شماره ۱۷۶۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
شکایت ناصر محمدخانی از یک کارگردان سینما
علی عطشانی: این داستان فیک است!

  کارگردان و پخش‌کننده یادم تو را فراموش در گفت‌وگو با «شهروند» هرگونه شباهتی بین فیلمشان با داستان زندگی اسطوره پرسپولیس را رد می‌کنند
شهروند| دیروز بسیاری از رسانه‌ها به‌ نقل از یک سایت سینمایی به ‌نام نگاتیو خبر از شکایت ناصر محمدخانی از علی عطشانی دادند. شکایت یک فوتبالیست قدیمی از یکی از کارگردانان پرکار سال‌های اخیر به‌خاطر ساخت فیلمی به ‌نام «یادم تو را فراموش» که گفته می‌شود براساس بحرانی‌ترین روزهای زندگی ناصر محمدخانی ساخته شده است. خبری که البته خیلی‌ها آن را خبرسازی تبلیغاتی صاحبان فیلم، در روزهای منتهی به اکران یادم تو را فراموش می‌دانند.
آغاز ماجرا
علی عطشانی، کارگردان فیلم‌هایی مانند دموکراسی تو روز روشن، کاتیوشا، پارادایس و... در اواخر‌ سال 1394 فیلمی ساخت به‌ نام یادم تو را فراموش که در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر روی پرده آمد و بعد از آن‌هم در جشنواره‌های مختلفی در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان، هند و … به نمایش درآمد. فیلمی که در خلاصه داستانی که عواملش به رسانه‌ها داده بودند، آمده بود که «فیلم درباره دامون، مربی برکنارشده یکی از باشگاه‌های پرطرفدار فوتبال است که با دختری که سال‌ها پیش با او ارتباط داشته، روبه‌رو می‌شود.» ماجراهایی که در پی می‌آیند، به‌ گفته برخی از تماشاگران فیلم بی‌شباهت به داستان جنجالی شهلا جاهد –که همسر ناصر محمدخانی را به قتل رساند و در نهایت، بعد از دادگاهی طولانی اعدام شد- نیست.      
داستان چیست؟
حالا در شرایطی‌که به ‌نظر می‌رسد این فیلم بعد از دو‌سال و اندی بلاتکلیفی در آستانه سروسامان گرفتن است، خبر می‌رسد که ناصر محمدخانی ستاره دهه 60 پرسپولیس در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان سینمایی و رئیس شورای صنفی نمایش خواستار توقیف و جلوگیری از نمایش فیلم یادم تو را فراموش شده است. ظاهرا بازیکن قدیمی پرسپولیس ضمن اعلام شکایت از علی عطشانی و با اشاره به این‌که «ازین پس اجازه سوءاستفاده از حوادث تراژیک و ناخودآگاه زندگی‌اش را به سینمای ایران نخواهد داد» از انتظامی و محسن امیریوسفی خواسته «از آن‌جا که این فیلم اشارات مستقیمی به شخصیت و حوادث تراژیک زندگی من دارد، جلوی اکران این فیلم را بگیرید.»
عطشانی چه می‌گوید؟
علی عطشانی اما ماجرا را کاملا تکذیب می‌کند و منکر شباهت فیلمش با بحران تراژیک زندگی ناصر محمدخانی است. او در پاسخ به این پرسش که آیا از ناصر محمدخانی برای ساخت این فیلم اجازه گرفته شده یا نه؛ به «شهروند» می‌گوید: «داستان فیلم من ربطی به ایشان ندارد که بخواهم ازش اجازه بگیرم یا نه. داستان ما اصلا یک چیز دیگر است، مگر هر فیلمی که درباره یک فوتبالیست است، باید از ایشان اجازه بگیرد؟»
اما خیلی‌ها صحبت از شباهت‌های داستان شما با داستان ناصر محمدخانی می‌کنند؟
اصلا این‌جوری نیست. من شنیده‌ام که ایشان در زندگی‌شان بچه داشتند، اما کاراکتر من اصلا فرزند ندارد. به‌هرحال ایشان اشتباه می‌کند. برای همه ما این اتفاق تجربه شده که فیلمی را دیده‌ و حس کرده‌ایم که چقدر شبیه زندگی ما است. این ماجرا هم همین است. آنهایی که فیلم را دیده‌اند، می‌توانند گواهی دهند که کاراکتر فیلم من از نظر سن‌وسال، نوع و سبک زندگی، فرزند نداشتن و موارد دیگری، کاملا با ناصر محمدخانی تفاوت دارد. این‌که شخصیت ما فوتبالیست است و این اتفاق در زندگی‌اش می‌افتد، مگر تنها فوتبالیست دنیا که چنین اتفاقی برایش رخ داده، ناصر محمدخانی است؟»
عطشانی در پاسخ به این‌که در صورت انجام شکایت چه واکنشی خواهند داشت، می‌گوید: «هیچ. چون فکر می‌کنم این ماجرا فیک است.»
اکران به‌زودی
حبیب اسماعیلی، پخش‌کننده یادم تو را فراموش نیز ماجرا را در گفت‌وگو با «شهروند» تکذیب می‌کند: «اصلا به ما چیزی نگفته‌اند و البته نباید هم بگویند. اصلا به ما چه ربطی دارد شکایت ایشان. یادم تو را فراموش کمترین شباهت و ارتباطی با داستان زندگی ناصر محمدخانی ندارد و اصلا داستان دیگری را روایت می‌کند.»
اسماعیلی درباره زمان اکران فیلم هم می‌گوید: «در تلاش هستیم فیلم را تا یکی دو ماه دیگر اکران کنیم.»
شاید هم حق با آنهایی باشد که صحبت از خبرسازی سازندگان فیلم می‌کنند. شاید. به‌هرحال در آستانه اکران فیلم‌ها خیلی اتفاقات می‌تواند رخ دهد. نه؟!


تعداد بازدید :  417