شماره ۱۷۷۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد
صفحه را ببند
کمبود دارو، مختل شدن صادرات و واردات و تهدیدات آب آشامیدنی
گزارش محرمانه دولت انگلیس درباره عواقب برگزیت بدون توافق

نگرانی‌ها به خاطر گزارش لورفته دولت انگلیس از عواقب برگزیت افزایش یافته است؛ گزارش دولت انگلیس در مورد عواقب ناخوشایند ناشی از برگزیت بدون توافق به بیرون درز کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق، عواقبی مثل کمبود دارو، مختل‌شدن صادرات و واردات در بنادر و تهدیدات آب آشامیدنی وجود خواهد داشت.
این گزارش که از سوی دفتر کابینه تهیه شده و روزنامه‌تایمز آن را منتشر کرده، سناریوی محتملی را نشان می‌دهد که پس از 31 اکتبر که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، چه اتفاقاتی روی خواهد داد. در این گزارش از عدم آمادگی اقتصادی و کمبود قریب‌الوقوع غذا و دارو سخن به میان آمده است.
فردی به‌عنوان منبع ارشد وایت‌هال در روزنامه تایمز در این‌باره نوشته: «این یک پروژه ترس نیست. این واقع‌بینانه‌ترین ارزیابی در مورد آن چیزی است که جامعه قرار است با آن مواجه شود. جدا از این‌که اینها محتمل‌ترین سناریوهای ممکن هستند، نه بدترینشان.»
دولت اما می‌گوید که گر چه انتظار چنین اتفاقاتی را ندارد، اما آنها خود را برای چنین اتفاقاتی آماده می‌کنند.
این گزارش در حالی منتشر می‌شود که بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، سرسختانه بر روی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با یا بدون توافق تا تاریخ 31 اکتبر پافشاری می‌کند.
روزنامه تایمز برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا را به ‌طور کامل منتشر کرده است. به دنبال انتشار متن این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که اختلالی در مرزهای ایرلند به وجود بیاید. گر چه دولت بریتانیا قول داده که ایست‌های بازرسی جدیدی در مرز با ایرلند قرار ندهد، اما احتمال می‌رود که به خاطر شرایط اقتصادی و خطرات امنیتی این اتفاق بیفتد.
در این گزارش آمده که از بین‌رفتن مشاغل و برخی صنایع احتمالا سبب تظاهرات و اعتراضات مردمی و حتی بستن جاده‌ها در نزدیکی مرز ایرلند می‌شود.
در این گزارش آمده، در روز اول برگزیت، کالاهایی که از فرانسه به انگلیس می‌آیند بین 40 تا 60‌درصد کاهش می‌یابد و این شرایط می‌تواند بدتر شود.
بیش از 100 نماینده روز شنبه به بوریس جانسون نامه‌ای نوشتند و از او خواستند تا از اقدام خود صرف‌نظر کند؛ چراکه در غیر این‌ صورت کشور با وضع «اضطراری» روبه‌رو خواهد شد.


تعداد بازدید :  468