شماره ۱۷۶۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد
صفحه را ببند
گم‌شدن یادگار ملک‌المتکلمین و دزدهایی که افراد عادی نیستند
چه کسی مجسمه جمع می‌کند؟

سه روز قبل بود که احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران به گم‌‎شدن مجسمه ملک‌المتکلمین اشاره کرد و گفت که «این مجسمه در میدان حسن‌آباد قرار داشته به پارک‌شهر منتقل شده و حالا می‌گویند گم شده است که باید دستوری عاجل در پیگیری این موضوع داده شود.» این خبر به سرعت در فضای مجازی چرخید و نقل محافل گوناگون شد و از سوی دیگر عاملی بود که یاد مجسمه‌هایی که در سال‌های گذشته گم شده‌اند هم زنده شود. سال 89 بود که تعدادی از مجسمه‌های نصب‌شده در سطح شهر تهران در طی مدت کوتاهی گم شدند. تعداد این مجسمه‌ها تا اردیبهشت ۸۹ به ۱۲ مورد رسید که هر یک بین ۷۰ تا ۷۰۰ کیلو وزن داشتند. محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران امکان سرقت با انگیزه‌های غیرمالی را رد نکرد و پیگیری آن را از مسئولیت‌های نیروی انتظامی اعلام کرد. گروه ویژه‌ای هم در پلیس آگاهی مأمور رسیدگی به موضوع سرقت‌ها شدند اما هرگز نتیجه‌ای از بررسی‌های‌شان به دست نیامد و مشخص نشد سرگذشت مجسمه‌های دزدیده‌شده چه بوده است.
با دزدیده‌شدن تنها 9 مجسمه مسئولان اداره زیباسازی شهر تهران و همچنین سخنگوی شهردار اعلام کرده بودند که دزدیده‌شدن این مجسمه‌ها 100 میلیون تومان خسارت به شهر وارد کرده است. این در حالی است که باید تعداد 5 مجسمه دیگر را به این آمار اضافه کرد و به طور قطع با دزدیده‌شدن آن، خسارات وارده به بیش از 200 میلیون تومان می‌رسد؛ خسارتی که با گذشت زمان بر میزان آن هم افزوده شده و باید رقم‌های بالاتری را برای جایگزینی این مجسمه‌ها در نظر گرفت.
دو سال قبل سرهنگ محمدیان، رئیس پیشین پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز تأکید کرده بود: «سرقت‌ها کار افراد عادی نیست؛ زیرا این نوع سرقت‌ها نیازمند وسایل و تجهیزات خاص است، ضمن این‌که مجسمه‌های سرقت‌شده هم به درد افراد معمولی نمی‌خورد، بلکه قطعا افراد خاصی طالب آن هستند که همین باعث می‌شود تحقیقات در جهت خاصی پیش برود. اکثر این مجسمه‌ها در مکان‌های عمومی پرتردد و شلوغ هستند و دزدیدن آنها اصلا راحت به نظر نمی‌رسد؛ به‌زودی نتیجه اقدامات پلیس آگاهی تهران برای دستگیری اعضای این باند از طریق رسانه‌ها به اطلاع همه شهروندان خواهد رسید.» از دو سال گذشته تا کنون همچنان خبری از مجسمه‌های قبلی نیست و حالا یک مجسمه دیگر هم بر تعداد گمشده‌ها اضافه شده است.

فهرست مجسمه‌های ناپدیدشده در سال 1389
نام مجسمه    مکان    سازنده
ستارخان    خیابان ستارخان    شهریار ضرابی
باقرخان    خیابان شهرآرا    شهریار ضرابی
صنیع‌خاتم    پارک ملت    حمید شانس
زندگی    خانه هنرمندان ایران    فاطمه امدادیان
استاد شهریار    مقابل تئاتر شهر(پارک دانشجو)    علی قهاری
شریعتی    دو مجسمه در پارک شریعتی    حمید شانس
مادر و فرزند    شهرک غرب    هژبر ابراهیمی
ابن سینا    پارک بهجت‌آباد    عذرا عبدالنبی
گوساله    دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران    
مجسمه برنزی پارک استقلال    پارک استقلال    روح‌الله شمسی‌زاده

 


تعداد بازدید :  478