شماره ۱۷۶۹ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
روز گذشته طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی در مجلس اعلام وصول شد
استان‌های جدید در صف تایید

شهروند| روز گذشته، طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی در مجلس اعلام وصول شد؛ طرحی که بر اساس آن استانی جدید با مرکزیت شهر خوی خواهیم داشت. هرچند این طرح هنوز در مرحله اعلام وصول است، اما عاملی شد تا ماجرای تشکیل استان‌های جدید بار دیگر مطرح شود.
حدود 6سال پیش بود که نخستین‌بار طرح ایجاد استان‌های جدید مطرح و بعد، از حدود 14 استان به‌عنوان استان‌های جدید نام برده شد که از آن جمله می‌توان به اصفهان شمالی، کرمان جنوبی، خوزستان شمالی، سربداران، شاهرود، بم، زاگرس، مازندران ‌غربی، تالش و لارستان نام برد. ‌سال گذشته هم سید حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از طرح ایجاد استان «15 خرداد» در تقسیمات کشوری و پرونده آن در وزارت کشور خبر داد. هرچند هنوز وضع ایجاد این استان‌ها مشخص نیست، اما استان آذربایجان مرزی هم به این فهرست اضافه شده است. در این مدت هم تلاش برای ایجاد هر کدام از این استان‌ها وجود داشته است؛ نمونه‌اش هم تلاش‌های نمایندگان برای به وجود آمدن اصفهان شمالی بود. سیدجواد ساداتی‌نژاد، عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان اسفندماه گذشته در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران گفته بود: «نتیجه مطالعات مرکز پژوهش‌ها بیانگر وجود رشد رضایتمندی، رفاه و توسعه در استان‌های تفکیک شده بود، لذا ما نمایندگان هم براساس این نتایج درخواست تشکیل استان اصفهان شمالی را دادیم. یک استاندار، ۲۰ شهرستان در زیرمجموعه خود دارد که حتی در طول یک‌سال هم نمی‌تواند برای یک‌بار به آن‌جا سرکشی کند، در صورتی که با کوچک‌شدن استان، این اتفاق خواهد افتاد.» این اتفاق اما مخالفان بسیاری هم دارد و عده‌ای ایجاد استان‌های جدید را به صلاح نمی‌دانند، چنانکه احمد حمزه، نماینده مردم کهنوج به خانه ملت گفته «مسئولان ارشد کشور با ایجاد استان جدید مخالفند».
اما عباسعلی منصوری‌آرانی، کارشناس سیاسی و نماینده ادوار مجلس به «شهروند» می‌گوید که موضوع ایجاد استان‌های جدید نیازمند بررسی فراوان است و نه می‌توان آن را صددرصد منفی دانست و نه مثبت: «این‌که نمایندگان بعضی شهرستان‌ها در پی ایجاد استان جدید هستند دلایل مختلف سیاسی و اجتماعی می‌تواند داشته باشد. یکی از آن دلایل می‌تواند این باشد که معمولا بودجه‌ها در مراکز استان هزینه می‌شود و اغلب شهرستان‌ها از آن بی‌بهره‌اند و نکته بعد این است که بعضی شهرستان‌ها فاصله‌ بسیاری تا مراکز استان دارند و این، مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.» به گفته او، برای ایجاد توازن در نحوه هزینه‌کرد این بودجه‌ها هم مجلس و هم دولت باید بر کار استانداران نظارت کنند تا نارضایتی‌هایی از این دست به وجود نیاید: «این درحالی است که باید بودجه‌های هر استان ابتدا میان شهرستان‌های محروم هزینه شود و بعد به مرکز استان برسد، اما شاهد اتفاقی خلاف این موضوع هستیم.»
او در پاسخ به این پرسش که آیا از مردم این مناطق نظرسنجی شده یا نه می‌گوید: «تاکنون شاهد نظرسنجی در این‌باره نبوده‌ایم اما معمولا وقتی طرحی در مجلس بیان می‌شود، یعنی مرکزیت این شهر دوست دارند استان بشود ولی شهرهای دیگر ممکن است مردمش تمایل نداشته باشند.»
به گفته این کارشناس، در حال حاضر استان‌هایی که در صف تأیید هستند زیادند و باید این موضوع مشخص شود که درنهایت می‌توان چند استان جدید به فهرست استان‌های کشور اضافه کرد که این مورد هم نیازمند بررسی در موارد مختلف است.

دیدگاه‌های دیگران

ص
صدای جنوبی ها |
مخالف 0 - 4 موافق
استان لارستان حق مسلم مردم جنوب هستش در حال حاضر لارستان پهناورترین شهرستان فارس هستش
ع
علی |
مخالف 0 - 0 موافق
بسیاری از شهرهای جنوب فارس در ۵۰ سال اخیر زیر مجموعه لارستان بودند که اخیرا جدا شده اند و ارتقاء یافته اند . اما لارستان همچنان استان نشده است چون نیز به لابی قوی است
|
مخالف 0 - 0 موافق
سلام عیکم کارشناس محترم شما خوب میدانبد بعد جنگ ایران ورم که به پیروزی سپاهیان ایران انجامید سران سپا از افراسیاب خواسنند که کشور را بصورت ایالتی اراه نمایند که لارستان ایالت هفتم ایران انتخاب شد تا قبل از انقلاب لارستان دارای دو نماینده درمجلس ملی وبعد از انقلاب با اولین شکل گیری مجلس شورای اسلامی دارای دو نماینده بوده است من بعنوان یک شهروند لارستانی ازشما کارشناس ارجمند سپاسگزارم که با دید باز به استناد تاریخ لارستان نظر مثبتی نصبت به ارتقا داشته باشید باکمال احترام علی اصغر اسکندرنژاد از لارستان
ف
فاطنه |
مخالف 0 - 0 موافق
حق لارستان کهن استان شدن هست امید که بواقعیت بپیوندد

تعداد بازدید :  1456