در این همایش که با حضور حجتالاسلام و المسلمین معزی نماینده ولیفقیه در جمعیت هلال احمر، دکتر علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات، محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان و شاهین فتحی مدیرعامل جمعیت هلالاحمر استان تهران برگزار شد، نمایندگان نهادهای مردمی فعالیتهای خود را در سیل فروردین ماه امسال تشریح کردند.
انجام کارهای بزرگ به کمک هلال احمر
حبیب الله بوربور، رئیس مجمع خیرین کشور در همایش خیریهها و تشکلهای مردم نهاد همکار با جمعیت هلالاحمر به نحوه تشکیل مجمع خیرین اشاره کرد و گفت: «زمانی که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش بودم با مشکلات بسیاری مواجه بودیم. در آن زمان به دیدار مقام معظم رهبری رفتم، ایشان فرمودند که به سراغ مردم بروید آنها میتوانند این مشکلات را حل کنند. بنابراین از 29 استان یک نماینده و از تهران نیز 2نماینده انتخاب کردیم و مجمع خیرین را تشکیل دادیم. درحال حاضر حدود 500 شعبه در کشور مجامع خیرین وجود دارد. امیدواریم همکاری میان مجمع خیرین و تمام شعب هلالاحمر نیز شکل بگیرد. مجمع خیرین شامل 8 بنیاد، 8 جامع خیرین و مجامعی دیگری هستند که تقاضای عضویت دادهاند. نزدیک به 50 موسسه در مجمع خیرین وجود دارد و از آنجایی که ایران شمولی دارد عضو شورای اجتماعی کشور است و باید دفاعکننده مسائل و مشکلات مربوط به مجامع کشور باشد. شرایط مجمع خیرین به مرحلهای رسیده است که شورای انقلاب فرهنگی طی حکمی وظایف مربوط به بنیاد ملی خانواده را که شامل مسائل مربوط به خانواده و مشکلات جوانان است را به مجمع واگذار کرده است که امیدواریم با کمک هلالاحمر بتوانیم این کار بزرگ را به خوبی انجام دهیم. با کمک دکتر پیوندی تفاهمنامهای امضا کردهایم که در 10 استان مجمع خیرین شکل گرفته است.»
متمرکز کردن شماره حسابها توسط جمعیت هلال احمر
فاطمه دانشور، مدیرعامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین نیز در این همایش با اشاره به آنکه ۱۵ هزار عضو در خیریه مهر آفرین به بچههای بدسرپرست کمک میکنند، گفت: «ما در شرایط بحران پا به پای جمعیت هلالاحمر به صحنه حادثه وارد شده و بهعنوان سازمان مردم نهاد به دنبال ریزه کاریها رفتیم و سعی کردیم که در حوزههای زنان و کودکان آسیب دیده از بلایای طبیعی وارد شویم.» وی ادامه داد: «در حوادث و بلایای طبیعی جمعیت هلالاحمر با فراهم کردن مکان و در اختیار قرار دادن توان لجستیکی خود به ما امکان خدمترسانی را داد. در سیل نوروز شاهد ساماندهی فعالیتهای نهادهای مردمی در امر خدمترسانی بودیم.» دانشور به مهمترین اقدامات جمعیت در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: «متمرکز کردن شماره حسابهای دریافت کمکهای نقدی، از مهمترین کارهای هلالاحمر بود.» وی با اشاره به فعالیت موسسههای مردم نهاد در سیل، گفت: «در سیل فروردین ماه امسال هلالاحمر مشارکت خیریهها را در امدادرسانی جذب کرد و از حمایت آنها در سایر بحرانها مانند آب، ریزگردها و… نیز استفاده میکند.»
تلاش هلالاحمر برای دوری از موازی کاری
پولادپور، مدیرعامل موسسه آبشار عاطفهها در این مراسم با تشکر از جمعیت هلالاحمر که در همه حوادث ازجمله سیل اخیر و در اجرای برنامههایی چون کاروان سلامت، ارایه خدمت به زائران در حج و کمک به مردم نیازمند، طرحهای نوروزی و … پشتیبان مردم آسیب دیده است، گفت: «جمعیت هلالاحمر زمینه را برای مشارکتهای اجتماعی فراهم کرده است.»
وی با درخواست از جمعیت هلالاحمر برای هم افزایی با خیریه و تشکلهای مردم نهاد به منظور ارایه خدمات به گروه هدف خود، گفت: «ما با ۵۲۰ شعبه برای آسیبزدایی و رفع محرومیت تلاش میکنیم و در این زمینه خیرین استانی و کشوری بهعنوان سرمایه اجتماعی جمعیت و الگوی ما برای رفع محرومیت هستند. سیل اخیر اگر خسارات زیادی بر جای گذاشت، اما وحدت را در کشور جاری کرد و حضور پر خروش مردم برای کمک به سیل زدگان را شاهد بودیم. دوری از موازی کاری یکی از موارد مهمی است که جمعیت هلالاحمر برآن تأکید دارد تا با تعامل در رفع بحران و آسیبها، نقش نهادهای مردمی پررنگتر باشد و بتوانند حماسهای عظیم خلق کنند. موسسه آبشار عاطفهها با ۵۲۰ شعبه و ۴۵۰۰ پرسنل در کنار جمعیت هلالاحمر سعی میکند سهم خود را در این پویش مردمی ایفا کند.»
تشکلها وسیله ارتباط مردم و دولت
احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با ابراز خوشحالی برای بودن در جمع خیران گفت: «در کشور ما مشکل مهم آن است که به تشکلها بها داده نمیشود. اگر مردم در جامعه تنها باشند همه جا صدمه میبینند. این تشکلها هستند که برای مردم آگاهی میآورد. مردم به این دلیل به تشکلها میپیوندند تا آگاهی بیشتری پیدا کنند و بتوانند تصمیمات درستتری بگیرند. ما با بحران مهمی مواجه هستیم و آن بحران گفتوگوی حاکمیت با مردم است. این گفتوگو باید دوجانبه باشد و همه باید کمک کنند تا این بحران هم حل شود. مردم اگر نماینده نداشته باشند نمیتوانند با دولت گفتوگو کنند. تشکلها باعث ارتباط مردم با دولت میشود و هلالاحمر توانسته است این راه باز کند.»
اعتماد سازی در مردم، ضرورت انجام کارهای خیر
بصیریپور، نماینده تشکلهای خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: «اعتمادسازی اصل مهمی است که خیرین برای انجام فعالیتهای خود با توجه به این اصل اقدام میکنند. با برنامهریزی جامع میتوان از توان مردم بهترین استفاده را کرد و این توان میتواند بازوی محکمی برای جمعیت هلالاحمر باشد. اطاعت خداوند و خدمت به خلق خدا وظیفه هر انسانی است. خدمت به خلق با روشهای متعددی انجام میشود که مهمترین آن اعتمادسازی است. تا زمانی که اعتماد نباشد، نمیتوان از ظرفیت مردم استفاده کرد. بحث دیگر پیدا کردن نبض مردم است. نبضشناسی و شناخت علایق مردم در کار خیر بسیار مهم است.»
آموزش جوانان برای بالفعل کردن توان بالقوه آنها
حسین یکتا، مدیرعامل انجمن امام رضاییها نیز با اشاره به آنکه انسجام فعالیتهای جمعیت هلالاحمر و متحد کردن خیریههای مردم نهاد در سیل اخیر مثال زدنی بود، افزود: «مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان گفتند که ما نیاز به حلقههای واصل داریم تا از ظرفیت جوان کشور بهرهمند شویم. خیریهها به تنهایی نمیتوانند این انسجام را ایجاد کنند، اما جمعیت هلالاحمر با آموزش میتواند برای بالفعل کردن توان این جوانها اقدام کند. به علاوه پیشکسوتان تجربههای زیادی دارند که باید این تجارب ثبت و ضبط و پس از تبدیل به دانش به جوانان ارایه شود.» مدیرعامل انجمن امام رضاییها با طرح درخواست تشکیل مجمع فعالین هلال احمر، افزود: «میتوانیم با تسهیلگری حاکمیت زیر ساختهای مناسب را ایجاد کنیم.»