شماره ۱۷۷۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد
صفحه را ببند
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در همایش ملی خیریه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد همکار با جمعیت هلال احمرخبر داد: ‏
ایجاد مرکز بین بخشی میان سازمان داوطلبان و تشکل‌های مردمی

شهروند| جمعیت هلال‌احمر یک سازمان مردم نهاد است و تعامل با همه افراد، موسسات و نهادهای خیریه دیگر را جزو اصول کاری ‏خود می‌داند؛ به همین دلیل نگاه جمعیت هلال‌احمر این است که از تمام ظرفیت‌های مردمی بخصوص خیریه‌ها و تشکل‌های ‏مردم نهاد که در حوزه‌های مختلف اجتماعی در مواقع بحران و غیربحران فعالیت دارند، استفاده کند. در راستای همین دیدگاه ‏سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در بحران‌های اخیر همچون سیل نوروز 98 با اعلام آمادگی برای همکاری کامل با خیرین و ‏موسسات خیریه توانست از این سرمایه بزرگ اجتماعی برای کمک‌رسانی به مناطق و افراد آسیب‌دیده بهره مثبتی را ببرد. به ‏همین منظور همایشی برای قدردانی از تشکل‌های مردم نهاد همکار با هلال‌احمر صبح دیروز برگزار شد.‏

خدمت 40‌هزار نفر نیروی داوطلب در سیل
محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در نخستین همایش خیریه‌ها و تشکل‌های همکار با جمعیت هلال ‏احمر ابتدا مقدمه‌ای را به معرفی جمعیت هلال‌احمر و اصول و اهداف آن اختصاص داد و گفت:  «جمعیت هلال‌احمر موسسه‌ای ‏خیریه و غیرانتفاعی است، هر کس از زن و مرد بدون ملاحظات سیاسی، مذهبی، نژادی با رعایت اساسنامه و مطابق با آیین‌نامه ‏جمعیت می‌تواند عضو جمعیت باشد. نکته دیگر که در اساسنامه جمعیت آمده و نیاز است که در مقدمه بگوییم این است که ‏خدمت در جمعیت به صورت افتخاری است. همان‌طور که در سیل اخیر 40‌هزار نفر نیروی داوطلب با کاور هلال‌احمر درحال ‏ارایه خدمت بودند. کل پرسنل جمعیت هلال‌احمر 8‌هزار نفر است، یعنی بالغ بر 5 برابر کل ظرفیت شاغل در جمعیت در سیل ‏اخیر به ارایه خدمت پرداختند.» ‏

برای ارایه خدمات تبعیضی قایل نیستیم
وی همچنین به اصول هفتگانه جمعیت هلال‌احمر که همان انسانیت، بی‌طرفی، بی‌غرضی، استقلال، خدمات داوطلبانه، یگانگی ‏و جهان شمولی است اشاره کرد و گفت: «در کنار این اصول، جمعیت اهدافی نیز دارد که شامل تأمین احترام انسان‌ها، کوشش در ‏جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها، تلاش برای تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی و سلامت ‏انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هیچ‌گونه تبعیض میان آنها می‌شود. جمعیت برای ارایه خدمت خود هیچ‌گونه تبعیضی قایل نیست و ‏همه خیرین نیز در راستای همین اهداف تلاش می‌کنند.‏»
جمعیت هلال‌احمر قدیمی‌ترین تشکل مردمی
نصیری به ظرفیت‌های فعلی جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و گفت:  «درحال حاضر 415 شعبه در سراسر کشور داریم. از‌سال ‏‏1301 یعنی 97‌سال پیش جمعیت هلال‌احمر در ایران شکل گرفت و قدیمی‌ترین تشکل مردم نهاد جمهوری اسلامی درحال ‏حاضر است که با استفاده از 2‌میلیون عضو داوطلب در قالب سازمان داوطلبان، جوانان و امداد و نجات درحال ارایه خدمت است. ‏نکته مهم آن است که گام‌هایی را در جهت ظرفیت سازی برداریم تا بتوانیم از توان داوطلبان هم در حالت بحران و هم غیربحران ‏استفاده کنیم.» نصیری به انواع داوطلبان در جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و گفت:  «دو نوع داوطلب در جمعیت فعالیت دارند، ‏حقیقی و حقوقی، داوطلبان حقیقی همان دو‌میلیون نفر هستند و داوطلبان حقوقی نیز شامل موسسات خیریه یا بنگاه‌های ‏اقتصادی می‌شوند که با جمعیت هلال‌احمر همکاری دارند.‏»
عقد تفاهمنامه همکاری با تشکل‌های مردمی
رئیس سازمان داوطلبان به برنامه پنج ساله جمعیت و تکالیفی که برعهده سازمان‌های زیر مجموعه آن است اشاره کرد و گفت:   ‏«جمعیت هلال‌احمر دوسال پیش یک برنامه پنج ساله را تعریف کرد که در آن یک سری تکالیف را برعهده سازمان‌ها و نهاد‌های ‏زیر مجموعه خود گذاشت، ازجمله سازمان داوطلبان هلال‌احمر که مسئولیت تعامل با خیرین و موسسات را دارد. یکی از تکالیف ‏آن برگزاری سالانه همایش موسسات خیریه و تشکل‌های مردم نهاد برای تعامل و گفت‌وگو است. همچنین تکالیف دیگری نیز ‏برعهده این سازمان است. ازجمله این تکالیف، (انجام پژوهش‌های بنیادین برای تعیین نیازهای جامعه و تعیین اولویت‌ها برای ‏همکاری با سازمان‌های مردمی، کمک به ایجاد بسترهای قانونی لازم برای گسترش سهم مشارکت‌های سازمان مردم نهاد برای ‏خدمات اجتماعی)، است. جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک تشکل مردمی بزرگ که قابلیت‌های بسیاری دارد و می‌تواند از ‏اعتبارات دولتی استفاده کند، یکی از کارکردهایش آن است که به تشکل‌های مردم نهاد کمک کنیم تا در مسیر خدمتشان بتوانند ‏تعالی و گسترش پیدا کنند. همچنین آموزش، توانمندسازی و تبادل تجربیات با سازمان‌های مردم نهاد از موضوعات مهمی هستند ‏که برای اجرای آنها تفاهمنامه‌ای میان هلال‌احمر و نهادهای مردمی برقرار می‌شود.‏»
وی با اشاره به ایجاد شبکه گسترده و کارآمد سازمان‌های مردم نهاد همکار جمعیت هلال‌احمر بیان کرد: «از دیگر تکالیف سازمان ‏داوطلبان ایجاد چنین شبکه‌ای است تا در مواقع بحران بتوانیم بهتر به مردم ارایه خدمت کنیم.» نصیری با اشاره با آن‌که خیرین می‌‏توانند در بحث محرومیت زدایی به جمعیت کمک کنند گفت:   «طرح نذرآب 2 که با همکاری تشکل‌های مردم نهاد در زمینه‌های ‏عمرانی، آموزشی، فرهنگی- معیشتی، امدادی و بهداشتی درحال اجراست، در راستای محرومیت زدایی انجام می‌شود. در تمام ‏این موارد قابلیت همکاری با خیریه‌ها و موسسات مردم نهاد را داریم تا با هماری و تعامل مشترک بتوانیم به هم افزایی برسیم.» ‏

ظرفیت‌های هلال‌احمر برای همکاری با سمن‌ها
وی به همکاری جمعیت هلال‌احمر در مواقع بحرانی و پس از آن با خیریه‌ها اشاره کرد و گفت: «در حین حادثه مانند سیل اخیر، ‏بحث تأمین امکانات امدادی، مددکاری بحران و توزیع اقلام امدادی مباحثی هستند که با همکاری سمن‌ها می‌توانیم انجام دهیم. ‏پس از بحران نیز بازسازی جوامع آسیب دیده، بازتوانی و بازیابی گروهای آسیب دیده، آموزش و توانمندی جوامع محلی و افراد ‏تحت پوشش، مواردی هستند که نشان‌دهنده ظرفیت جمعیت هلال‌احمر برای همکاری با تشکل‌ها پیش از بحران، در حین بحران ‏و پس از آن است.‏»
رئیس سازمان داوطلبان به عقد تفاهمنامه میان جمعیت هلال‌احمر و تشکل‌های مردمی اشاره کرد و گفت: «عقد تفاهمنامه ‏همکاری منجر می‌شود تا ظرفیت‌های یکدیگر را بشناسیم، پروژه‌های مشترکی را انجام دهیم، ظرفیت‌های یکدیگر را توسعه دهیم و ‏همکاری‌های خود را براساس مزیت نسبی انجام دهیم.» ‏
وی به ایجاد مرکز هماهنگی میان بخشی بین سازمان داوطلبان، حوزه ‏EOC‏ و تشکل‌های مردمی اشاره کرد و گفت: «از طریق ‏ایجاد مرکز ‏MACE‏ تعامل میان تشکل‌های مردم نهاد و جمعیت هلال‌احمر برای مداخله در بحران‌ها برقرار می‌شود. سیل ‏امسال یک نمونه بود که به همه  همکاران در جمعیت هلال‌احمر ثابت شد که اگر در کنار داوطلبان حقیقی به موضوع ‏داوطلبان حقوقی نیز اهمیت بدهیم و پیش از بحران با آنها همکاری کنیم، در مواقع حادثه می‌توان از کمک‌های آنها بهره برد.» ‏


تعداد بازدید :  227