شماره ۱۷۶۸ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
آزادی ابرنفتکش «گریس 1» در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشت
شکستن شاخ آمریکا در جبل‌الطارق

شهروند| آن‌گونه که تارنمای خبری یواس‌اس تودی گزارش داد، برخلاف تلاش‌های آمریکا برای ممانعت از رفع توقیف گریس ۱، عصر روز پنجشنبه دولت جبل‌الطارق به ‌عنوان بخشی از قلمرو سیاسی بریتانیا اعلام کرد که دادگاه عالی این ناحیه سرانجام حکم آزادی کشتی توقیف‌شده گریس ۱ را صادر کرد. نفتکش گریس ۱ حامل ۲.۱‌میلیون بشکه نفت بود که از چهارم ژوئیه امسال توسط پلیس جبل‌الطارق و نیروهای ویژه انگلیس توقیف شد. همچنین این مقام‌های آگاه پیشتر اعلام کردند، فرمانده و سه افسر نفتکش ایرانی گریس ۱ آزاد شدند. این در حالی است که ساعتی قبل از تشکیل دادگاه جبل‌الطارق در خصوص آزادی نفتکش ایرانی، وزارت دادگستری آمریکا خواهان تداوم توقیف این نفتکش شد.  آمریکا همچنین خدمه گریس ۱ را که روز گذشته توسط دیوان عالی جبل‌الطارق آزاد شد، تهدید به ابطال روادید کرد و سفارت ایران در لندن پیش از این در پاسخ به این ادعا اعلام کرد که همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران قبل از این هم اعلام کرده است مقصد سوپر تانکر گریس ۱ نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود. در ادامه واکنش‌ها را به آزادی گریس 1  می‌خوانید.
واکنش رسانه‌های جهان
آزادی ابرنفتکش گریس 1 در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشت؛ خبرگزاری رویترز با اطلاع‌رسانی این‌که دادگاه جبل‌الطارق به آزادسازی ابرنفتکش گریس 1 رأی داده است، اعلام کرد که این دادگاه در زمان صدور حکم هیچ درخواستی از طرف آمریکا مبنی بر تمدید توقیف این ابرنفتکش دریافت نکرده بود. شبکه رادیو تلویزیون سی‌بی‌اس، خبرگزاری فرانسه 24، روزنامه نیویورک تایمز، شبکه بی‌بی‌سی، خبرگزاری شینهوا، روزنامه دیلی صباح ازجمله رسانه‌های خارجی بودند که به این موضوع واکنش
 نشان دادند.
ثمره کوتاه‌نیامدن از حقوق ملت
علی ربیعی، سخنگوی دولت، ظهر دیروز در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «‏نفتکش گریس ۱ به‌رغم تلاش‌ها، فشارها و کارشکنی‌های آمریکا که همچنان ادامه دارد، از توقیف غیرقانونی خارج و آزاد شد و شکست دیگری برای کاخ سفید به ثبت رسید. این پیروزی بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه‌نیامدن از حقوق ملت است.»
پیروزی دیپلماتیک برای کل نظام
محمود واعظی دیروز درباره ماجرای نفتکش گریس١ گفت که توقیف نفتکش گریس ١ یک رهگیری دریایی بود که با دستور آمریکا انجام شد و با عکس‌العمل کل کشور و نظام مواجه شد. رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری گفت: «هم دولت و هم وزارت خارجه و هم کلیت نظام پس از توقیف نفتکش گریس ١ توسط دولت محلی جبل‌الطارق؛ با همدلی و حمایت یکپارچه از دیپلمات‌ها و حقوقدانان پشتیبانی کردند و این نفتکش آزاد شد و یک پیروزی دیگر برای کشور رقم خورد.»
اول شکست آمریکاست بعد انگلیس
روزنامه‌نگار سرشناس جهان عرب نوشت، آزادی نفتکش حامل نفت ایران اول شکستی برای آمریکا است و بعد انگلیس و تأکید کرد که از این پس نفتکش‌های ایران آزادانه در تنگه‌ها تردد می‌کنند. عبد‌الباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» یادداشت بخش سخن سردبیر خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: «آزادی نفتکش ایرانی گریس 1 که از چهارم ژوئیه گذشته توسط مقامات جبل‌الطارق در توقیف بود برای سران ایران که این بحران را با قدرت و زیرکی خود مدیریت کردند، پیروزی بزرگی نبود؛ بلکه شکستی برای آمریکا بود که درصدد کارشکنی در آزادی این نفتکش بوده و رسما درخواست تمدید توقیف آن را داد؛ اما درخواست آنها با تحقیر و بی‌توجهی نزدیک‌ترین متحدش روبه‌رو شد.
واکنش توییتری ظریف
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، پس از خبر آزادی نفتکش
 گریس ۱ در توییتی نوشت: «آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی ازجمله با محروم‌کردن بیماران سرطانی از دارو شکست خورده است، از نظام قضائی سوءاستفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.»
تجربه تلخ برای لندن
رضا نصری، حقوقدان بین‌الملل، با اشاره به رفع توقیف کشتی حامل نفت ایران از سوی دولت محلی جبل‌الطارق گفت: «ماجرای نفتکش گریس ۱ برای انگلیس تجربه تلخی شد که نشان داد تا چه حد همراهی با تندروترین عناصر دولت ترامپ می‌تواند برای دولت‌ها از لحاظ حقوقی، سیاسی، حیثیتی و راهبردی هزینه‌ساز باشد. توقیف کشتی حامل نفت ایران از ابتدا یک اقدام غیرقانونی بود که تحت فشار آمریکا صورت گرفت و دولت بریتانیا و جبل‌الطارق را وارد یک ماجراجویی ناخواسته کرد.

تکذیب ارایه تعهد به انگلیس از جانب ایران
«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا ایران برای آزادی نفتکش «گریس 1» ضمانتی به انگلیس یا دولت
جبل الطارق داده است، گفت: «از سوریه در همه حوزه‌ها ازجمله نفت و انرژی حمایت می‌کنیم. ایران برای آزادی نفتکش «گریس 1» هیچ تعهدی مبنی بر این‌که به سوریه نرود، نداده است، زیرا از ساعات اولیه توقیف نفتکش اعلام کردیم که مقصد نفتکش سوریه نبوده و تا انتها هم سر همین حرف باقی مانده و تاکید کردیم که اگر هم مقصد نفتکش سوریه بود، بازهم‌ به کسی ربطی نداشت.


تعداد بازدید :  245