شماره ۱۷۶۷ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ مرداد
صفحه را ببند
ظاهرا تهدید اسرافکاران برق جواب داده
صرفه‌جویی برقی ایرانی‌ها در گرم‌ترین ماه تاریخ

شهروند| ایرانی‌ها در گرم‌ترین ماه تاریخ، میزان مصرف برق‌شان کاهشی شد! براساس اعلام موسسه خدمات تغییرات اقلیمی کوپرنیکوس، ماه میلادی گذشته گرم‌ترین ماه تاریخ در سراسر جهان بوده است اما ایرانی‌هایی که تا پیش از این رکورددار اتلاف انرژی بودند، توانستند گرم‌ترین ماه تاریخ را با صرفه‌جویی بیشتری به پایان ببرند. البته مدیران صنعت برق می‌گویند که تهدید پرمصرف‌ها به قبض‌های بالابلند، کارساز بوده است، ضمن این‌که عموم مردم هم کاهش استفاده از برق در زمان اوج مصرف را جدی گرفته‌اند و در این میان کشاورزان صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان پیک مصرف برق داشته‌اند. علاوه بر این، سیل و بارندگی‌های خوب هم توانسته است میزان تولید برق را افزایش دهد و تابستان امسال را از خاموشی شبکه برهاند.
چرا مصرف برق کاهشی شد؟
از ابتدای ‌سال‌جاری بود که شرکت توانیر اعلام کرد مشترکان پرمصرف با جریمه‌های سنگین مالی روبه‌رو خواهند شد. در آن روزها مسئولان شرکت توانیر جریمه مشترکان پرمصرف را در دستور کار خود قرار دادند و گفتند که این کار را برای آن انجام می‌دهند که در تابستان امسال خاموشی در شبکه رخ ندهد.
بر اساس اطلاعیه‌هایی که شرکت توانیر منتشر کرد، اعلام شد که بالابودن متوسط مصرف برق هر مشترک نسبت به الگوی ۳۰۰کیلووات ساعت در ماه به معنی پرمصرف‌بودن آن مشترک است، البته مدیران صنعت برق اعلام کردند که فقط یک‌درصد مشترکان هستند که مصرف ماهانه‌شان بیشتر از 300کیلووات در ساعت است اما ظاهرا تهدید به جریمه و نجومی‌شدن قبض‌ها تاثیرگذار بوده، به‌طوری که در گرم‌ترین ماه‌ سال نیازی به قطع برق مشترکان ایرانی احساس نشد.
مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق مدیریت مصرف را اصلی‌ترین دلیل نداشتن خاموشی در گرم‌ترین ماه ‌سال دانسته و می‌گوید: «مدیریت مصرف به‌علاوه توسعه تولید برق، باعث شده که خاموشی‌ها بشدت کاهش پیدا کند و در واقع نیازی به آن نباشد. »
او توضیح داده است در بخش خانگی کسانی که مصرف را کاهش داده و زیر الگو هستند، تشویق شده و مشترکانی که بیش از الگو مصرف کنند، ۱۶‌درصد به هزینه صورتحساب برق‌شان اضافه می‌شود که این موارد به اضافه استفاده از برقابی‌ها، مدیریت مصرف در بخش صنعت و کشاورزی و همچنین توسعه خطوط منجر به این شد که خاموشی نسبت به ‌سال گذشته ۹۸‌درصد کاهش پیدا کند.
رجبی‌مشهدی همچنین گفته است که نیروگاه‌های برقابی‌ و حرارتی‌ها نسبت به ‌سال قبل تولید بیشتری داشته‌اند. از طرفی توانستیم از پیک‌ سال قبل تا امروز ۳هزار مگاوات‌آمپر ظرفیت انتقال را افزایش دهیم، یعنی ظرفیت پست‌ها افزایش داده شد و نسبت به ‌سال قبل ۴۵۰۰ مگاوات بیشتر از ظرفیت نیروگاه‌های برقابی استفاده کردیم، به‌طوری که این نیروگاه‌ها توانستند تا مرز ۱۰‌هزار مگاوات در ساعات اوج مصرف به شبکه سراسری کمک کنند.
طرح‌های تشویقی و کاهش مصرف برق
سخنگوی صنعت برق با اشاره به این‌که طرح‌های تشویقی تأثیر زیادی روی کاهش مصرف مشترکان داشته، ادامه می‌دهد: «در بخش کشاورزی در ساعات اوج مصرف، مصرف بشدت کاهش پیدا کرد و کشاورزان توانستند با ۴ساعت قطع برق، ۲۰ساعت باقیمانده را از برق رایگان استفاده کنند. در بخش صنعت هم طرح‌های مشوق گسترده‌ای داشتیم که توانستند حدود ۲۰‌درصد از مصرف را کاهش داده و از تشویق‌های ما استفاده کنند. در بخش خانگی هم کسانی که مصرف را کاهش داده و زیر الگو هستند، تشویق شده و مشترکینی که بیش از الگو مصرف کنند، ۱۶‌درصد به هزینه صورتحساب برق‌شان اضافه می‌شود که تماما منجر به این شد که خاموشی نسبت به‌ سال گذشته ۹۸‌درصد کاهش یابد.»


تعداد بازدید :  207