شماره ۱۷۶۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
چرا فرمانداری تهران عجله دارد؟

سعید اصغرزاده معاون سردبیر

این قصه پر غصه کودکان کار و خیابان و دریافت‌های شخصی افراد و عدم رفتار قانونی و اخلاقی در قبال آنان هر روز پرابهام‌تر از ‏گذشته شده و آن‌که در این میان قربانی می‌شود کسی نیست جز کودک کار و خیابان. برای این‌که بگویم باید از آنان حمایت ‏اجتماعی کرد و نباید با آنان برخورد پلیسی شود و اصلا چرا دارم این حرف‌ها را می‌زنم، 4 نکته را می‌آورم که فرمایشات ‏فرماندار محترم تهران هم در آن میان آمده وخواهید دید که چرا این متن را نوشته‌ام. در آخر هم قسمتی از آیین‌نامه دولتی را آورده‌‏ام که از شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی کودکان خیابانی حرف به میان می‌آورد و نه جمع‌آوری:  ‏
‏1- ‌سال 1377 مطالعه‌ای توسط یونیسف بر روی کودکان خیابانی تهران صورت گرفت. براساس این پژوهش، مهاجرت، ‏تعداد زیاد افراد خانواده، از هم پاشیدگی خانواده، آزارهای جسمی و روانی در خانواده، بی‌سوادی والدین و فقدان مهارت‌های حرفه‌ای والدین از فاکتورهای مرتبط با حضور کودکان در خیابان‌هاست. براساس این مطالعه، 60‌درصد بچه‌های خیابان از ‏مهاجرانی هستند که خود دو گروه را تشکیل می‌دهند؛ مهاجران از شهرستان به تهران و مهاجران خارج از کشور به ایران. بقیه بچه‌های خیابان به علت فقر خانوادگی در خیابان‌ها مشغول به کار هستند و گروهی دیگر به دلیل ‏شرایط نابهنجاری خانوادگی و اختلافات شدید، از خانواده فرار کرده‌اند و چون جایی برای خواب ندارند، به پارک‌ها، میادین، ‏خانه‌های متروک و زیر پل‌ها پناه می‌برند‎.
‏2-‌سال 81 تحقیقی تحت عنوان بررسی عوامل موثر در بروز پدیده کودکان خیابانی شهر مشهد انجام گرفت. نتایج تحقیق مبین آن ‏است که ۶۶‌درصد از کودکان خیابانی مورد بررسی با خانواده‌های خود در ارتباطند و برای کسب و کار و درآمد، امرار معاش از ‏منزل بیرون آمده و سر به خیابان می‌گذارند. تعداد ۳۰‌درصد از آنها سابقه محکومیت دارند. ۴۱‌درصد از آنها بی‌سواد یا سطح ‏تحصیلات پایین داشته و ۸۵‌درصدشان ملیت ایرانی داشته‌اند. ۵۶‌درصد آنان به علت ناسازگاری با والدین مخصوصا بد رفتاری ‏پدر اقدام به ترک خانه کرده‌اند. در مورد انحراف جنسی، ۴۴‌درصد آنها دارای اختلالات جنسی و ۲۲‌درصد آنها مورد اغفال ‏گزارش کرده‌اند. ۸۰‌درصد کودکان کم سن و‌ سال هستند.‏
‏3- عیسی فرهادی، فرماندار تهران اعلام کرده، مسئولیت جمع‌آوری کودکان خیابانی به عهده نیروی انتظامی است‎. او گفته:   «یقین ‏دارم کودکان سر چهارراه‌ها باندی توزیع می‌شوند و درآمدشان نیز به صورت باندی بین آنها تقسیم می‌شود، چرا که یک کودک سه ‏یا چهارساله نمی‌تواند بدون برنامه و بدون هماهنگی یک فرد بزرگسال وارد این کار شود. کودکانی بدون والدین از کشورهای اتباع ‏وارد کشور می‌شوند، از همین رو مشخص است که توسط یک باند وارد کشور شده‌اند. باید درخصوص شناسایی این باندها تلاش ‏شود و این کار همان‌طور که گفتم برعهده نیروی انتظامی است‎.» هرچند در بسیاری از کشورها برای نحوه برخورد، دوستی ‏و مشاوره با این کودکان از مددجویان و روانشناسان بهره می‌جویند، اما گویا جناب فرماندار در پاکسازی تهران عجله به خرج می‌‏دهند!‏

‏4- «آیین‌نامه سامان‌دهی کودکان خیابانی» به منظور ارایه حمایت‌های اجتماعی، توانمندسازی اجتماعی و آموزش فنی‌وحرفه‌ای و ‏مهارت‌های زندگی به کودکان خیابانی بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، در هیأت دولت به شماره ۳۲۳۸۶/۲۲۷۱۷ ه - ‏مورخه ۰۴/۰۵/۱۳۸۴ تصویب و جهت اجرا ابلاغ شده است. این آیین‌نامه در پنج فصل و دوازده ماده تدوین شده است و در ‏حال حاضر اختصاصی‌ترین مصوبه درخصوص کودکان خیابانی و در بالاترین سطح قانونی است. براساس این مصوبه وزارت ‏کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت، سازمان بیمه خدمات درمانی، شهرداری، نیروی انتظامی، دادگستری، وزارت آموزش‌و‏پرورش و کمیته امداد امام، موظف به همکاری درخصوص کودکان خیابانی شده‌اند. این آیین‌نامه سازمان بهزیستی کشور را ‏موظف کرده است که با همکاری و مشارکت شهرداری، انجمن‌های خیریه، تشکل‌های غیردولتی و نیروی انتظامی و با استفاده از ‏مددکاران اجتماعی در قالب تیم تخصصی سیار یا مستقر در مراکز که با همکاری شهرداری‌ها سازماندهی می‌شوند، نسبت به ‏شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی کودکان خیابانی در کلیه مراکز استان‌ها و در صورت لزوم در شهرهای بالای ۲۰۰‌هزار ‏نفر جهت حضور کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت کودکان خیابانی در مراکز اقامت در سه سطح اقدام کند.‎ ‎براساس این آیین‌نامه اقامت کوتاه مدت به حضور کودک خیابانی در مرکز اقامت حداکثر به مدت ۲۱ روز، اقامت میان مدت بیشتر ‏از ۲۱ روز تا پایان یک‌سال و اقامت درازمدت شامل حضور کودک خیابانی بی‌سرپرست یا بدسرپرست در مراکز شبانه‌روزی تا ‏پایان ۱۸ سالگی مطابق با آیین‌نامه مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی است. وزارت رفاه نیز هماهنگی اجرایی این آیین‌نامه را ‏بر عهده خواهد داشت و هر ۶ ماه یک بار گزارش‌ها و اقدامات انجام یافته را تحلیل و جمع‌بندی و به شورای عالی رفاه و تأمین ‏اجتماعی ارایه می‌کند.‏


تعداد بازدید :  428