شماره ۱۷۶۹ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
روسیه و انفجارهای مشکوک

خروج آمریکا از پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میانبرد، ترس جهان از آغاز مسابقه تسلیحات اتمی میان روسیه ‏و ایالات متحده را برانگیخت، هرچند واشینگتن ادعا می‌کند مسکو سال‌هاست که رسما از این پیمان خارج شده و به تحقیق ‏روی همه موارد منع شده در پیمان مشغول است. این‌که عاقبتِ خروج آمریکا از پیمان فوق به کجا خواهد انجامید و دو ‏ابرقدرت هسته‌ای چه سطحی از قابلیت‌های خود در آوردگاه سلاح‌های هسته‌ای را به رخ طرف مقابل خواهد کشید، سوالی ‏است که این روزها خیلی‌ها به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند. اما نکته‌ای که طی دو سه ماه اخیر نگرانی‌ها را افزایش ‏داده نه رقابت هسته‌ای یا حتی چشم و هم‌چشمی ترامپ و پوتین برای اثبات برتری خود در این حوزه، بلکه وقوع اتفاقات ‏عجیب در صنایع نظامی روسیه است. وقایعی که بیش از یک ماه پیش با آتش‌سوزی در زیردریایی اتمی آغاز و همین ‏اواخر به آتش‌سوزی در یک کشتی جنگی و انفجار در تأسیسات نظامی - اتمی واقع در شمال این کشور منتهی شد و این ‏سوال را به ذهن خیلی‌ها آورد که در روسیه چه خبر است؟
تکثیر انبوه چرنوبیل
سوانح منجر به خسارت و مرگ پرسنل نظامی در هیچ کشوری موضوع عجیبی نیست و با وجود رعایت همه نکات ایمنی ‏همواره ضریبی هرچند ناچیز برای احتمال وقوع چنین حوادثی در نظر گرفته می‌شود. اما این‌که فقط مدت کوتاهی بعد از ‏پخش سریال پرطرفدار «چرنوبیل» که بی‌کفایتی، پنهانکاری و ضعف تکنولوژیکی اتحاد جماهیر شوروی را عامل وقوع ‏یک فاجعه‌ هسته‌ای به جهانیان معرفی کرد، شاهد وقوع سوانح سریالی در صنایع نظامی روسیه هستیم، یا تصادفی نه ‏چندان جالب است یا... خب احتمالا ذهن‌های خلاق و سینمایی هم اکنون مشغول فکر کردن به گزینه امکان وقوع ‏خرابکاری در تأسیسات روسیه هستند. ذهنیتی که چندان هم نمی‌تواند بعید و دور از واقعیت باشد و در اسناد منتشر شده از ‏سوی سایت‌هایی چون ویکی لیکس، کم و کیف برخی از این عملیات‌ها مدت‌هاست که با ذکر جزییات در اختیار مردم جهان ‏قرار گرفته است.  ‏
سانحه یا خرابکاری؟
روسیه تاکنون موضع خاصی در برابر سوانح فوق اتخاذ نکرده و همه آنها را حوادثی عادی خوانده است. اما جالب ‏اینجاست که مسکو به سیاق سیاست‌های دوران اتحاد جماهیر شوروی ابتدا هسته‌ای بودن وقایع فوق را تکذیب کرده و پس ‏از گذشت چند روز تلویحا مهر تصدیق بر شایعات موجود زد. بیش از یک ماه قبل واقعه آتش‌ گرفتن باتری در زیردریایی ‏اتمی این کشور جان 14نفر از نیروهای زبده ارتش روسیه را گرفت. چند روز پیش آتش‌سوزی هنگام آزمایش سوخت مایع ‏در یک کشتی کشته شدن 5 نفر از کارکنان شرکت روس اتم را در پی داشت و نهایتا انفجار اخیر در سیبری به‌رغم وجود ‏تلفات اولیه پایین، باعث شد دولت دستور تخلیه شهرها و روستاها تا شعاع 20 کیلومتری را صادر کند. اگر بخواهیم با دیده ‏خوش‌بینی به قضایا نگاه کنیم همه این‌ موارد سوانحی اجتناب‌ناپذیر جلوه می‌کنند. هرچند بعید است خود روس‌ها تا این حد ‏خوش‌بین باشند، حتی اگر در رسانه‌ها چنین وانمود کنند.


تعداد بازدید :  473