شماره ۱۷۶۹ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
ایجاد و تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد، شاخص توسعه اجتماعی است

امیرالدین روح‌‌نواز معاون جذب و سازماندهی سازمان داوطلبان

حضور موثری از سازمان‌های مردم نهاد را در موضوع سیل شاهد بودیم. این را می‌توان جزو نخستین ‏حرکت‌های منسجم و هماهنگ دانست. در ماجرای سیل ضمن آن‌که سازمان امور اجتماعی وزارت ‏کشور زمینه تعامل را به وجود آورد، هلال‌احمر هم براساس تفاهمنامه‌های خود با تشکل‌ها، بستر ‏حضور آنها را در صحنه فراهم کرد. ‏
بخشی از تشکل‌ها در زمان حادثه فعالیت مردمی انجام می‌دهند؛ یعنی کارشان به شکلی که در ‏چارچوب فعالیت‌های از پیش طراحی شده قرار گیرند، نیست؛ حضور آنها مقطعی و در زمان حادثه و ‏برحسب احساساتی است که در جامعه ایجاد می‌شود. در گذشته، این عملکرد انسجام لازم را نداشت و در ‏نتیجه تاثیرگذاری آن کم بود. اما در تجربه سیل، همه تشکل‌ها قبل از حضور در منطقه، نوع و میزان ‏خدمات خود را اعلام می‌کردند. جمعیت هلال‌احمر هم براساس نیاز، مکان‌هایی را برای ارایه خدمات ‏مشخص می‌کرد. می‌توان گفت که عمده خدمات سَمن‌ها به خدمات پشتیبانی و بازتوانی بر می‌گشت. ‏تعداد این تشکل‌ها رفته رفته زیاد شد و در خوزستان به اوجِ خود رسید.‏
نوع تعاملاتی که در جریان سیل به وجود آمد، آن را با بقیه حوادث متفاوت کرد. نمونه این تعامل‌ها، ‏بحث اخذ مجوز برای جمع‌آوری کمک بود. زمانی که تشکل‌ها علت مجوز گرفتن برای جمع‌آوری ‏کمک‌ها را متوجه می‌شدند، با همکاری لازم عمل می‌کردند. اگر این موضوع با تعامل پیش نمی‌رفت، ‏طبیعتا دلخوری پیش می‌آمد. ‏
شاید در روزهای اول مقداری ناهماهنگی وجود داشت؛ اما در خوزستان نیازسنجی‌ها براساس اعلام ‏نیاز مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امدادونجات صورت می‌گرفت و سازمان‌های مردم نهاد ‏در قالب همان نیازهای اعلام شده، اقدامات لازم را انجام می‌دادند. به این شکل نبود که مثل زلزله ‏کرمانشاه یا تجربه‌های پیش از آن، هر کس چیزی را که تشخیص می‌دهد به منطقه حادثه‌دیده ببرد و ‏پخش کند. تمام اقدام‌ها براساس نیاز و الگوهای مصرفی که سازمان امدادونجات اعلام می‌کرد، انجام ‏می‌شد. ما بارها با تشکل‌هایی مواجه شدیم که به دنبال برطرف کردن نیازها متناسب با اعلام نیازها بودند. ‏به این شکل کمک‌ها تخصصی‌تر ارایه می‌شد و در نتیجه آسیب‌دیدگان با سرعت بیشتری خدمات ‏دریافت می‌کردند. ‏
غیر از وقفه‌ای که در اوایل دهه 90 رخ داد، جمعیت هلال‌احمر -به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ‏سازمان‌های مردم نهاد که سابقه آن نزدیک به یک قرن است- همواره تجربه خوبی در تعامل با سایر ‏نهادهای مردمی داشته است. هلال‌احمر در‌سال 82 اولین دستورالعمل خود را در تعامل با تشکل‌های ‏غیردولتی تعریف کرد. بعد از انعقاد تفاهمنامه‌ها، پروژه‌های مشترکی اجرا می‌شد که تا 60درصد ‏هزینه آن پروژه‌ها -اعم از نیروی انسانی، تجهیزات و هزینه‌های مستقیم مالی- را هلال‌احمر پرداخت ‏می‌کرد. این مهم با دو هدف انجام می‌شد:   جلوگیری از موازی کاری و توان افزایی.‏
این مسأله نشان می‌دهد که هلال‌احمر درراستای تعامل با تشکل‌های غیردولتی از سال‌ها پیش ‏استراتژی تنظیم کرده است. درحال حاضر هم براساس برنامه‌های 5ساله، جمعیت خود را موظف می‌‏داند که با سازمان‌های مردم نهاد تعامل
داشته باشد. ‏
نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که در سنوات گذشته دولت به منظور ایجاد بسترهای لازم ‏برای توسعه نهادهای اجتماعی اقداماتی مثل تأسیس و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد را انجام داد. ‏سازمان مدیریت در دهه هشتاد از هلال‌احمر کمک خواست تا در ایجاد انسجام و هماهنگی در هدایت ‏تشکل‌های غیردولتی کمک‌کارِ دولت باشد که این کار هم در آن زمان انجام شد. ‏
امروزه یکی از پایه‌های اساسی در اجرای برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر تعامل و تفاهم با تشکل‌های ‏غیردولتی و موسسات خیریه است. در این زمینه تفاهمنامه‌ای هم با مجمع خیرین منعقد شده که طی آن ‏شعب استانی مجمع راه‌اندازی می‌شود.‏
شاخص توسعه اجتماعی برای کشورها، ایجاد نهادهای اجتماعی است که تحت عنوان سازمان‌های مردم ‏نهاد از آن یاد می‌شود. درواقع یکی از شاخص‌های کشورهای توسعه یافته، نهادسازی در این حوزه ‏است. خوشبختانه ما در ایران در این حوزه به خوبی پیش می‌رویم و سرعت رشد مناسبی داریم و هر ‏روز هم تعاملات‌مان بیشتر می‌شود.‏


تعداد بازدید :  389