شماره ۱۷۷۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد
صفحه را ببند
توسعه‌طلبی از نوع ترامپی

طی روزهای اخیر ماجرای ابراز تمایل رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا برای خرید جزیره 2‌میلیون و 166‌هزار کیلومترمربعی گرینلند از دانمارک به خاطر مسبوق به سابقه‌بودن اظهارات عجیب و غریب از سوی دونالد ترامپ چندان که باید و شاید جدی گرفته نشد. هرچند که مقامات کپنهاگ محض برطرف‌کردن هرگونه سوءتفاهم ضمن رد این پیشنهاد، حتی طرح آن را نیز یک شوخی بی‌مزه و زننده با تمامیت ارضی دانمارک قلمداد کردند. اما شاید این میان بررسی قصد و غرض رئیس‌جمهوری آمریکا از طرح چنین معامله‌ای خالی از لطف نباشد؛ چه آن‌که نشان می‌دهد ترامپ برخلاف شایعات موجود ظاهرا  آنقدرها هم بی‌مطالعه و بی‌اطلاع از تاریخ کشورش نیست و اتفاقا خوب می‌داند پهنه‌ای که اینک ایالات متحده آمریکا نام گرفته، در طول تاریخ با دو عامل «زور اسلحه» و «دلار» به چنین عرض و طولی رسیده است!
جنگ‌های استقلال و تشکیل ایالات متحده
در واقع آنهایی که با تاریخ تشکیل اِتازونی یا همان ایالات متحده آمریکا اندک آشنایی دارند، خوب می‌دانند که این منطقه از بدو تشکیل به این شکل و شمایل روی نقشه جغرافیا نبوده است. وقتی می‌گوییم از ابتدا حتی منظورمان لحظه قدم‌گذاشتن کریستف کلمب بر خاک قاره جدید نیست و بسیار بعد از آن یعنی قرن 18میلادی را مدنظر داریم؛ یعنی زمانی که 13 مستعمره‌نشین آمریکای شمالی تصمیم به استقلال و جداشدن از بریتانیای کبیر گرفتند و طی یک درگیری 8ساله که به جنگ‌های استقلال آمریکا معروف شد، توانستند تشکیل کشور مستقل خود را جشن بگیرند. پایان جنگ‌های استقلال اما پایان تلاش دولتمردان آمریکایی برای توسعه سرزمین‌های خود نبود و چشم طمع آنها به ایالت‌هایی که تحت سیطره فرانسوی‌ها و اسپانیایی‌ها قرار داشت، جنگ‌ها و در مواردی معاملاتی را رقم زد که قلمرو ایالات متحده را در قرن 19 میلادی به حدود امروزین آن رساند.

افزایش قلمرو با سیاست، دلار و اسلحه
در‌ سال 1803 میلادی خرید سرزمین لوئیزیانا از ناپلئون بناپارت که با تدبیر توماس جفرسون سومین رئیس‌جمهوری ایالات متحده رقم خورد، مساحت ایالات متحده را به یک‌باره بیش از دوبرابر کرد. این سرزمین هم‌اکنون به تنهایی نزدیک به 15 ایالت آمریکا را در خود جای داده و نباید آن را با ایالت فعلی لوئیزیانا اشتباه گرفت. در آن سال‌ها همه دلمشغولی امپراتور فرانسه در اروپا خلاصه شده بود و با توجه به احتمال دست‌اندازی نظامی واشینگتن برای تصرف اراضی متعلق به فرانسه، ناپلئون ترجیح داد در ازای دریافت 50‌میلیون فرانک فرانسه و بخشش بدهی پاریس از این قلمرو صرف‌نظر کند. از این‌جا به بعد واشینگتن که راه و چاه را خوب یاد گرفته بود، تکه‌تکه اقدام به خریدن اراضی باقیمانده از انگلیسی‌ها، هلندی‌ها و اسپانیایی‌ها کرد و البته بخش‌های قابل توجهی همچون ایالت‌های تگزاس و کالیفرنیا را نیز در جنگ با مکزیکی‌ها ضمیمه قلمرو خود کرد. خرید آلاسکا از امپراتوری روسیه در‌ سال 1876 به مبلغ 7میلیون و200‌هزار دلار را باید آخرین اقدام توسعه‌طلبانه واشینگتن در گسترش اراضی تحت حاکمیت خود قلمداد کرد.   


تعداد بازدید :  597