شماره ۱۷۶۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
11ساعت عملیات نفسگیر برای نجات محبوس‌شدگان در زیرآوار
پایان غم‌انگیز ساختمان ظفر با کشف سومین جسد

شهروند| تخریب یک ساختمان قدیمی در خیابان ظفر تهران، جان سه‌نفر را گرفت. سه کارگر درحالی که مشغول تخریب این ساختمان قدیمی بودند، به دلیل ریزش آوار جانشان را از دست دادند. در این حادثه که بعدازظهر پنجشنبه رخ داد، یک کارگر دیگر هم مصدوم شد؛ که اگر حضور به موقع نیروهای آتش‌نشانی و امدادی نبود، الان او هم در آمار جانباختگان این حادثه به شمار می‌رفت. در این عملیات نیروهای واکنش سریع هلال‌احمر هم حضور داشتند. عملیات نجات و آواربرداری برای خارج‌کردن اجساد کشته‌شدگان بیش از 11ساعت طول کشید. هرچند هنوز علت دقیق این حادثه از سوی کارشناسان اعلام نشده اما شواهد و گفته‌های نیروهای امدادی حاضر در محل نشان می‌دهد که سست‌بودن ساختمان و تخریب غیراصولی باعث بروز این حادثه شده است.
چند دقیقه‌ای به ساعت 17 روز پنجشنبه مانده بود که خبر ریزش یک ساختان به سامانه 125 آتش‌نشانی اعلام شد. نیروهای امدادی بلافاصله از چند ایستگاه به محل حادثه در خیابان شهیددستگردی (ظفر) اعزام شدند. با حضور نیروهای امدادی مشخص شد که تعدادی کارگر زیر آوار محبوس شدند. به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این عملیات علاوه بر نیروهای آتش‌نشانی، عوامل شهرداری و ستاد بحران هم حضور داشتند. ملکی در توضیح بیشتر به «شهروند» گفت: «محل حادثه یک ساختمان سه طبقه قدیمی و درحال تخریب بود. نیروهای ما که از سه ایستگاه همراه با تجهیزات کامل به محل حادثه رسیده بودند، کار آواربرداری را آغاز کردند. در همان ابتدای عملیات نیروهای امدادی موفق شدند یکی از کارگران را زنده از زیر آوار بیرون بیاورند. آن کارگر به نیروهای امدادی اعلام کرد که سه‌نفر دیگر هم زیر آوار هستند.»   
بنا بر گفته‌های تنها نجات‌یافته این حادثه، کارگران در بخش جنوب‌شرقی این ساختمان سه طبقه درحال کار بودند که یکباره این بخش تخریب و کارگران زیر آوار محبوس می‌شوند. حجم بالای آوار این ساختمان قدیمی کار جست‌وجو را برای نیروهای امدادی مشکل کرد، از سوی دیگر سست‌بودن این بنای درحال تخریب باعث احتیاط بیشتر آتش‌نشانان شده بود. شرایط به‌گونه‌ای بود که هر آن بیم بروز یک حادثه مشابه می‌رفت. با این وجود، نیروهای آتش‌نشانی با احتیاط کامل کار آواربرداری را انجام دادند. تمرکز نیروهای جست‌وجو در بخش جنوب‌شرقی این ساختمان پس از 2ساعت به نتیجه رسید و پیکر نخستین کارگر محبوس‌شده از زیر آوار خارج شد. در ادامه عملیات هم، پیکر بی‌جان دوکارگر دیگر با فاصله چندساعته از زیر آوار بیرون کشیده شد. عملیات آواربرداری و جست‌وجو حوالی ساعت 4 صبح جمعه به پایان رسید، که در این حادثه تلخ سه کارگر ساختمانی جانشان را
 از دست دادند.
همچنین در این عملیات به دلیل احتمال زنده‌بودن کارگران محبوس‌شده و نیز احتمال تعداد بیشتری از کارگران در زیر آوار نیروهای واکنش سریع هلال‌احمر هم به درخواست مدیریت بحران منطقه به محل حادثه اعزام شدند. بنا بر اعلام، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر دو تیم واکنش سریع، ٣ تیم سگ‌های زنده‌یاب به محل حادثه ریزش آوار ساختمان درحال تخریب برای یافتن کارگران محبوس‌شده اعزام شده بودند.


تعداد بازدید :  391