شماره ۱۷۶۰ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
با نصب یک اپلیکیشن می‌توانید قیمت رسمی کالاهای ایرانی را ببینید
همه چیز در مورد سامانه قیمت 100 کالا

شهروند| سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دیروز اعلام کرد که سامانه قیمت‌گذاری 100 قلم کالا راه‌اندازی شده است و مردم می‌توانند با نصب اپلیکیشن یا مراجعه به سایت 124 که سامانه تعزیرات است، از قیمت‌های واقعی مطلع شوند.
عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره عملکرد سامانه رصد قیمت 100 قلم کالا به صورت روزانه گفت: «این سامانه در فاز اول حداقل قیمت، حداکثر قیمت و قیمت عرف  100 قلم کالا را به صورت روزانه به مردم می‌رساند و برای کالا دونوع قیمت‌گذاری داریم: 25 قلم کالاهایی هستند که براساس ارز 4200 تومانی و بقیه کالاها خوداظهاری هستند که براساس فرمولی که در اختیار تولید‌کننده است، در سامانه بارگذاری  می‌شوند.» گشتی در سامانه 124 نشان می‌دهد که قیمت‌های بارگذاری‌شده، در برخی موارد اختلاف زیادی با بازار آزاد دارند که به‌عنوان مثال این اتفاق درباره لوازم خانگی صدق می‌کند و نکته دیگر این است که در سامانه گفته شده تنها قیمت کالاهای داخلی بارگذاری شده است.
قیمت‌ها چقدر با بازار متفاوت است؟
در این سامانه سه نوع قیمت به شهروندان نمایش داده می‌شود. حداقل و حداکثر قیمت کالا از سطح کشور جمع‌آوری می‌شود و قیمت عرف است. براساس آن چیزی که وزارت صنعت اعلام کرده است، حداکثر قیمت قابل قبول براساس هزینه‌های تولید بوده و قیمت مصوب  کالاست.  با این حال گشتی در قیمت انواع کالا در این سامانه نشان می‌دهد که برخی قیمت‌ها تفاوت تقریبا زیادی با قیمت‌های بازار دارد و در برخی از قیمت‌گذاری‌ها قیمت عرف نیامده است.  حداقل قیمت برنج‌ هاشمی  در  سامانه 124 معادل 16‌هزار تومان و حداکثر قیمت آن 22‌هزار تومان درج شده است. این درحالی است که در بازار هرکیلوگرم برنج ‌هاشمی نزدیک به 30‌هزار تومان قیمت دارد.  همچنین برای یک‌کیلوگرم گوشت گوسفندی مخلوط، حداقل قیمت 85‌هزار تومان و حداکثر قیمت98‌هزار و 700 تومان است که البته درباره گوشت قیمت‌ها تفاوت چندانی با قیمت بازار ندارد.  قیمت گوشت در بازار هم همان قیمت 97‌هزار تومان تا 110‌هزار تومان برای خرید گوشت گوسفندی باید هزینه کرد.  شیر کم‌چرب برای بطری‌های یک لیتری حداقل قیمت 4هزار و 400تومان و حداکثر قیمت آن 4‌هزار و 900 تومان است. این کالا در قیمت عرف نیز قرار گرفته و 4هزار و 900 تومان است.  گشتی در بخش کالاهای لوازم خانگی نشان می‌دهد که تنها قیمت لوازم خانگی داخلی موجود است و لوازم خانگی خارجی در این سامانه جایی ندارند. نکته قابل تأمل دیگری که برای لوازم خانگی وجود دارد این است که برند کالا مشخص نیست و تنها به مدل و حداقل و حداکثر قیمت بسنده شده است. به‌عنوان مثال تلویزیون 49 اینچ حداقل قیمت 7‌میلیون و 800هزار تومان و حداکثر قیمت آن 8‌میلیون و 700‌هزار تومان در این سامانه قیمت‌گذاری شده است. این درحالی است که درحال حاضر متوسط قیمت تلویزیون در بازار ایران در این بازه قیمتی است و تلویزیون تا قیمت 30‌میلیون تومان هم در بازار امین‌حضور فروخته می‌شود.
در گروه لوازم مصرفی خودرو تنها روغن موتور و لاستیک در این گروه قرار گرفته‌اند. حداقل قیمت یک جفت لاستیک سمند و ال‌نود 225هزار تومان و حداکثر قیمت 266هزار تومان اعلام شده است که البته این قیمت‌ها به قیمت بازار آزاد نزدیک است.  در این سامانه لوازم بهداشتی و لوازم خانگی، مصالح ساختمانی و لوازم‌التحریر هم وجود دارد اما این‌طور که به نظر می‌رسد، تنها تولیدات داخلی در این سامانه به اشتراک گذاشته می‌شود. کالاهای اساسی و مواد غذایی هم شامل؛ غلات و حبوبات، میوه و صیفی‌جات، مواد پروتیینی، قند، شکر، چای، روغن خوراکی، سایر مواد غذایی و نهاده‌های دامی می‌شود.
چطور شکایت کنیم؟
در این سامانه لینکی جداگانه برای پیشنهاد، انتقاد و شکایات درنظر گرفته نشده است و برای شکایت از هر کالا در کنار آن بخشی تحت عنوان ثبت شکایت برای این کالا وجود دارد. با کلیک روی آن گزینه، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که ابتدا باید شهر مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از انتخاب شهر مورد نظر ابتدا مدارک شخصی خود را مبنی بر گرانفروشی یا کم‌فروشی بارگذاری کنید. البته سایر گزینه‌ها برای انواع تخلف در این لینک وجود دارد که شما می‌توانید از میان آنها یکی را انتخاب کنید.


تعداد بازدید :  192