هفته گذشته سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از وجود بیش از ۶ میلیون کارت ملی هوشمند در این سازمان برای تحویل به شهروندان خبر داده بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیفالله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، با اشاره به تسریع در روند صدور و تحویل کارتهای ملی هوشمند گفته بود: «حدود ۶ تا ۸میلیون نفر هنوز برای دریافت کارت ملی هوشمند خود هیچ اقدامی نکردهاند.» بعد از اعلام این خبر هم وعده داده بود تا پایان سال پروژه کارت ملی هوشمند به پایان میرسد.» اما با وجود تمام این حرفها پرسش اصلی این است که چرا هنوز حدود 6 تا 8میلیون نفر برای دریافت کارت ملی اقدام نکردهاند؟ آن هم در حالی که در هفتههای گذشته بانکها موظف شدهاند کارتهای ملی جدید را در روند کار خود قرار بدهند و طبیعتا مشتریان دیگران نمیتوانند با کارتهای قدیمی، امروز روزمره خود با بانکها را بگذرانند. خبرنگار «شهروند» در پرسش با عدهای که هنوز هیچ اقدامی جهت دریافت کارت ملی انجام ندادهاند به پاسخهایی رسیده که البته درصد کمی از آنها قابل توجیه به نظر میرسد. بخش عظیمی از پاسخدهندگان به مشکلات نداشتن وقت اشاره کرده بودند که به نظر توجیه منطقی نمیرسد؛ چون از زمان اعلام دریافت کارت ملی هوشمند حدود دو سال میگذرد و طبیعتا در این زمان میتوانستند اقدامات لازم را انجام بدهند. بخش دیگر اما به مشکلات ثبت نام در سایت ثبت احوال اشاره کردهاند. در زمان ثبت نام کاربر میتوانست روز و ساعت مراجعه خود را انتخاب کرده و پرینتی از این بابت تحویل بگیرد. با این حال بعد از مراجعه به محل مربوطه، بعضی از دفاتر پستی اعلام میکردند که ساعت و روز مقرر به آنها اعلام نشده است و متقاضی باید در روز و ساعت دیگری مراجعه کند. اینگونه ناهماهنگیها هم دلایل دیگری بود که از سوی بعضیها عنوان میشد. درصد اندکی از پاسخدهندگان نیز به مشکل تولید بدنه کارت ملی اشاره داشتند که به نظر غیر قابل قبول است؛ چراکه معضلات مربوط به این قسمت، به کاربران ارتباطی ندارد و با تحویل برگه از دفتر پستی مربوطه میتوانستند تا زمان دریافت کارت، کارهای روزمره را پیش ببرند. درمجموع هنوز دلایل روشنی از عدم اقدام این تعداد که جمعیت کمی هم نیست، عنوان نشده است. باید در روزهای آینده منتظر بود و دید آیا با محدودکردن استفاده کارتهای قدیمی در دستگاههای دولتی، عدهای به فکر تعویض کارت ملی خود خواهند افتاد یا نه.