شماره ۱۷۶۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ مرداد
صفحه را ببند
همه آن‌چه باید از بدهی میلیاردی فدراسیون‌ها و مسدودشدن حساب‌هایشان بدانید
تکمیل اظهارنامه مالیاتی کار سختی نیست!

شهروند| درشرایطی که کمتر از یک‌سال تا آغاز المپیک 2020 باقی مانده و فدراسیون‌ها شدیدا درگیر آماده‌سازی ورزشکاران برای کسب سهمیه و سپس حضور در توکیو هستند، بدهی‌های مالیاتی به یک مانع بزرگ جلوی پای ورزشی‌ها تبدیل شده است. برخی فدراسیون‌های مهم و پرکار حسابشان به خاطر این بدهی‌های میلیاردی مسدود شده و با مشکلات عدیده‌ای در راه اعزام و حتی گذراندن امور جاری خود مواجه هستند.
کشتی؛ مالیات 15میلیاردی!
علیرضا دبیر دو، سه روز بعد از تحویل‌گرفتن فدراسیون کشتی متوجه یک دردسر بزرگ شد. بدهی 16، 15میلیاردی این فدراسیون به اداره مالیات باعث مسدودشدن حساب‌های فدراسیون شد تا در روزهایی که تیم‌های مختلف رده‌های سنی عازم مسابقات جهانی هستند، دبیر در یک مخمصه عجیب گیر بیفتد. جالب است بدانید که این میزان بدهی تا پایان ‌سال 95 بوده و هنوز مالیات دو، سه سال اخیر محاسبه نشده است.
تکواندو؛ مانع برای کسب سهمیه
فدراسیون مهم و المپیک دیگری که با مشکل مسدودشدن حساب‌های خود به خاطر بدهی مالیاتی مواجه شده، تکواندو است. این رشته هم در مسیر کسب سهمیه قرار دارد و تکواندوکاران در رقابت‌های مختلف بین‌المللی شرکت می‌کنند تا امتیاز رنکینگی خود را بالا ببرند. بدون‌ شک مسدودشدن حساب‌های فدراسیون و فشار برای پرداخت بدهی‌های مالیاتی به دغدغه بزرگی برای پولادگر و همکارانش تبدیل شده است.
فوتبال؛ هم فدراسیون، هم سازمان لیگ
مشکل فدراسیون فوتبال و سازمان امور مالیاتی هم که چندوقتی است بر سر زبان‌ها افتاده، به‌طوری که هم فدراسیون، هم سازمان لیگ با مشکل مسدودشدن حساب‌ها مواجه هستند. این موضوع البته در باشگاه‌های بزرگ لیگ برتر مثل استقلال و پرسپولیس هم سال‌هاست حل نشده و به نظر می‌رسد نیاز به یک عزم جدی دارد تا یک‌بار برای همیشه مسأله بدهی‌های مالیاتی حل‌وفصل شود.
تنیس، تیراندازی، جودو و...
در روزهای اخیر سونامی بسته‌شدن حساب به خیلی از فدراسیون‌های ورزشی رسیده و این موضوع فقط مختص چند فدراسیون نیست. تنیس، تیراندازی و جودو از دیگر فدراسیون‌هایی هستند که حسابشان به خاطر بدهی مالیاتی مسدود شده و با دردسرهای عجیبی برای تأمین هزینه‌های روزمره مواجه هستند.
ممنوع‌الخروجی روسای فدراسیون‌ها
جدا از بسته‌شدن حساب فدراسیون‌های مختلف، رئیس و خزانه‌دار فعلی هر فدراسیونی که بدهی مالیاتی دارد، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله هستند، حتی فردی که چندماه بیشتر نیست به‌عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شده، باید به خاطر بدهی‌های مالیاتی که مربوط به چند‌سال قبل است، مجازات شود و نمی‌تواند از کشور خارج شود یا معامله‌ای انجام دهد. دادگر، رئیس فدراسیون تیراندازی اخیرا گفته که حتی حساب‌های او هم مسدود شده و زندگی‌اش به خاطر این ماجرا مختل شده است.
ورزش معاف از مالیات یا خیر؟!
سوال اصلی و جدی فدراسیون‌های ورزشی از سازمان امور مالیاتی در روزهای اخیر و بعد از بسته‌شدن حساب فدراسیون‌ها، این بوده که مگر ورزش معاف از مالیات نیست؟ این‌طور که چندنفر از روسای فدراسیون‌ها ادعا کردند، سازمان مالیات گفته باید فدراسیون‌ها چون غیردولتی محسوب می‌شوند، باید هر‌سال اظهارنامه پر می‌کردند تا مبلغ مالیاتشان به صفر برسد؛ کاری که اکثر فدراسیون‌ها انجام ندادند. البته در این میان چند فدراسیون مثل فدراسیون شنا به صورت مداوم و مرتب اظهارنامه خود را رد کرده و به گفته رضوانی، رئیس این فدراسیون هم‌اکنون هیچ مشکلی در این زمینه ندارد.
وزارتخانه به دنبال راه‌حل
روسای فدراسیون‌ها در هفته‌های اخیر بعد از دردسرهای به وجود آمده و بدهی‌های میلیاردی که باعث مسدودشدن حساب‌هایشان شده، به وزارت ورزش مراجعه کردند. مسئولان این وزارتخانه هم قول پیگیری دادند تا بلکه از طریق تعامل بین 2 وزارتخانه مشکل ورزشی‌ها در ‌سال المپیک حل شود. دیروز ژاله فرامرزیان، معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش خبر خوبی به فدراسیون‌ها داده و مدعی شده حساب 7 فدراسیون بسته شده باز خواهند شد؛ اگرچه به نظر می‌رسد این مشکل گریبان فدراسیون‌های بیشتری را گرفته باشد و باید خبرهای بیشتری در راه باشد. او در این‌باره گفته است: «فدراسیون‌های ورزشی چون نهادهای عمومی و غیردولتی هستند از زمانی که قانون مالیات جدید ابلاغ شد، مطابق این قانون از‌ سال۹۰ ملزوم به ارایه اظهارنامه مالیاتی بوده‌اند که البته‌ سال گذشته متوجه شدیم هیچ فدراسیونی بعد از گذشت ۵‌سال اظهارنامه مالیاتی پر نکرده و این خود آغاز ایجاد مشکل شد. وزارت ورزش فقط نقش کمک‌کننده به فدراسیون‌ها را دارد. به هرصورت ما تلاش می‌کنیم این موضوع را حل‌وفصل کنیم.»


تعداد بازدید :  538