شماره ۱۷۷۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ مرداد
صفحه را ببند
نماینده سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در اردوی بین‌المللی جوانان صلیب ‌سرخ و هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» از فعالیت‌های شبکه‌ای جوانان در حوزه بین‌الملل می‌گوید
شبکه‌سازی برای ارتباط جهانی جوانان داوطلب

شهروند| کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر بازوهای مدیریتی مدیران محسوب می‌شود و در قالب مشاورانی برای روسای سازمان عمل می‌کند. این کانون‌ها بخش‌های مهمی از کار‌های عملیاتی را خصوصا در دانشگاه‌ها به دست می‌گیرد. ‌هادی احمدی، دبیر کانون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان بوکان آذربایجان ‌غربی و یکی از جوانان فعال در حوزه دانشجویی و امداد  است که تجربیات متعددی طی چهار ‌سال عضویت خود در هلال‌احمر دارد. احمدی یکی از نمایندگان جوان ایران در اردوی بین‌المللی جوانان صلیب ‌سرخ و هلال‌احمر است که به‌دلیل فعالیت‌های خود در هلال‌احمر، برای شرکت در این اردو انتخاب شد. او توانست با ارایه متن بشردوستانه خود در اختتامیه این اردو، توجه بسیاری را به خود جلب کند. احمدی در گفت‌وگو با «شهروند» درباره این اردوی بین‌المللی می‌گوید.
  از نحوه برگزاری و اهداف اردوی بین‌المللی صلیب ‌سرخ و هلال‌احمر برایمان بگویید.
اردوی بین‌المللی صلیب ‌سرخ و هلال‌احمر هر سال و به مدت پنج‌سال است که برگزار می‌شود و نمایندگان جوانان از تمامی کشورها در آن شرکت می‌کنند. این اردو با هدف آشنایی جوانان با اصول کاری صلیب‌ سرخ و هلال‌احمر در دیگر کشورها و همچنین آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ کشورهای جهان برگزار می‌شود. در حقیقت جوانان تجربه‌های خود را در زمینه‌های بشردوستانه با یکدیگر در میان می‌گذارند تا به شعار مشترک خود یعنی «با همدیگر برای رسیدن به اهداف بهتر» برسند. در این اردوی بین‌المللی، نمایندگان هر کشور حدود 7 تا 8 دقیقه فرصت دارند تا کشور خود را معرفی کنند. برای مثال ما ابتدا جمعیت هلال‌احمر و سازمان جوانان را معرفی کردیم، سپس از قدمت تاریخی ایران گفتیم و مکان‌های باستانی آن را معرفی کردیم.
  این اردو در چند روز و چند بخش برگزار شد؟
به‌طور کلی  در هفت روز برگزار شد. در این چند روز برنامه‌های مختلفی را برای جوانان در نظر گرفته بودند. روز سوم این اردو، رئیس جمعیت هلال‌احمر ترکیه به همراه معاون بین‌الملل خود در مراسم حضور پیدا کردند، همچنین دبیر کل صلیب‌ سرخ و هلال‌احمر برای بازدید آمد و با جوانان در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کرد. در روز‌های دیگر، از دپارتمان‌های مختلف هلال‌احمر ترکیه برای بازدید آمدند و توضیحاتی را درباره جمعیت هلال‌احمر ترکیه دادند. بخش‌های دیگری نیز برای تفریح و سرگرمی جوانان در نظر گرفته بودند که شامل بازدید از مکان‌های تاریخی استانبول بود.
  در این اردو کارگاه‌های آموزشی هم برای جوانان برگزار شد؟
بله، کارگاه‌های بسیار مهمی در زمینه استراتژی2030 برگزار شد. این کارگاه‌ها بر این اساس طراحی شده بود که چگونه می‌توان جوانان را در زمینه‌های مختلف به‌کار گرفت تا در بخشی از تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشند یا آن‌که چگونه می‌توان در کارهای مهم، مسئولیت‌های بزرگ و مهمی را به جوانان واگذار کرد. همچنین چگونه جوانان می‌توانند اعتماد به نفس خود را افزایش دهند تا بتوانند در بخش‌های مختلف حوزه‌های بشردوستانه و صلح جهانی کار کنند.
  آشنایی جوانان از کشورهای مختلف با یکدیگر، چقدر در آینده می‌تواند باعث همکاری میان آنها شود؟
این اردو یکی از مهمترین کارهایی است که در زمینه جوانان انجام می‌شود. ما در میان خودمان شبکه‌سازی کرده‌ایم و تمام جوانان با یکدیگر در ارتباط هستیم و می‌توانیم با همکاری یکدیگر در کارهای بشردوستانه شرکت داشته باشیم؛ برای مثال مراسم‌ خیریه برای کمک به انسان‌های نیازمند در کشورهای مختلف برگزار می‌شود مانند کمک به مردم کنگو. ما هم می‌توانیم به نمایندگی از کشور خودمان پول و هدایا جمع‌آوری کنیم و با استفاده از این شبکه‌سازی و جمعیت هلال‌احمر ترکیه تمام کارهای بشردوستانه را با یکدیگر انجام دهیم.
  از طرح‌های سازمان جوانان ایران نیز در این اردوی بین‌المللی صحبت کردید؟
بله، در مورد طرح‌هایی چون تیم‌های حمایت روانی سحر، دست‌های مهربان، گفت‌وگوی بشردوستی، طرح ملی پیمان و مجامع داخلی کشورمان صحبت کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد، زیرا تقریبا ایران اولین کشوری است که این طرح‌ها را انجام می‌دهد و امسال نخستین سالی است که در بخش بین‌المللی توانستیم معرفی بسیار خوبی از ایران و سازمان جوانان هلال‌احمر داشته باشیم، ما کل چارت سازمانی هلال‌احمر و سازمان جوانان را برای آنها تشریح کردیم و با این کار، دید وسیعی را به آنها دادیم که بازده بسیار خوبی داشت.
  آیا نمایندگان دیگر کشورها مشتاق بودند تا مشابه طرح‌های سازمان جوانان هلال‌احمر ایران را در کشورهای خود اجرا کنند؟
بله، نمایندگان کشورهای دیگر بروشور‌هایی که تهیه کرده بودیم را از ما گرفتند و می‌خواستند اطلاعات بیشتری در مورد این طرح‌ها داشته باشند. هنوز هم به ما پیام می‌دهند و می‌پرسند که این طرح‌ها را چگونه در کشور خود آغاز کردید و انجام دادید و  بسیار برایشان جالب است که این طرح‌ها در ایران انجام می‌شود. می‌توان گفت سازمان جوانان ایران کاملا متفاوت با دیگر کشورها  است. کشورهای دیگر دپارتمان دارند اما ایران یک سازمان جامع و کامل در حوزه جوانان دارد که این نکته برای آنها جالب بود.
  شرکت در اردوها و ارتباط با دیگر کشورها چقدر باعث افزایش انگیزه‌های بشردوستانه در جوانان می‌شود؟
این برنامه‌ها تاثیر بسیار زیادی دارند. همه تیم‌ها انگیزه بالایی داشتند و می‌خواستند کشور خود را به خوبی معرفی کنند و تصمیم گرفته بودند تا در مشارکت‌ها و اردوهای بین‌المللی دیگر نیز شرکت داشته باشند. این اردوها باعث می‌شود کارهای بشردوستانه که در کشورمان انجام می‌شود را با دیگر کشورها در میان بگذاریم و این کار می‌تواند دید جامعی را به بقیه بدهد. برای مثال برای من بسیار جذاب بود که بدانم در کشورهای دیگر چه کارهای بشردوستانه‌ای این انجام می‌شود که ما هم بتوانیم در ایران از آنها استفاده کنیم. این اردو‌ها  انگیزه خوبی به جوانان می‌دهد تا در آینده تاثیرگذاری خود را بیشتر کنند.
  شرکت در این اردو چه نتایج و تجربه‌هایی برای خود شما داشت؟
مهمترین نتیجه‌ای که برایمان داشت، این بود که این سفر دید ما را نسبت به جهان وسیع‌‌ترکرد. ما یاد گرفتیم که کشورهای دیگر با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و با چه مسائلی در سازمان‌های خود مواجه هستند. همچنین درک کردیم کشور ما چه مشکلاتی دارد که باقی کشورها ندارند. این باعث شد ما یک سری نکات را یادداشت کنیم تا بتوانیم با رئیس سازمان جوانان و دیگر مسئولان در میان بگذاریم و مشکلاتمان را حل کنیم. همچنین بتوانیم نقاط قوت خود را افزایش دهیم و آنها را به مراحل بهتری برسانیم تا برایمان مثمر ثمر باشد.
  در سال‌های گذشته نیز نمایندگانی از ایران در این اردوها شرکت داشتند، آیا هنوز هم ارتباط خود را با دیگر کشورها حفظ کرده‌اند؟
بله؛ هم پیش از اردو و هم به‌تازگی با دوستان سال‌های گذشته صحبت کردم، آنها گفتند که هنوز با دوستان همدوره خود از کشورهای دیگر در ارتباط هستند و حتی روی پروژه‌های مشترکی کار می‌کنند؛ به‌خصوص در حوزه هلال که مربوط به کشورهای اسلامی است.
  از متنی که در این اردو خواندید، برایمان بگویید؛ چه شد که آن را تنظیم کردید؟
از روز اول در ذهنم بود که این متن را طراحی کنم؛ زیرا برایم بسیار مهم بود که پیام جوانان ایران که همواره صلح‌طلب هستند، را به گوش تمامی جهان برسانم. از روز نخست با مسئول برگزاری اردو صحبت کردم و هماهنگی لازم را انجام دادم تا این پیام را بخوانم. ایران تنها کشوری بود که توانست پیام صلح و دوستی خود را به گوش تمام کشورها برساند. پس از پایان این متن همه تحت‌ تاثیر قرار گرفتند و برای تشویق من ایستادند و حس خوب خود را به من منتقل کردند. من می‌خواستم نشان دهم که جوانان ایرانی همواره حامی صلح هستند.
  چه مدت است که در هلال ‌احمر فعالیت دارید و چه شد که برای این اردو انتخاب شدید؟
حدود چهار سال است که در هلال ‌احمر در بخش امداد و جوانان فعالیت دارم و به واسطه تسلط به زبان انگلیسی و شناختی که از من داشتند و چند وقت قبل نیز مصاحبه‌ای در بخش امور بین‌الملل از من گرفته بودند، باعث شد من را به همراه آقای جعفربیگلو برای این اردو انتخاب کنند و توانستیم دستاورد خوبی نیز برای سازمان داشته باشیم.
  در جمعیت هلال‌ احمر  استان خودتان چه فعالیت‌هایی دارید؟
در بخش تیم پیمان که مربوط به پیشگیری از اعتیاد است، کارهای خوبی انجام داده‌ایم. همچنین در زمینه روانشناختی در مناطق محروم که مشکلات بسیاری دارند نیز فعال هستیم تا امید به آنها بازگردد. در بخش امداد نیز در پایگاه امداد جاده‌ای حضور دارم و در زلزله و سیلاب نیز فعالیت داشته‌ام.
  چه خاطراتی را از فعالیت‌های امدادی در زلزله و سیل دارید؟
زلزله کرمانشاه حسی بود که هیچ‌وقت فراموش نمی‌شود. در این زلزله، سیلابی از کمک‌های مردمی به مناطق آسیب‌دیده جاری شد و این عمل نشان داد که مردم هیچ‌وقت هموطنان خود را تنها نمی‌گذارند و این کار باعث شد تا عظمت این همدلی را بهتر ببینیم.
  چند وقت پس از زلزله در کرمانشاه بودید و چه اقداماتی انجام دادید؟
تقریبا 15 روز در حوزه جمع‌آوری کمک‌های مردمی و انتقال آنها فعالیت داشتیم.
  برخورد مردم با نیروهای هلال ‌احمر چگونه بود؟
برخورد مردم بسیار عالی بود. نیروهای هلال ‌احمر جزو اولین ارگان‌هایی بودند که به کمک مردم رسیدند و ثابت کردند که هلال ‌احمر همواره در مشکلات حامی مردم است و ما حس خوب آنها را به چشم خودمان دیدیم که در اوج سختی ما را همراهی می‌کردند.

 


تعداد بازدید :  426