شماره ۱۷۶۷ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ مرداد
صفحه را ببند
جاذبه‌های جزیره کیش خیلی بیشتر از پاساژگردی و خرید‌کردن است
مروارید خلیج فارس

كیش را مروارید خلیج فارس خوانده‌اند. این نام تنها یك شعار برای این جزیره زیبای جنوبی ایران نیست. كیش را از آن جهت مروارید خلیج فارس نامیده‌اند كه شن‌های سواحل این جزیره جنوبی با مرجان‌های دریایی در هم آمیخته و در سراسر كرانه‌های این جزیره در تابش خورشید همچون نگین شروع به درخشیدن كرده است. آب و هوای كیش در چهارفصل ایران خاص است، به‌گونه‌ای که در طول‌ سال ساحل نقره‌ای و آسمان آبی و آفتاب درخشانش در آب‌های نیلی‌رنگ خلیج فارس هوای پاک و آرامش منحصر به فردی را بر این جزیره حاكم كرده است.
جزیره كیش با برخورداری از پیشینه باستانی، شگفتی‌های طبیعی خاص خود را نیز دارد. سواحل مرجانی و آب‌های شفاف این جزیره چنان فضایی ایجاد كرده كه هر گردشگری را شیفته بازدید از آن می‌كند. در وصف پاكی و تمیزی این جزیره همین بس كه آب‌های این جزیره همچون شیشه، زیبایی‌ها و مرجان‌های كف دریا را تا دوردست‌ها نمایان می‌كند. در وصف دیدنی‌های پرشمار جزیره كیش باید به پارك ساحلی مرجان، اسکله تفریحی و پارك دلفین‌ها اشاره كرد.
باغ پرندگان كیش نیز در نوع خود بی‌نظیر است و گونه‌های بسیار از پرندگان جهان در این پارك كه سقف آن با تورهای نامرئی پوشانده شده است، زیست می‌كنند. اگر علاقه‌مند به رانندگی باشید، جاده كرانه فرصت خوبی را برای گشت و گذار به دور این جزیره مرجانی فراهم كرده است. حتی اگر هم علاقه‌ای به راندن در جاده‌های خلوت كیش نداشته باشید، می‌توانید با دوچرخه در پیست‌ مخصوص 51كیلومتری دوچرخه‌سواری كیش برانید و از هوای پاك و سكوت و زیبایی آن بهره‌مند شوید.
 یك بسته تفریحی
كشتی یونانی
تماشای کشتی یونانی در غروب ساحل از دیگر جاذبه‌های گردشگری شناخته‌شده در جزیره كیش است. این كشتی اگرچه تاریخی نیست، ولی چنان تصاویر زیبایی از غروب كیش خلق كرده كه به تدریج به محلی برای تجمع گردشگران تبدیل شد. ‌سال ۱۳۴۵بود كه بومیان جزیره كیش ناگهان با كشتی بزرگی مواجه شدند كه در نزدیكی روستای باغو به گِل نشسته بود. گفته ‌می‌شود كه شاید این كشتی به دلیل مه‌آلود بودن هوا و نبود فانوس دریایی در ساحل كیش به گل نشسته باشد. این كشتی در ‌سال 1322 درست هنگامی‌كه ایران درگیر كودتا بود در بندر گلاسكوی اسكاتلند ساخته شد و هنگامی‌كه به گل نشست در اختیار یونانی‌ها بود و از آن جهت آن را كشتی یونانی لقب داده‌اند.
برای بازدید از این كشتی مسئولان مناطق آزاد كیش اقدام به احداث پارك ساحلی كشتی یونانی به مساحت ۶۰‌هزار متر مربع و ایجاد آمفی‌تئاتر، كافه تریا، رستوران ایرانی و لبنانی، غرفه‌های فروش تنقلات، ایستگاه‌های كرایه اسكیت، دوچرخه و فروش محصولات ورزشی در محیط پیرامون به گل نشستن كشتی یونانی كردند و بدین ترتیب جاذبه‌ای جدید برای گردشگران ایجاد شد.
 ورزش‌های آبی
كیش از سال‌ها پیش مركز ورزش‌های آبی ایران نیز بود. غواصی مهمترین شاخه از ورزش‌های آبی است كه از سال‌ها پیش در كیش دایر و حتی مدارس آموزشی نیز برای آن راه‌اندازی شد. شگفتی‌های زیر آب در جزیره كیش به اندازه‌ای است كه گردشگران در آرزوی غواصی در این جزیره در فصول مختلف‌ سال به كیش می‌روند تا دنیای شفاف زیر آب و مرجان‌های رنگارنگ و آبزیان شگفت‌انگیز این جزیره را از نزدیك مشاهده كنند و لذت ببرند.
اسكله تفریحی
 اسكله تفریحی مجموعه‌ای است كه ‌امكانات تفریحی از قبیل جت اسكی، قایق‌های پدالی (با ظرفیت چهار نفر)، قایق‌های ماهیگیری، قایق‌های پارویی، سه‌چرخه‌های آبی، ‌امكانات غواصی و قایق‌های كف شیشه‌ای كه گردشگران از آن برای تماشای دنیای شگفت‌انگیز آبزیان زیبای خلیج فارس استفاده می‌كنند، در خود جای داده ‌است. جدای از مدرسه‌های غواصی، ورزش‌های آبی دیگری در كیش وجود دارد كه مورد توجه گردشگران است. بهترین نقطه برای ورزش‌های آبی در كیش مجموعه اسكله تفریحی كیش است كه در مجاورت چند مجموعه تفریحی دیگر قرار گرفته است. در تمامی‌كلوب‌های دریایی و اسكله تفریحی كیش ورزش‌های آبی و تفریحی همچون جت اسكی، چترهای پاراسل، بانانا و شاتل، اسكی روی آب،‌ باگی، فلای بورد و اسكوتر دریایی و قایق‌سواری با قایق‌های بادبانی و تندرو عرضه می‌شود كه نرخ آنها از 12‌هزار تا 100‌هزار تومان است.
امكانات جزیره
به غیر از مراكز تفریحی كه به آنها اشاره شد، مجموعه‌های ورزشی بسیاری نیز در كیش راه‌اندازی شده كه خدمات سواركاری، تنیس، تیراندازی با كمان، اسكیت و اسكواش، فوتبال و ورزش‌های رزمی‌ را به گردشگران و علاقه‌مندان عرضه می‌كند. به شنا هم كه علاقه‌مند باشید، علاوه بر استفاده از خدمات استخرهای شنا در جزیره، می‌توانید سری به مراكز تفكیك‌شده شنای آقایان و بانوان بزنید و در دریای نیلگون خلیج فارس شنا كنید.
پارك‌های ساحلی
پارك‌های ساحلی در كیش فراوان است و به تناسب میل و علاقه بازدیدكنندگان، میزبان گردشگران است. پارك‌های ساحلی مرجان، میرمهنا، سیمرغ، مرد ماهیگیر و پارك شهر این جزیره با وسعت زیاد میزبان گردشگران است و‌ امكانات خوبی برای چند ساعت استراحت در كنار آرامش دریای جنوبی ایران دارد. اگر به محیط‌ زیست ایران علاقه دارید، تماشای لاك‌پشت‌های دریایی در دهانه غربی جزیره را از دست ندهید. می‌توانید حتی به محله سفین هم بروید و از تماشای باغ بهشت كه نخلستانی تاریخی است، بهره‌مند شوید.
مجموعه جنگلی درخت سبز
علاقه‌مند به جنگل هم كه باشید، می‌توانید به دره پرتغالی‌ها در كیش و محوطه درخت سبز بروید تا ساعاتی در میان درختان و سبزی جنگل استراحت كنید و از دیدن درخت بزرگ انجیر معابد كیش هم بهره‌مند شوید. مجموعه درخت سبز كیش درست در مجاورت دو جاذبه گردشگری تاریخی كیش كه شهر باستانی حریره و آب‌انبار سنتی جزیره است، قرار دارد. پس با یك تیر چند نشان بزنید و گشت نیمروزی خود را در جزیره به بازدید از محوطه درخت سبز اختصاص بدهید.
سرزمین آهوان
كیش را به جزیره آهوان نیز می‌شناسند كه تعداد آنها در این جزیره زیبا زیاد است. این جانوران در فاصله بین فرودگاه تا مركز جزیره پراكنده شده‌اند. می‌توانید آهوان جزیره را درحالی كه در گوشه و كنار جزیره در حال استراحت هستند، مشاهده كنید. تعداد آهوان كیش به اندازه‌ای زیاد است كه مشاهده آنها تبدیل به یكی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی این جزیره شده است. آهوان كیش البته زندگی مسالمت‌آمیزی با ساكنان جزیره دارند و برخی گله‌ها نیز در نزدیكی محل زندگی ساكنان جزیره حضور می‌یابند.
آثار تاریخی
قنات باستانی
قنات کیش كه اكنون به شهر زیرزمینی كاریز تبدیل شده بیش از ۲۵۰۰‌ سال قدمت دارد. این قنات آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تأمین می‌کرد. قنات كیش كه در زمان خود یكی از  شیوه‌های پیشرفته مهندسی آب بود، 10‌هزار متر مربع وسعت دارد. جالب آن‌كه در این سال‌ها قنات كیش تغییر كاربری یافته و به دلیل وسعت زیاد آن حتی توانسته‌اند داخل این شهر زیرزمینی غرفه‌های فروش صنایع ‌دستی، رستوران سنتی و مدرن، موزه، سالن‌ آمفی‌تئاتر، سالن کنفرانس و گالری‌های هنری ایجاد كنند.
شهر زیرزمینی و باستانی كیش اكنون در عمق 16 متری زمین قرار دارد و تبدیل به جاذبه گردشگری ایران شده است. در بازدید از این قنات زیرزمینی می‌توانید تصور كنید كه به شهری در عمق دریاها سفر كرده‌اید كه دیواره‌هایش با صدف و مرجان‌های خلیج فارس برپا شده ‌است. خاك‌های برداشت شده از این قنات حتی جنبه درمانی نیز یافته ‌است و در گل‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شهر زیرزمینی كیش همچنین 15 كیلومتر طول دارد و سه رشته را در خود جای داده است.
در بافت قدیمی ‌كیش می‌توانید به تماشای صیادان بومی ‌و همچنین زندگی روستاییان این جزیره بپردازید. در این نگاه كیش یك سر و گردن از دیگر جزیره‌های جنوبی ایران بالاتر است، بنابراین حتی اگر شنا بلد نیستید یا از غواصی هم می‌ترسید، می‌توانید ساعاتی میهمان قایق‌های كف شیشه‌ای جزیره كیش شوید تا بدین ترتیب با بهره‌گیری از شفافیت آب‌های این جزیره زیبا به دیدار آبزیان كف دریا بنشینید و لذت قایق‌سواری را هم تجربه كنید.


تعداد بازدید :  562