شماره ۱۷۶۹ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ مرداد
صفحه را ببند
عددخبر

18.5 درصد افزایش مبادله چک در تیرماه

  براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، حدود ۷‌میلیون و ۸۰۰‌هزار فقره چک به ارزشی حدود ١٠٠٦‌هزار‌میلیارد ریال در تیرماه ١٣٩٨ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۸.۵‌ و ۱۹.۵‌درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود 2میلیون و ۷۰۰‌هزار فقره چک به ارزشی حدود ٥٢٦‌هزار‌میلیارد ریال مبادله شد. در تیرماه ‌سال‌جاری، ۵۱.۹‌درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده که به ترتیب با ۳۴.۳ درصد، ١٠‌درصد و ۷.۶‌درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

40 درصد جمعیت شهری اجاره‌نشین هستند

رئیس کانون انبوه‌سازان کشور با بیان این‌که افت معاملات مسکن و رکود به وجود آمده باعث خواهد شد سازنده‌های مسکن رفتار خود را تغییر دهند و در ساخت مسکن با احتیاط عمل کنند، گفت: «در یک‌سال گذشته تمام اقلام مصرفی در ساخت مسکن سه برابر شد.» جمشید برزگر ‌گفت: «سال‌هاست که ساخت‌وساز از تقاضا عقب است، به‌طوری که هر ‌سال 250‌هزار تا 300‌هزار واحد مسکونی از تقاضا عقب بوده است.» برزگر ادامه داد: «درحال حاضر 35 تا 40‌درصد جمعیت شهرنشینی کشور اجاره‌نشین و 24‌میلیون بد مسکن داریم که منتظر مساعدت دولت برای دریافت تسهیلات با بهره پایین هستند تا اقدام به خرید مسکن کنند.

300 هزار تومان افزایش قیمت وام  مسکن

  هر ورق از تسهیلات مسکن در این روزها حدود ۴۵‌هزار تومان دادوستد می‌شود؛ به‌طوری که هزینه وام مسکن زوج‌های تهرانی حدود ۱۰‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان است. در صورتی که این رقم در تیرماه حدود ۱۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان بود و در واقع قیمت وام مسکن 300 هزارتومان افزایش داشته است. هر ورق از اوراق تسه آذر ماه ۱۳۹۶ معادل ۴۴‌هزار و ۳۰۰ تومان است. علاوه بر این هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن اردیبهشت ۱۳۹۸ نیز ۴۵‌هزار و ۳۰۰ تومان دادوستد شد. اوراق اسفند ماه‌ سال ۱۳۹۶ هم ۴۵‌هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورد. از طرفی به جز تسه فروردین امسال که ۴۴‌هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود، قیمت باقی تسه‌های منتشرشده در ‌سال‌جاری بیش از ۴۵‌هزار تومان است.


تعداد بازدید :  428