شماره ۱۷۶۴ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ مرداد
صفحه را ببند
بدترين دفاع از چادر

اين روزها به علل گوناگون حساسيت عده‌ای نسبت به پوشش بانوان و مسأله حجاب بيشتر شده است. نمايش اين حساسيت چندان غيرمنتظره نيست. آن‌چه عجيب است، سكوت آنان در برابر برخي تخريب‌ها در پوشش دفاع از حجاب است. اين گزاره جا افتاده و پذیرفته شده كه براي كوبيدن يك موضوع يا پديده يا حتي حقيقت، كافي است از آن بد دفاع كنيد، زيرا دفاع بد، خطرناك‌تر از حمله‌كردن خوب به آن است، قضيه حجاب و چادر نيز همين طور شده است. اجازه دهيد محتواي يك تابلوي بزرگ را كه در يكي از واحدهاي یکی از دانشگاه‌ها و از سوي امور فرهنگي و دانشجويي اين دانشگاه نوشته شده است، مرور كنيم:  «قابل توجه دانشجويان محترم دختر! به استحضار مي‌رساند: دانشجويان خانم در صورت انتخاب حجاب برتر (چادر) در دانشگاه در پرداخت شهريه ترم بعدي با تاييد دفتر فرهنگي از 15‌درصد تخفيف در شهريه برخوردار خواهند بود.» در كنار اين نوشته نيز عكس و پرتره خانمي كه با حجاب كامل و چادر قرار دارد، نقش بسته است.
واقعا اگر قرار باشد چادر را به‌عنوان يك پوشش انتخابي تخريب كرد، چه اقدامي بهتر از اين مي‌شد انجام داد؟ درواقع پيام روشن اين اعلاميه چنين است كه به مخاطب نشان مي‌دهد انتخاب چادر در برابر پول است. به عبارت دیگر این پیام می‌گوید که اين نوع پوشش يك كالاست كه خريد‌وفروش مي‌شود. مثل اين‌كه بگويند به مردان داراي ريش هم ۱۵‌درصد تخفيف مي‌دهند. روشن است كه اين اطلاعيه افراد فاقد چادر را در موضع اخلاقي برتر قرار مي‌دهد كه حاضر نيستند آزادي انتخاب خود را با ۱۵‌درصد تخفيف در شهريه معاوضه كنند.
حالا فرض كنيد كه عده‌اي از روي انتخاب و آزادي كامل چادر را پوشيده‌اند، نه فقط در پي كسب رانت و پول نبوده‌اند، بلكه حاضر هستند براي اين انتخاب خود هزينه هم بدهند. اين افراد پس از ديدن اين اطلاعيه احساس بدي خواهند كرد و چه بسا ترجيح دهند نوع پوشش و حجاب خود را تغيير دهند تا متهم به فروش و معاوضه انتخاب و آزادي خود نشوند.
كساني كه فقط در دانشگاه چادر به سر مي‌كنند يا در تابستان‌ها و بعد از فارغ‌التحصيلي چادر خود را برمي‌دارند را چه خواهيد كرد؟ به علاوه اگر دفتر فرهنگي برخي را تاييد نكند، چه عوارضي خواهد داشت؟ از همه بدتر اين‌كه حجاب و چادر يك شيوه براي تحقق يك هدف است. حال اگر كسي اصل آن هدف را قبول نداشته باشد، ولي پوشش چادر را به علت منافع مادی آن بپذيرد، چه خواهيد كرد؟ اگر كسي چادر را براي كسب ۱۵‌درصد تخفيف شهريه كه رقم زيادي است، بپذيرد، ولي اصولا آدم متشرعي نباشد و ساير اعمال و تكاليف را انجام ندهد، اين‌كه نقض غرض خواهد شد و موجب بي‌اعتبار شدن چادر مي‌شود، مثلا اين فرد نماز نخواند يا روزه نگيرد يا در روابط با ديگران قيود ديني را رعايت نكند، ولي فقط براي همان تخفيف چادر را كامل و مطابق ضوابط به سر كند.
اين اطلاعيه را به‌طور قطع يك مرد نوشته است. مردي كه هيچ دركي از چادر و زنان چادري ندارد. به همين سادگي براي آن‌كه خود را متعهد نشان دهد، آن را چوب حراج زده است! تا این‌جا مشکلی نیست. مسأله هنگامی مهم می‌شود که این اقدامات مورد قبول مقامات بالاتر قرار می‌گیرد!!

 


تعداد بازدید :  581