شماره ۱۷۶۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد
صفحه را ببند
در حاشیه مطرح شدن یک ابهام در شبکه‌های ماهواره‌ای
سکوت علامت رضاست؟!‏

‏«اگر کسی در گفتار بر تو چیره شود، هیچ‌کس در سکوت بر تو چیره نمی‌تواند بشود.»‏
بله بزرگی این جمله را نقل کرده، ولی گارانتی نداده که چنین گزاره‌ای در همه حالات و همه شرایط کارگر بیفتد و مصداق تام و تمام ‏چیرگی باشد. گاهی یکی حرفی می‌زند، ادعایی می‌کند و همه نگاهشان به توست که حرفی بزنی و برای گفته‌ها ادله بیان کنی. بله که ‏پاسخ به هر حرفی، کاری است عبث و جواب ابلهان هم خاموشی است! ولی این‌که همیشه سکوت پیشه کنی و چیزی نگویی و فکر کنی ‏داری بهترین کار دنیا را انجام می‌دهی و تازه، چیره هم می‌شوی از آن خیال‌های خام است. بزرگتری در نهج‌البلاغه در دفع سوءظن‌ها ‏توصیه کرده و فرموده: «كسى كه خود را در مواضع تهمت قرار دهد، نبايد كسى را ملامت كند كه به او سوءظن پيدا مى‌كند (بلكه بايد ‏خود را سرزنش كند كه اسباب سوءظن را فراهم كرده است.)» خب حالا به هر نحوی، با هر ترفند و ماجرایی که هیچ‌کدام از ما نمی‌دانیم ‏شک و شبهه‌ای درباره یک اتفاق در سال‌های گذشته ایجاد شده، آیا سکوت کردن و نشنیده گرفتن، پاسخ ندادن و خود را به آن راه زدن ‏تصمیم درستی است؟ حتی اگر بخشی از این ماجرای مطرح شده درست باشد و بخش بزرگتری از آن غلط، توضیح دادن و روشن کردن ‏نقاط مبهم، کار بهتری است یا سکوت کردن؟ آن‌چه در ذهن مردم خانه می‌کند، آن سوءظنی که بدل به یقین می‌شود و آن نادرستی که ‏تعبیر به صدق می‌شود، در همین مواقع و بحرانی است. دست‌دست کردن‌ها جز منحرف کردن ذهن مردم چه نتیجه‌ای دارد؟ حتی اگر بنا ‏بر پذیرش یک اشتباه یا تصحیح برخی مسیرهای ناصواب باشد، بهترین زمان ممکن دارد از دست می‌رود. راستی چرا عذرخواهی برای ‏برخی‌ها این‌قدر سخت و نشدنی است؟ بدگمانی، سوءظن و تهمت با همین ترفند صادقانه به راحتی فراموش می‌شوند. یکبار امتحان ‏کنید.
تکمله: این‌جا ستون پند اخلاقی و درس‌های تاریخی نیست، اگر زیادی رازگونه و کنایه‌آمیز شد هم عذر می‌خواهم؛ از این دیالوگ‌های ‏درونی و منطقی بالا، مصاحبه با یک تروریست آزاد شده که از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد، به ذهن‌تان متبادر نمی‌شود؟ راستش اینجاست که ‏باید به یک سخن بزرگ دیگر ارجاع داد که:
«کلمات بال و پر دارند، همین که قفسشان یعنی دهان باز می‌شود، از آن بیرون می‌پرند و از ‏دسترس ما خارج می‌شوند و در کوچکترین شکاف‌ها راه می‌یابند و بعضی اوقات در ضخیم‌ترین دیوارها نفوذ می‌کنند.»‏


تعداد بازدید :  495