شماره ۱۷۷۱ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ مرداد
صفحه را ببند
پس چرا سگ‌ها تمام نمی‌شوند؟

مهتاب جودکی روزنامه‌نگار

اصلا حقوق حیوانات به کنار، شیوه کشتن سگ‌ها با اسید به کنار، تکرار تخلف به کنار، پس چرا سگ‌ها تمام نمی‌شوند؟
مسأله حل نشده و هر چند وقت یک بار مثل جوشی چرکی بیرون می‌زند. این‌بار هم سند دیگری از کشتن سگ‌ها با تزریق اسید رو شده، دوباره کار به اعتراض کشیده، دوستداران حیوانات خشمگین شده‌اند و چند نفر از مسئولان شهری هم –چه برای حفظ ظاهر، چه از سر دغدغه- کنارشان ایستاده‌اند. شک ندارم این قصه باز هم تکرار می‌شود؛ حالا کهریزک نشد، تل سیاه بندرعباس. یا آن‌جا نشد، اهواز. این عفونت به همین راحتی خشک نمی‌شود و دوباره به شکل یک جوش چرکی سر باز می‌کند.
اما چرا کسی نیست که بپرسد با این همه سگ‌کشی باز هم سگ‌هایی برای کشتن هست؟ شهرداری‌ها راه‌حل‌شان همیشه همین بوده؛ گماشتن پیمانکارانی برای کشتن حیوانات شهری، کم‌شدن سگ‌ها در چند نقطه خاص حاشیه شهر و پرداخت حقوق به پیمانکاران. عدد و رقم‌های تأییدنشده‌ای هم هست؛ مثلا می‌گویند تحویل جسد هر سگ برای پیمانکاران 50‌هزار تومان سود دارد. با حساب تورم این رقم باید بیشتر هم شده باشد. چرا کسی نیست که جواب بدهد شهرداری‌ها تا امروز برای کشتن سگ‌ها –یا آن‌طور که خودشان می‌گویند طرح کنترل جمعیت حیوانات شهری- دقیقا چقدر خرج کرده‌اند؟ چطور می‌شود که هزینه بیت‌المال را خرج روشی اشتباه کرد که هیچ‌وقت نتیجه نداده؟ کاش کسی پیدا شود و عدد بدهد. واقعا چند میلیارد؟ تا الان چقدر برای این کار هزینه شده و چرا مسأله حل نمی‌شود؟ چطور در تمام این سال‌ها این کار عبث، تنها برای منافع مالی پیمانکاران، ادامه پیدا کرده و شهرداری‌ها هیچ‌وقت دنبال دلیل اصلی بالارفتن جمعیت سگ‌ها نبوده‌اند؟ پس چرا هیچ مسئول ناظری درباره این اعداد نامشخصی که هدر می‌رود و  این کارِ بی‌نتیجه سوالی نمی‌پرسد؟
شهرداری‌ها هیچ‌وقت دنبال اقدام اصولی و اخلاقی کنترل جمعیت حیوانات نبوده‌اند. هدف‌شان روشن است: حذف سگ‌ها. اما نقشه‌شان چیست؟ هیچ‌کس نمی‌داند. پیمانکاران می‌دانند با چند سگ طرفند؟ نه. می‌دانند برای کشتن چند سگ برنامه دارند؟ نه.  آیا می‌دانند سگ‌ها کجای شهر را قرق کرده‌اند؟ باز هم نه. شهرداری‌ها قرار است چند ‌سال این برنامه را دنبال کنند تا به هدف‌شان برسند؟ این هم معلوم نیست، چه آن‌که تا امروز هم حتی قدمی به هدف‌شان نزدیک نشده‌اند و نقشه‌شان از اساس ایراد داشته است. راهی که تا امروز رفته‌اند جز افزایش نارضایتی، ترویج خشونت و تخریب وجهه کشور نتیجه‌ای نداشته است. اما این نتایج هم هیچ‌وقت باعث نشده از عملکرد پیمانکاران شهرداری در این خصوص تحقیق و تفحص شود تا معلوم شود اصرارشان به تکرار اشتباه برای چیست.
تا روزی که کشتن سگ‌ها سود مالی داشته باشد، باز هم سگ‌هایی برای کشتن هست. این جوش چرکی یک بار دیگر بیرون می‌زند و می‌ترکد. این خط، این نشان.


تعداد بازدید :  552