شماره ۱۷۷۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد
صفحه را ببند
زنبیل

کمبود و گرانی دو معضل بازار لوازم خانگی
تسنیم|  با توجه به این‌که بازار لوازم خانگی همواره تقاضای بالایی دارد و برخی برندهای کره‌ای در نتیجه تحریم با مشکلاتی مواجه شده‌اند، بازار لوازم خانگی با موج گرانی و کمبود کالا مواجه شده و فعالان این بازار بر ضرورت فعال‌سازی تولید با همکاری چینی‌ها تأکید کردند. امیرعباس کائینی، عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در این‌باره می‌گوید: «با اعمال تحریم‌ها، در واردات قطعات با محدودیت روبه‌رو شدیم که اصلی‌ترین مشکل در بحث نقل‌وانتقال مالی بود، درحالی ‌که شرکای کره‌ای لوازم‌ خانگی هیچ‌کدام تمایل نداشتند از بازار ایران خارج شوند و حتی هنوز هم به صورت مستمر و ماهیانه جلسات ما با آنها ادامه دارد و به دنبال راهی برای بازگشت به شرایط پیش از تحریم‌ها هستند. درحال حاضر بار اصلی تولید قطعات با تکنولوژی بالا در مورد لوازم ‌خانگی در کشور چین است و هرچند در این کشور نیز تأمین‌کنندگان متنوعی وجود دارند، کما این‌که برخی از این شرکت‌ها توسط کره‌ای‌ها ایجاد شده، اما درنهایت برای قطعات‌ های‌تک مانند ماژور تلویزیون مجبور هستیم که فقط از کره یا اروپا و آمریکا واردات انجام دهیم.»

خرید قسطی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای
فاضلی، نایب‌رئیس اتاق اصناف با اشاره به رکود ناشی از کمبود نقدینگی در بازار گفت: «تولیدکننده توان مالی لازم برای خرید مواد اولیه ندارد؛ نیروی کار درآمد لازم برای خرید کالای تولید‌شده و رکود تاوان کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور است.» این فعال صنفی حالا امیدوار است که با راه‌اندازی نخستین ‌هایپر‌قسط ایران، مردم راحت‌تر از گذشته بتوانند نسبت به خرید کالای مورد نیاز خود اقدام کنند. آن‌گونه که احمدی مطلق، رئیس نخستین فروشگاه زنجیره‌ای قسطی می‌گوید: «قیمت کالاهایی که در این فروشگاه عرضه می‌شود متناسب با قیمت‌های بازار است و مشتری به بهانه خرید قسطی پول بیشتری پرداخت نمی‌کند.» براساس آن‌چه اعلام شده، مشتریان هنگام خرید قسطی از این فروشگاه 30‌درصد قیمت جنس را به‌صورت نقد پرداخت می‌کنند و مابقی آن را می‌توانند در اقساط 12، 18 و 24 ماهه پرداخت کنند. نحوه کارکردن این فروشگاه بدین صورت است که چنانچه خریدار کارمند دولت باشد و فیش کسر از حقوق داشته باشد، متناسب با دریافتی خود می‌تواند بهای کالاهای مورد نیاز خود را به‌صورت قسطی پرداخت کند. در غیر این‌صورت، توسط این مجموعه اعتبارسنجی می‌شود و در صورت تأیید با قراردادن چک و سفته می‌تواند قسطی خرید کند.

آناناس در صدر جدول قیمت‌ها
ایرنا|  رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران گفت: «طبق نرخنامه عمده‌فروشی محصولات کشاورزی از ۲۸ مردادماه جاری تا سوم شهریورماه، آناناس با قیمت بین ۱۶۰ تا ۲۴۰‌هزار تومانی برای هر کارتن و افزایش حدود ۵۰‌هزار تومانی نسبت به هفته گذشته در صدر جدول قیمت‌ها قرار دارد.» اسدالله کارگر درباره قیمت میوه‌ها گفت: «قیمت هر کیلوگرم زغال‌اخته بین ۱۲‌هزار تا ۲۰هزارتومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلو شلیل شبرنگ سیبی بین ۶‌هزار تا ۱۱هزار تومان، موز بین ۱۰‌هزار تا ۱۲ هزار تومان، گیلاس تکدانه بین ۱۶ تا ۲۴هزار تومان، غوره عسگری بین 5‌هزار تا 7هزارو ۵۰۰ تومان، کلم قرمز بین یک‌هزارو ۵۰۰ تا 3هزار تومان، لیموترش میناب بین 7‌هزار تا ۱۲هزار تومان و هویج بین دو‌هزار و۵۰۰ تا چهار‌هزارو ۵۰۰ تومان رسید که به‌طور متغیر بین ۵۰۰ تا 3هزار تومان نسبت به هفته گذشته افزایش قیمت را نشان می‌دهد.» براساس نرخنامه هفته گذشته، قیمت هر کارتن آناناس بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزارتومان و در سه تا چهار هفته گذشته قیمت هر کارتن آناناس بین ۲۰۰‌هزار تا ۳۱۵ هزارتومان بوده است.

تولید دفتر مشق دولتی
تسنیم| قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای توزیع ۳۰ تا ۴۰‌میلیون دفترچه‌های دانش ‌آموزی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بین اقشار هدف ازجمله دانش‌آموزان خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در شبکه‌های توزیع خاص و منتخب خبر داد. حسین مدرس خیابانی با اشاره به اقدامات برنامه‌ریزی‌شده برای توزیع دفترچه‌های مشق دانش‌آموزی با ارز دولتی برای اقشار هدف ادامه داد: «بخشی از این دفاتر، دفاتری است که از طریق کاغذ دولتی با ارز 4200 تومانی تأمین شده‌اند و تولیدکنندگان این دفاتر مشخص شده‌اند و تضامین لازم از آنها گرفته شده و تعداد قابل توجهی از این دفاتر در قالب شبکه‌های منتخب توزیع خواهد شد و تعداد این دفاتر دولتی بین 30 تا 40‌میلیون دفتر دانش‌آموزی است. دومین اقدام، توزیع سایر اقلام لوازم‌التحریر و مایحتاج است که با همکاری اصناف در قالب نمایشگاه مهر برگزار می‌شود؛ در این نمایشگاه‌های عرضه مستقیم، در تلاشیم تا بتوانیم قیمت‌ها را در بازار کنترل کنیم. در این نمایشگاه، لوازم‌التحریر عرضه‌شده بعضا با قیمت‌هایی بین 10 تا 15‌درصد زیر قیمت بازار به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.»


تعداد بازدید :  571