شماره ۱۷۶۸ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
ممنون تلویزیون، ممنون انعطاف!

امیر صادقی‌پناه دبیر گروه ورزش

ایجاد تغییر ناگهانی در کنداکتور برنامه‌های تلویزیون اتفاق جدیدی نیست اما قرار هم نیست همیشه مخاطبان از این مسأله ضرر کنند و برنامه محبوب‌شان را از دست بدهند! داستان پخش دیدار سوپرجام فوتبال اروپا نمونه روشنی برای این ادعا است. یکی از حساس‌ترین مسابقات فوتبال میان چلسی و لیورپول که طرفداران پرشماری را از سراسر دنیا به استانبول کشانده بود، به خاطر آن‌که داوران زن آن را قضاوت کردند در لیست پخش زنده تلویزیون ایران قرار نداشت؛ اما درخواست‌های مکرر مردمی باعث شد چند ساعت قبل از شروع بازی به کنداکتور شبکه ورزش راه یابد. اگر چه هواداران فوتبال در داخل ایران از پخش HD شبکه سوم سیما محروم شدند اما همین که توانستند این مسابقه تقریبا سه ساعته را به صورت زنده تماشا کنند، اتفاقی مثبت است؛ به عبارت بهتر تلویزیونی که همواره برای پخش مسابقات ورزشی با ممیزی‌های گوناگون با انتقادهای زیادی مواجه شده، چهارشنبه ‌شب با احترام به سلیقه بینندگان در کنداکتور خود تغییر ایجاد کرد تا مخاطبانش برای تماشای مسابقه فوتبال دست به دامن شبکه‌های خارجی ماهواره‌ای نشوند. وقتی به این مسأله فکر می‌کنیم که صداوسیمای ایران با کمترین ممیزی این بازی را به صورت مستقیم پخش کرده، حتی جا برای تشکر و تشویق مسئولان این سازمان نیز باقی می‌ماند.
تغییر ذهنیت مسئولان صداوسیما در رقم‌زدن این مسأله اما یک دورنمای مثبت در اختیارمان می‌گذارد که می‌تواند دستمایه اتفاقات بهتری باشد؛ تلویزیون ایران 120 و چند دقیقه مسابقه‌ای را پخش کرد که در آن زنان خارجی با لباس‌های ورزشی حضور داشتند و در مقابل هیچ اتفاق عجیب و فضای التهاب‌آوری ایجاد نشد، به قول بعضی‌ها نه کسی منقلب شد، نه پخش تصویر (هر چند بسته) داوران زن از بزرگی صداوسیمای ایران کم کرد و نه بازخورد منفی‌ای از سوی مردم داشت.
این روزها که بحث ورود زنان به ورزشگاه دنبال می‌شود و ارگان‌های جهانی فوتبال نیز فشارهای زیادی را به ایران تحمیل کرده‌اند، می‌توان از چهارشنبه ‌شب یک الگوی مناسب گرفت و آن را در سایر بخش‌ها مورد استفاده قرار داد. شاید این اقدام صداوسیما را بتوان جرقه‌ای برای تلطیف جو موجود در بحث حضور زنان در ورزشگاه دانست و این‌که اعطای چنین حقی به جامعه زنان مثل حضور آنها در کنسرت‌ها و سینماها و پارک‌ها و سایر اماکن عمومی حساسیت ویژه‌ای ایجاد نخواهد کرد.


تعداد بازدید :  516