شماره ۱۷۶۹ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
همدلی‌ای که برای نخستین‌بار شکل گرفت

کمال اکبری معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور

سازمان‌های مردم‌نهاد در سیل امسال عملکرد بسیار خوبی داشتند؛ به‌طوری که از نخستین روزهای سیل، با حضور میدانی خود خدمات‌رسانی کردند. سمن‌های ملی و استانی خیلی زود به بحران واکنش نشان دادند. در چهار استان بیشتر آسیب‌دیده بر اثر سیل 338 سمن ملی و استانی به صورت مستقیم حضور پیدا کردند، همچنین 1200 سازمان مردم‌نهاد به صورت غیرمستقیم خدمات ارایه دادند.
این آمارها نشان می‌دهد که سازمان‌های مردم‌نهاد، هم به شکل کمّی عملکرد خوبی داشتند و هم به شکل تخصصی. نیروهای داوطلب وقت‌شان را در سمن‌ها وقف مردم کردند. یک‌سری از سمن‌ها در حوزه توانمندسازی و مشاوره بعد از سیل هم فعالیت کردند و تعدادی هنوز هم در منطقه‌اند.« ان‌جی‌او»ها در بحران سیل، خدمات تخصصی ارایه کردند و این مسأله قابل ستایش است.
اگر سیلی با آن وسعت اتفاق افتاد و توانستیم به خوبی از آن بحران عبور کنیم، مهمترین عنصر آن مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد بود که بخش دولتی را کمک کردند. اگر سیل اخیر را با حادثه‌های دیگر مقایسه کنیم، هماهنگی خوبی را بین دستگاه‌ها می‌بینیم. تکلیف سازمان‌های مردم‌نهاد مشخص بود که کِی، کجا و چگونه خدمات خود را ارایه دهند. درواقع، هماهنگی بین وزارت کشور، جمعیت هلال‌احمر و دادستانی برای هماهنگی سمن‌ها منجر به هم‌افزایی موثر شد، به‌طوری که الان به راحتی می‌دانیم در حادثه سیل، چقدر پول جمع‌آوری و در کجاها هزینه شده است.
یکی از ویژگی‌های خدمات‌رسانی در بحران سیل، شفاف‌سازی اقدامات سمن‌ها بود. از طرف دیگر هم فعالیت سمن‌ها گسترده‌تر شد. آنها خودشان را همکار و عامل خبری برای کاستن از تشویش ذهنی مردم دانستند. این همدلی برای نخستین بار بود که در کشور اتفاق می‌افتاد.
خوشبختانه سازمان‌های مردم‌نهاد، هلال‌احمر را از جنس خودشان می‌دانند. رویکرد آنها در زمینه تعامل با جمعیت هلال امر مثبت است. افرادی که در هلال‌احمر مشغول به کارند، بحث مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد را جدی گرفته‌اند و از آن بهره‌برداری می‌کنند. آنها درک درستی از فعالیت سمن‌ها دارند و دنبال مسیر گفت‌وگو هستند. نگاه سمن‌ها به هلال‌احمر اصلا یک نگاه دولتی نیست.
در حال حاضر اعتماد متقابل خوبی بین سازمان‌های مردم‌نهاد و هلال‌احمر شکل گرفته است. امیدوارم با توافق‌نامه‌هایی که با سازمان داوطلبان هلال‌احمر برای هماهنگی با سازمان‌های مردم‌نهاد داشته‌ایم، اعتمادسازی‌ها و همکاری‌ها بیشتر و بیشتر شود.


تعداد بازدید :  401