شماره ۱۷۶۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
فرجام یک مصاحبه حاشیه‌ساز
رئیس اینستکس نیامده رفت

برند اربل، سفیر پیشین آلمان در ایران که قرار بود به‌عنوان رئیس اینستکس فعالیت کند، روز گذشته از سمت خود استعفا کرد. استعفای او البته در ظاهر ربطی به ایران و تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارد.
 روزنامه بیلد آلمان نوشته استعفای اربل به دلیل افشای گفت‌وگوی او با «کن جبسن» مجری یک رادیوی اینترنتی است که در آن درباره هولوکاست و مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی و فلسطینیان اظهاراتی مطرح کرده است. اربل در این گفت‌وگو توافق هسته‌ای با ایران را تنها تصمیم آلمان برخلاف خواسته‌های رژیم صهیونیستی دانسته و اسراییل را «کشوری تشکیل‌شده به قیمت از دست رفتن وطن مردمی دیگر (فلسطینیان)» توصیف کرده است.
دیپلمات پیشین آلمان همچنین در گفت‌وگوی خود با این رادیوی اینترنتی گفته است: «فلسطینیان قربانی قربانیان ما هستند. اگر این کشور یهودی در پروس شرقی تشکیل شده بود، اکنون مشکلی به نام مشکل فلسطینیان دیگر وجود نداشت.» روزنامه بیلد همچنین ادعا کرده که اربل پس از درخواست این روزنامه از وزارت خارجه آلمان برای توضیح پیرامون این گفت‌وگو، از ریاست اینستکس استعفا کرده است.
 خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که وزارت خارجه آلمان روز پنجشنبه تایید کرد که بیلد به مقامات اطلاع داده که «به دلایل شخصی» این سمت را نخواهد پذیرفت.
اینستکس شرکتی اروپایی است که قرار است کانال تبادلات مالی میان اروپا و ایران باشد. این شرکت با همکاری کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه ایجاد شده است.

 


تعداد بازدید :  415