شماره ۱۷۶۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
معاون جوانان وزارت ورزش درباره کلیپ تازه منتشر شده برای ترویج ازدواج:
قبول دارم می‌شد کار بهتری ساخت

چند روز پیش خبر شروع به کار جشنواره فیلم ازدواج شنیده شد، جشنواره‌ای که وزارت ورزش و جوانان با همکاری بنیاد فارابی و مجمع سمن‌های جوانان استان تهران آن را برگزار کردند اما تا وقتی مازیار ناظمی، روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان، یکی از محصولات ویدیویی این جشنواره را در توییتر منتشر نکرده بود، کمتر کسی در جریان برگزاری آن بود. بعد از انتشار این ویدیوکلیپ ناگهان سیل انتقادها از محتوای آن شروع شد. خیلی‌ها درباره نگاه ویدیو به نقش زن در خانه انتقاد داشتند؛ چون چنان‌که این ویدیو نشان می‌داد، پسری بعد از تحمل مدت زیادی تنهایی رنج‌آور ازدواج می‌کند و بلافاصله همسرش در حال پرتقال پوست‌کندن و آشپزی ظاهر می‌شود در حالی ‌که پسر همان کارهای قبلی را انجام می‌دهد. عده زیادی هم نسبت به بازی‌ها و نحوه ساخت ویدیو انتقاد داشتند و همه اینها باعث شد که فیلم و جشنواره سر زبان‌ها بیفتند. محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان  که یکی از مسئولان برگزاری این جشنواره است، در گفت‌وگو با «شهروند» از این ویدیوکلیپ دفاع نمی‌کند.
  خودتان این فیلم چند دقیقه‌ای را دیده‌اید؟
بله دیده‌ام، در جریان انتقادها هم هستم. فکر می‌کنم همین که خیلی‌ها ویدیو را دیده‌اند و نظر داده‌اند، خوب است و نشان می‌دهد که کار دیده شده است.
  انتقادها را قبول دارید؟
خب موضوع خیلی سلیقه‌ای است اما بله من هم فکر می‌کنم می‌شد کار بهتری ساخت و انتقادهایی هم دارم درباره نشان‌دادن نقش زن و یا تأثیر ازدواج بر زندگی جوانان، فکر می‌کنم می‌شد اینها را خیلی بهتر و هنرمندانه‌تر نشان داد و یک‌سری تصورات را بازتولید نکرد.
  به هر حال یک بخشی از مسئولیت کار با شما بوده است، آیا نمی‌شد این نظرتان تأثیر بگذارد و خروجی کار یک شکل دیگر بشود؟
موضوع این است که هیچ قرارداد مالی بین ما و بنیاد فارابی برای مشارکت این بنیاد در چنین پروژه‌ای نبوده یعنی ما پولی برای مشارکت بنیاد نداده‌ایم و آنها از اعتبارات و سرمایه‌های اجتماعی خودشان برای مشارکت در برگزاری جشنواره استفاده کرده‌اند. ضمن این‌که آن بخش از کار که به عهده ما بود، سپردن کارها به متخصصان بود که انجام دادیم؛ یعنی فکر کردیم بنیاد فارابی در زمینه ساخت محصولات تصویری متخصص است و کار را به آنها دادیم. نکته دیگر این‌که ما محصولات دیگری هم داریم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند و خوب از آب درآمده‌اند.
  انتقادهایی که به این محصول داشتید را به مسئولان فارابی منتقل کردید؟ دفاعی داشتند؟
باز هم تأکید می‌کنم که وقتی بنیاد به صورت رایگان در یک کار خیر شرکت کرده که نمی‌توانیم برویم کتک‌شان بزنیم که چرا چنان و چنین نکردید؛ ضمن این‌که بله ما انتقادها را هم گفتیم و دوستان گفتند موضوع سلیقه‌ای است و باید بحث تخصصی کرد و ما هم فکر کردیم که آنها متخصص هستند.
  واکنش‌های مجازی را به این کار دیده‌اید؟
بله؛ البته یک نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که اغلب حمله‌ها در توییتر انجام شده و من واقعا کم‌کم دارم از فضای توییتر فارسی ناامید می‌شوم، آن‌قدر که فضای مسمومی است و دایما توهین، دروغ و تهمت در آن دیده می‌شود. هر روز یک عده افراد بی‌هویت که اصلا معلوم نیست چه کسی هستند و چه می‌خواهند راه می‌افتند به این و آن توهین می‌کنند و تهمت می‌زنند؛ مثلا در مورد همین کلیپ هم آقای ناظمی که روابط عمومی ما هستند آن را منتشر کردند و خیلی‌ها با غرض‌ورزی که نسبت به ایشان دارند، شروع کردند به زیر سوال بردن کار و توهین کردن. خب این چه کاری است؟ اینها باعث می‌شود که تصمیم بگیرم حضورم را در این فضا خیلی کمتر کنم.


تعداد بازدید :  185