شماره ۱۷۶۷ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ مرداد
صفحه را ببند
درباره بازنشسته‌ای که سمتی در فدراسیون ندارد اما همه‌کاره مهدی تاج و فوتبال است
چه می‌شد اگر همه «ساکت» بودند؟!

شهروند| حدود 8 ماه قبل بود که محمدرضا ساکت در راستای اجرای قانونی بازنشسته‌ها مجبور به استعفا از پست دبیرکلی فدراسیون فوتبال شد. با این‌که تصور می‌شد این استعفا پایانی بر فعالیت‌های این مسئول نزدیک به مهدی تاج در فدراسیون باشد، اما بعد از کنار رفتن از دبیرکلی دوران جدیدی برای فعالیت‌های دوچندان ساکت در فدراسیون آغاز شد. او در ماه‌های اخیر نه‌تنها دایره اختیاراتش در فوتبال ایران کم نشده، بلکه اخیرا ورودش به فوتسال و فوتبال ساحلی با اعتراض‌هایی همراه شده است.
استعفای انصاری‌فرد و شمسایی
محمدحسن انصاری‌فرد که از چندی قبل به‌ عنوان رئیس کمیته فنی فوتسال و فوتبال ساحلی برگزیده شده بود و اتفاقا بعد از حضور در این پست با استقبال جامعه فوتسال هم مواجه شد، به یک‌باره تصمیم به استعفا گرفت. او دلیل استعفایش را این‌طور بیان می‌کند: «تاج در جلسه آخر گفت آقای ساکت باید به کمیته فنی بیاید. من هم گفتم کمیته ما افراد متخصص هستند و این موضوع برای من حاشیه می‌شود. فردای روز جلسه هم به او در واتس‌اَپ پیام دادم که به صلاح خودم و مجموعه فوتسال نمی‌دانم که ایشان بیاید، اعضا هم همین نظر را داشتند اما آقای تاج اصرار کرد که من گفتم اگر ساکت بیاید، من قطع همکاری می‌کنم.» درواقع انصاری‌فرد مشخصا دلیل استعفایش را انتصاب ساکت به‌ عنوان عضو کمیته فنی فوتسال دانسته است. جالب این‌که بعد از استعفای انصاری‌فرد، نوبت به وحید شمسایی رسید و کاپیتان سابق تیم‌ملی هم در حمایت از رئیس مستعفی کمیته فنی از سمت خود به‌ عنوان عضو این کمیته استعفا کرد.
ساکت مرد همه‌کاره فدراسیون!
بد نیست به شغل‌هایی که هم‌اکنون محمدرضا ساکت به‌ عنوان یک بازنشسته در فدراسیون فوتبال دارد، نگاهی بیندازیم.
 محمدرضا ساکت که قبلا ریاست سازمان تیم‌های ملی را بر عهده داشت، بعد از بازنشستگی دیگر به صورت قانونی نمی‌توانست در این سمت به کار خود ادامه دهد؛ اما به خاطر انتخاب‌نشدن جانشینی برای او، همچنان به صورت غیررسمی ساکت ریاست این سازمان را بر عهده دارد و روی عملکرد تمام تیم‌های ملی نظارت و البته گاهی دخالت هم می‌کند!
 مرکز ملی فوتبال هم همچنان با ریاست محمدرضا ساکت به کار خود ادامه می‌دهد. این مرکز که آکادمی تیم‌های ملی را در خود جای داده و در مقر فوتبال ملی ایران است، جایی است که ساکت آن را به صورت مستقیم اداره می‌کند؛ اگر چه این پست هم برای او غیررسمی است.
 سرپرستی تیم‌ملی دیگر پست مرد نزدیک به رئیس فدراسیون فوتبال است. محمدرضا ساکت که در اواخر دوره حضور کی‌روش هم به‌ عنوان سرپرست روی نیمکت حضور داشت، بعد از استخدام ویلموتس هم این پست را حفظ کرده و به‌عنوان مدیر و سرپرست در تمامی سفرهای تیم‌ملی فوتبال حضور دارد.
 عضویت در کمیته فنی فوتسال و فوتبال ساحلی هم که آخرین پست محمدرضا ساکت است. این پست البته با اعتراض‌هایی همراه بود و باعث شد تا بعد از مدت‌ها توجه همه به فعالیت‌های متعدد ساکت در فدراسیون جلب شود.
 با این‌که حکمی برای عضویت محمدرضا ساکت در کمیته فنی فوتبال صادر نشده، اما گویا این مسئول پرمشغله در این کمیته هم حضور پیدا می‌کند و در جلسات حضور دارد. حتی گفته می‌شود اعضای کمیته فنی فوتبال هم به حضور ساکت اعتراضاتی داشته‌اند.
 در حکمی که مهدی تاج اولین‌بار بعد از حضور در رأس فدراسیون فوتبال برای ساکت صادر کرد، او به‌ عنوان مشاور عالی رئیس فدراسیون هم انتخاب شده و قطعا هم اکنون نیز به‌ عنوان مشاور اصلی تاج در تمام امور فعالیت می‌کند!
اعطای پست به اطرافیان
محمدرضا ساکت نه‌تنها خودش پست‌های مختلفی در فدراسیون دارد، بلکه معمولا برای پست‌های دیگر هم از افراد نزدیک به خود استفاده می‌کند. مهمترین نمونه هم پست دبیرکلی فدراسیون است که بعد از رفتن ساکت به ابراهیم شکوری اعطا شده و او بیش از 8 ماه است که به‌عنوان سرپرست در این پست کلیدی حضور دارد! شکوری قبل از این به‌ عنوان معاون ساکت فعالیت می‌کرد و گفته می‌شود هم اکنون هم با رئیس سابق خود هماهنگ است.
واکنش فدراسیون به اعتراض‌ها
بعد از اعتراض‌های صورت‌گرفته نسبت به حضور ساکت در کمیته فنی فوتسال و فوتبال ساحلی روابط عمومی فدراسیون فوتبال در چند خط به این موضوع واکنش نشان داد: «حضور ساکت در کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی جهت ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی و ایجاد شرایط یکسان در امور اجرایی تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی با سایر تیم‌ها و برای بهره‌وری از ظرفیت‌های موجود بوده است که به تأیید هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال نیز رسیده است.»


تعداد بازدید :  503