شماره ۱۷۶۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
عربستان و کابوس 20

سیر وقایع در منطقه خاورمیانه به محدوده‌ای غیرقابل پیش‌بینی وارد شده است. تا همین یک‌ماه پیش کسی گمان نمی‌برد امارات متحده عربی که نقش مرید بی‌چون و چرای عربستان‌سعودی را در این چند‌سال اخیر بازی کرده است، به ناگهان تصمیم بگیرد حضور نظامی خود را در یمن کاهش داده و همزمان هیأتی را به ایران بفرستد. از آنسو عربستان نیز با فرستادن پالس‌هایی مبنی بر آمادگی این کشور برای تعامل دیپلماتیک با ایران بعد از مدت‌ها لحنی مسالمت‌جویانه در برابر همسایه قدرتمند خود اتخاذ کرده و نشان داد تغییر مسیر امارات آنقدرها هم بدون هماهنگی قبلی نبوده است. این میان درحالی‌ که کورسوی امیدی برای حل‌وفصل بحران یمن درخشیدن گرفته است، اوضاع سوریه بعد از یک دوره نسبتا طولانی ثبات می‌رود تا دوباره دستخوش التهاب شود؛ زیرا گفته شده رجب طیب اردوغان قصد دارد یک عملیات نظامی بزرگ در شرق فرات و بر ضد کردهای مسلح سوریه را رهبری کند.
گرفتن میزبانی سران عدم تعهد از صدام
اما در میان همه این تحولات ریز و درشت، تمایل عربستان برای خاتمه جنگ یمن چیزی نیست که بشود از کنارش به سادگی گذشت. برای این‌که بفهمیم چرا ریاض یا در واقع محمدبن‌سلمان تصمیم گرفته است ماجرای یمن را فیصله دهد، لازم است 4دهه به عقب برگردیم. در تابستان 1361 خورشیدی و بحبوحه جنگ ایران و عراق، وقتی صدام حسین خود را آماده میزبانی هفتمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد می‌کرد، تهران ضمن رد صلاحیت عراق برای برگزاری چنین اجلاسی، بغداد را شهری ناامن برای میزبانی سران کشورهای عضو جنبش خوانده و پیشنهاد داد برگزاری اجلاس به کشوری دیگر محول شود. این پیشنهاد در بدو امر مورد استقبال کشورها قرار نگرفت، خصوصا که اکثرشان نمی‌خواستند در این ماجرا متهم به جانبداری از کشور خاصی شوند. از سویی دیگر صدام حسین نیز ضمن رد تهدیدات ایران اعلام کرد بغداد از هرجای دیگر دنیا برای میزبانی از سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد امن‌تر است.
پهپادهای یمنی بر فراز اجلاس گروه 20
نتیجه اصرار روی میزبانی بغداد این شد که 30 تیر 1361 دو فانتوم نیروی هوایی ارتش ایران که هدایت یکی از آنها را شهیدعباس دوران برعهده داشت، با گذر از دیوار پدافند هوایی عراق وارد آسمان بغداد شده و اهداف مورد نظر را با موفقیت بمباران کردند. بعد از این عملیات فیدل کاسترو طی نامه‌ای دهلی‌نو را به‌عنوان شهر جایگزین برای برگزاری اجلاس پیشنهاد داد که این‌بار مورد موافقت دیگر کشورهای عضو جنبش قرار گرفت. حالا بیایید به وضع عربستان نگاهی کوتاه بیندازیم. این کشور ‌سال2020 میزبانی سران گروه 20 را برعهده دارد و ریاض قطعا میل ندارد در جریان این اجلاس آب در دل سران اقتصادهای بزرگ جهان تکان بخورد. حالا تصور کنید در شبی که ترامپ، ملک سلمان، نخست‌وزیر ژاپن، رئیس‌جمهوری چین، نخست‌وزیر انگلستان و باقی سران گروه 20 سر میز شام نشسته‌اند، یک پهپاد یمنی وارد آسمان ریاض شود!


تعداد بازدید :  427