شماره ۱۷۶۹ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران:
همپاشدن با هلال منجر به توزیع عادلانه شد
تغییرات سازمان داوطلبان، راه تعامل با سازمان‌های مردم‌نهاد را باز کرده است

کانون هموفیلی ایران یکی از تشکل‌هایی بود که در بحران سیل وارد عمل شد و خدمات تخصصی خود را ارایه کرد. این کانون پس از بررسی‌های میدانی، کمک‌های نقدی را به حساب 55 نفر از بیماران سیل‌زده در استان‌های گلستان و لرستان واریز کرد. احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، معتقد است که در جمع‌آوری کمک‌های مردمی، اعتمادی بین سازمان‌های مردم‌نهاد و هلال‌احمر به وجود آمد که این کالاها برای توزیع عادلانه درنهایت در اختیار هلال قرار گرفت. قویدل از رویکرد جدید هلال‌احمر در تعامل با سمن‌ها استقبال و از طرفی نگرانی‌اش را هم اعلام می‌کند: «تغییر نگاه‌ها وابسته به افراد نباشد.»

 آقای قویدل! شما درباره رویکرد هلال‌احمر در تعامل با تشکل‌های مردم‌نهاد چه نظری دارید؟
اعتقادم این است که تغییراتی در سازمان داوطلبان هلال‌احمر انجام شده که نگاه جدیدی را در آن حکمفرما کرده است. این نگاه، راه تعامل با سازمان‌های مردم‌نهاد را باز کرده است. درست است که در سیل 98 تعامل وسیعی بین سازمان‌های مردم‌نهاد و هلال‌احمر به وجود آمد، اما ته ذهن‌مان هم نگران هستیم که این تغییر نگاه‌ها وابسته به نگاه اشخاص باشد. الان در رأس سازمان داوطلبان فردی قرار دارد که دارای تجربه زیادی در زمینه سازمان‌های مردم‌نهاد است. اعتقادم این است که تعامل‌ها بیشتر و این حس مثبت از جانب هلال‌احمر منتقل شده است و سازمان‌های مردم‌نهاد هم استقبال خوبی کرده‌اند.
 مصداق‌هایی هم برای این تعامل دارید؟
ببینید! وقتی اعتمادسازی توسط محوری‌ترین سازمان که در سیستم بحران خدمات ارایه می‌دهد شکل گیرد، سازمان‌های مردم‌نهاد با تعامل بیشتری در بحران‌ها شرکت می‌کنند. در سیل گلستان سازمان‌های مردم‌نهاد درک کرده بودند که شاید مداخله آنها باید بعد از گذشت چند روز از بحران باشد. چون در ابتدای بحران سازمان‌های تخصصی‌ای که در این حوزه‌اند و یکی از آنها هم هلال‌احمر است، می‌توانند نقش‌آفرینی موثر داشته باشند. در حقیقت، نقش سازمان‌های مردم‌نهاد بعد از مهار اولیه بحران شروع می‌شود.
 این اعتمادسازی چه نتایج دیگری دارد؟
وقتی اعتماد وجود دارد، همه با صبوری نقش خود را ایفا می‌کنند. در جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی مردمی هم اعتمادی بین سازمان‌های مردم‌نهاد و هلال‌احمر به وجود آمد که این کالاها برای توزیع عادلانه در نهایت در اختیار هلال قرار گیرد. هلال‌احمر هم اعلام آمادگی کرد مکان‌هایی که سازمان‌های مردم‌نهاد مشخص می‌کنند را پوشش دهد. ما برای نخستین‌بار در سیل گلستان بارها این پیام را از طرف هلال‌احمر داشتیم که انبارهای ما توانایی تأمین اجناس مورد نیاز مردم را دارد؛ می‌توانید از ما بخواهید. خب، این ارتباط اجازه می‌دهد که تشکل‌های مردم‌نهاد کارهایی را انجام دهند که شاید ارگان‌های دیگر عملا فرصت و ساختار آن را نداشته باشند.
 موردی هست که بخواهید اضافه کنید؟
این‌که اگر کسی نمی‌تواند در این جمع متکثر و متنوع اعم از خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکلی را برای اعتمادکردن به آن پیدا کند و بگوید به فلان شخصیت حقوقی کمک کنید، واقعا خنده‌دار است. اگر کسی می‌خواهد از مردم پول جمع کند باید بداند که آن پول را در شرایطی جمع می‌کند که مردم با احساسات و در اوج بحران پول را می‌دهند و می‌خواهند در آن لحظه صدمه‌دیدگان از مشکل رها شوند. اما وقتی فردی که پول جمع کرده، همه را نگه می‌دارد تا بعدها با آن یک یادگار با نام خود بسازد، من با آن مشکل دارم و معتقدم که باید امانتدار مردم بود.


تعداد بازدید :  617