شماره ۱۷۷۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ مرداد
صفحه را ببند
سایه شوم تجزیه

بروز درگیری‌های شدید در عدن، بین جدایی‌طلبان یمنی -تحت حمایت امارات- و نیروهای هوادار عبدربه‌هادی منصور، رئیس‌جمهوری فراری این کشور، بحران یمن را بعد از 4‌سال و 6 ماه وارد فاز جدیدی کرد. 54 ماه بعد از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن، موضوع این کشور جنگ‌زده از اختلاف بین دولت مرکزی و حوثی‌ها یک پله فراتر رفته و امروز جدایی‌طلبانی که استقلال جنوب یمن را دنبال می‌کنند، کنترل نسبی عدن مهمترین شهر این کشور بعد از صنعا را در اختیار گرفته‌اند. جدایی‌طلبان جنوب یمن و نیروهای وفادار به رئیس‌جمهوری فراری این کشور که تا دیروز پشتگرم به ائتلاف سعودی دوشادوش هم با حوثی‌ها می‌جنگیدند، حالا سر اسلحه‌ها را به سمت یکدیگر گرفته‌اند و با این اقدام بر پیش‌بینی‌ ایران صحه گذاشتند که عربستان و ائتلاف تحت فرمانش در بلندمدت قادر به کنترل هرجی‌ومرجی که در یمن به راه انداخته‌اند، نیستند.
یمن مطلوب ریاض
به نظر می‌رسد بن‌بست نظامی ائتلاف سعودی در یمن و عدم‌موفقیت آن در یکسره‌کردن کار حوثی‌ها، دیگر نیروهای درگیر را به فکر بهره‌برداری از موقعیت کنونی و کسب حداکثر امتیاز انداخته است. این میان «مجلس انتقالی جنوب» که نام رسمی جدایی‌طلبان یا به عبارت بهتر طرفداران استقلال جنوب یمن است، با کمک امارت متحده عربی نیروهای عبدربه‌هادی منصور را از عدن رانده و با این‌که رسما از قصد خود برای جداکردن جنوب یمن و تشکیل دولت مستقل سخن به میان نمی‌آورند، اما ناگفته پیداست که نهایتا خواسته‌‌شان به انفکاک جنوب و شمال این کشور از یکدیگر منتهی خواهد شد. این میان به نظر می‌رسد ریاض باید خود را برای تازه‌کردن زخم کهنه و اختلافات قدیمی بین شمال و جنوب یمن سرزنش کند، هرچند که برخی تحلیل‌ها نیز تجزیه یمن را گزینه‌ای مطلوب از دید سعودی‌ها قلمداد کرده و عقیده دارند عربستان یک یمن تجزیه‌شده و ضعیف را به یک یمن متحد و قوی حتی اگر حوثی‌ها در اداره آن دخیل نباشند، ترجیح می‌دهد.
خط قرمز ایران
این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان انصارالله در تهران بر مقابله با طرح تجزیه یمن تاکید کرده و برخلاف ریاض که سیاست حذف یک گروه و تسلط دیگری را دنبال می‌کند، بر لزوم آغاز گفت‌و‌گوهای یمنی- یمنی تاکید می‌کنند، خود نشان‌دهنده موضع خیرخواهانه ایران در قبال یمن فارغ از مذهب و پیشینه گروه‌های سیاسی این کشور است. حوثی‌ها با وجود تسلط بر بخش قابل توجهی از خاک یمن تاکنون هیچگاه از تشکیل یک کشور مستقل ذیل نام یمن شمالی یا هر چیز دیگری سخن به میان نیاورده‌اند که همین موضوع می‌تواند بهانه و نقطه شروعی برای نشستن پشت یک میز با دیگر گروه‌های یمنی مخالف تجزیه باشد. تهدید عربستان‌سعودی به بمباران مواضع مجلس انتقالی جنوب در شهر عدن را شاید بتوان کمیک‌ترین صحنه 54 ماه تهاجم نظامی این کشور به همسایه جنوبی‌اش قلمداد کرد. متحدان سابق اینک شمشیر را برای یکدیگر از رو بسته‌اند و تنها تاسفی که باقی می‌ماند، ادامه ویرانی و کشتار غیرنظامیان این کشور است.


تعداد بازدید :  398