لازم است من تعهد محضری بدهم که ۱۴۰۰ یا منزل هستم یا دانشگاه؟»
  ظریف درباره دلایل عدم مذاکره با آمریکا گفت: «ما طولانی‌ترین مذاکرات را با آمریکا داشتیم. هیچ‌گاه وزیر خارجه آمریکا ۱۷ روز برای مذاکره با وزیر خارجه یک کشور خارج از کشور نبوده و ۹ ساعت متوالی با یک وزیر دیگر مذاکره نکرده است.»
 آمریکا دولتی است که نه تعهد خودش، نه تعهد بین‌المللی، نه شورای امنیت را رعایت نمی‌کند. البته تعجب می‌کنم آمریکا هنوز از شورای امنیت بیرون نرفته؛ آرزو می‌کنم این دولت از صفحه روزگار بیرون برود.
 ظریف درباره تحولاتی در روابط ایران و امارات و ایران و عربستان گفت: «هنوز درِ گفت‌وگو باز است. ما آمادگی داریم. گفت‌وگو به نفع امارات و عربستان و همه کشورهای منطقه است. همه مسائل باید با گفت‌وگو شروع شود، چراکه سیاست‌ها علیه یکدیگر راه به جایی نمی‌برد.»
 امروز اجماع امنیتی علیه آمریکاست، نه ایران. بنابراین 10 ‌سال دیگر هم برگردم باز برجام را امضا می‌کنم، چون برجام سند افتخار مردم ایران بود، چون من با پشتوانه مردم و رهبری و مقاومت برجام را امضا کردم. از روز امضای برجام، مقاومت شد. برخی دوستان ما نخواستند ببینند، ولی امیدوارم یک روزی حقایق را ببینند.
 علم مذاکره در اختیار ما و در دست ماست. هیچ وقت علم مذاکره در دست آمریکا نبوده و نخواهد بود.
 برخی در داخل کشور یا بیرون از آن می‌خواهند تصویر غلط ارایه دهند، درحالی‌که من همیشه از محبت‌ها و الطاف مقام معظم رهبری برخوردار بوده‌ام و از این بابت از ایشان سپاسگزارم. مقام معظم رهبری همواره در موضوعات مختلف تأکید دارند که مسئولان نظر خود را بدون خودسانسوری و آزادانه بیان کنند اما برخی می‌خواهند تصویر دیگری ارایه کنند. من همیشه مورد لطف مقام معظم رهبری بوده‌ام که مورد آخر آن را نیز در گزارش‌ها دیدید و من نمی‌دانم چگونه برخی ادعای ولایتمداری دارند اما توهین می‌کنند.

دیدگاه‌های دیگران

ب
ب |
مخالف 0 - 0 موافق
ظریف به قول خود برجامی را امضا کرده که در آن تحریمی لغو نمیشه و به امریکا اجازه داده شده که هر3 ماه تعلیق تحریمها را بررسی ودر صورت صلاحدید آنرا 3 ماه تمدید کنه .اقرار کرد که احتمال خروج امریکا را نادیده گرفته اند .خروج همه کشورها از برجام بدون عقوبت بوده ولی خروج ایران با بازگشت کل تحریمها (پدیده ماشه) همزاه بوده .100میلیارد دلار هزینه هسته ای عملا به باد رفت . بابا دست مریزاد چه گلی به سر مملکت زدی وحالا از تکرار آنهم دفاع میکنی ماشاا...به اینهمه رو !در ضمن سودای ریاست جمهوری هم داره به به

تعداد بازدید :  745