شماره ۱۷۶۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
ماجرای خالی‌ماندن ظرفیت رشته‌های علوم پایه
تب پزشکی هنوز نخوابیده
محمود صادقی در گفت‌وگو با «شهروند»: ایجاد مشوق و اعطای بورس تحصیلی ازجمله مواردی است که برای افزایش گرایش به رشته‌های پایه در دست بررسی است

شهروند| امسال بیش از 60‌درصد شرکت‌کنندگان کنکور در رشته علوم تجربی ثبت‌نام‌ کردند و لابد دل‌شان هم می‌خواست پزشک، دندانپزشک یا داروساز شوند. این آمار اما مختص به امسال نیست و سال‌هاست که رشته تجربی گوی متقاضی را از سایر رشته‌ها می‌رباید و با اختلاف شایانی افراد در آن ثبت‌نام می‌کنند. همین هم عاملی بود تا تلاشی برای ایجاد توازن میان رشته‌ها آغاز شود و وزارت آموزش‌وپرورش اوایل ‌سال ۹۴ طرح توازن رشته‌های تحصیلی و توقف توسعه رشته علوم تجربی را در دستور کار قرار دهد. این طرح همان زمان با مخالفت مجلس مواجه شد اما درنهایت قرار شد که عملیاتی شود. با وجود این حالا و بعد از گذشت چهار ‌سال از رونمایی این طرح گویا اوضاع روبه‌راه نشده و این نکته را هم آمار متقاضیان رشته تجربی می‌گوید و هم صحبت‌های روز گذشته ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور. او گفته که «ما در عرصه گرایش به سمت رشته‌های علوم تجربی با یک فاجعه در کشور مواجه هستیم و ظرفیت بسیاری از رشته‌های علوم پایه خالی مانده است.» او در ادامه گفته ما برای توسعه کشور باید در رشته‌های علوم انسانی و ریاضی که نقش اساسی در توسعه هر جامعه دارند، سرمایه‌گذاری کنیم. «در واقع رشته‌های فنی و علوم‌انسانی ازجمله رشته‌هایی هستند که توسعه هر جامعه‌ای براساس آن اتفاق می‌افتد اما در کشور ما وضع به گونه‌ای است که داوطلبان به سمت رشته‌های تجربی گرایش پیدا کرده‌اند.» خدایی همچنین به طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی اشاره کرده و آن را طرحی نادرست دانسته که نباید به تصویب برسد. «اگر ظرفیت ورود به رشته‌های علوم‌تجربی برای ‌سال جاری افزایش پیدا کند طبیعتا ما نیز مجری قانون هستیم و در سازمان سنجش آموزش کشور به‌ عنوان یک مرکز اجرایی این قانون را برای پذیرش داوطلبان اعمال خواهیم کرد.»
اما آن‌طور که محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، به «شهروند» می‌گوید، هنوز این طرح به مجلس ارایه نشده و محل بحث و بررسی بسیار است. «من شخصا با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی مخالفم؛ چرا که زیرساخت این مورد فراهم نیست و افزایش متقاضی عامل افت کیفیت خواهد شد. از طرفی با بسیاری از همکاران در کمیسیون بهداشت هم که صحبت کردم آنها هم مخالف این مورد بودند.» به گفته او گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های علوم‌تجربی و علی‌الخصوص پزشکی به این دلیل است که این رشته‌ها بازار کار دارند و این تصور وجود دارد که به‌سرعت بیشتری افراد را به کار می‌رسانند. حال آن‌که رشته‌های علوم پایه این توانایی را ندارند و پیداکردن شغل برای این رشته‌ها آسان نیست. «وضعیت رشته‌های علوم پایه در مرحله هشدار است. این را می‌دانیم اما درست‌شدن اوضاع این رشته‌ها به تصمیم‌های قانونی و بخشنامه‌های مختلف برنمی‌گردد؛ پروسه‌ای طولانی است که نیازمند سیاستگذاری کلان است.» صادقی می‌گوید که ایجاد مشوق و اعطای بورس تحصیلی ازجمله مواردی است که برای افزایش گرایش به رشته‌های پایه در دست بررسی است. «اما باید بدانیم اینها راه‌حل‌هایی موقت است که نمی‌توان آنها را با عنوان چاره اساسی در نظر گرفت و درنهایت باید طرح‌ریزی سیاست‌های طولانی‌مدت را دنبال کرد.»

دیدگاه‌های دیگران

4
4 |
مخالف 0 - 0 موافق
تکرار تاریخ !!!نماینده در جایگاهی نیست که در این زمینه نظر بدهد

تعداد بازدید :  141