شماره ۱۷۶۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در وزارت امور خارجه:
امنیت در برابر امنیت، تنگه در برابر تنگه

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، صبح دیروز با حضور در وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف، معاونان و مدیران وزارت امور خارجه دیدار کرد. او در این دیدار به دفاع تمام‌قد از وزیر امور خارجه و تیم دیپلماتیک ایران پرداخت. بخش‌هایی از حرف‌های او را می‌خوانید.
* وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه به‌ عنوان نماینده کل ملت ایران نه نماینده گروه و جناحی در مجامع بین‌المللی حضور می‌یابد، ما اگر یک ملت یکپارچه را می‌خواهیم باید دیپلماسی و سیاست خارجی ما هم یکپارچه باشد. ملتی توانمند است که یکپارچه باشد، تکه‌تکه شدن بخش‌های منافع قدرت یک ملت، توان آن را می‌کاهد.
* من شهادت می‌دهم وزیر خارجه در  همه جلساتی که حضور داشته نظرات خود را به‌صراحت بیان کرده و امانتدار به معنای کلی و واقعی بوده است؛ ممکن است بعضی‌ها لمس نکنند که این کار چه شهامتی نیاز دارد. وزیر خارجه نظر خود را روبه‌روی رئیس‌جمهوری به‌ صراحت بیان می‌کند و می‌داند ممکن است رئیس‌جمهوری با آن مخالف باشد. وزیر خارجه مشاور عالی کل نظام در سیاست خارجی است و باید نظرش را بیان کند اما اگر تصمیمی در کشور چه در دولت چه در مجلس یا شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود همه ما باید آن را اجرایی کنیم. در این مرحله هم وزیر خارجه رسول امینی بوده است و وقتی نظر جمعی را شنید، همان را اجرا کرد.
* تعامل سازنده کار سختی است اما تقابل با جهان از آسان‌ترین کارهای دنیا است. بسیار آسان است که در برابر همه دنیا در یک سخنرانی به همه فحاشی شود؛ تقابل با دنیا هنرمندی نمی‌خواهد اما اساس در روابط و سیاست خارجی تعامل سازنده است. مقام معظم رهبری نیز در دور دوم دولت تدبیر و امید از تعبیر تعامل گسترده با جهان استفاده کردند؛ پس این نوع تعامل سیاست نظام و خواست مردم است.
* ما اهل مذاکره هستیم. اگر آمریکا واقعا مذاکره می‌کند باید کل تحریم‌ها را بردارد و دست از جنایت و تروریسم اقتصادی بردارد. راه آمریکا توبه واقعی است. من ‌سال قبل گفتم صلح با ایران مادر همه صلح‌ها و جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست. من به آمریکا می‌گویم شما نمی‌توانید هم امنیت ما را خدشه‌دار کنید ولی دنبال امنیت سربازان خود در منطقه باشید. صلح در برابر صلح، جنگ در برابر جنگ و نفت در برابر نفت. ما قادر هستیم به حرفی که می‌زنیم عمل کنیم. پهپاد شما را با موشک ساخت داخل ساقط کردیم. دولت یازدهم و دوازدهم این موشک را ساخت و سپاه آن را شلیک کرد. رفیق شما کشتی ما را گرفت ولی ما دیگر از خطای آنها نگذشتیم و کشتی آنها را گرفتیم. آنها می‌گویند می‌خواهیم ناوچه به خلیج فارس بیاوریم اما مگر ناو شما در کنار کشتی شما نبود ولی چرا جلو نیامد؟ امنیت در مقابل امنیت و تنگه در برابر تنگه. نمی‌شود تنگه جبل‌الطارق را ببندید اما تنگه هرمز برای شما آزاد باشد.


تعداد بازدید :  467