شماره ۱۷۷۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
گام بلند اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سیلیکون‌ولی در قاره سبز

مقام‌های اتحادیه اروپا در راستای مقابله با سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و غول‌های دیجیتالی آمریکایی و چینی طرحی ۱۷۳ صفحه‌ای تدوین کرده‌اند.
مقام‌های کمیسیون اروپا این سند را تدوین کرده‌اند و قرار است با ارایه آن به «اورسولا فون در لاین» رئیس آتی این کمیسیون از وی بخواهند تا یک صندوق سرمایه‌گذاری یکصد‌میلیارد دلاری تاسیس کند.
هدف از تاسیس این صندوق کمک به شرکت‌های فناوری اروپایی جهت افزایش توان رقابتی آنها در مقابل شرکت‌های دیجیتالی  آمریکایی و چینی است. مقام‌های کمیسیون اروپا در طرح خود به سیاست‌های تجاری ترامپ نیز پرداخته‌اند و خواستار وضع تعرفه‌های یکجانبه علیه کالاهای آمریکایی شده‌اند. پولیتیکو که نسخه‌ای از این طرح را رویت کرده است، نوشت هنوز مشخص نیست این طرح مورد توجه قرار خواهد گرفت یا نه.
این طرح نشانه نگرانی اروپا از عقب ماندن در برابر چین و آمریکا در آینده اقتصادی دنیاست. بزرگترین شرکت‌های فناوری آمریکا که ارزش بعضی از آنها بالغ بر یک تریلیون دلار است، بیش از یکصد برابر ارزشمندتر از شرکت‌های اروپایی مانند «اسپاتیفای» هستند.
اتحادیه اروپا علاوه بر شرکت‌های آمریکایی گوگل، اپل، آمازون، مایکروسافت و فیس‌بوک شرکت‌های چینی بایدو، علی‌بابا و تنسنت را تهدیدی علیه شرکت‌های خود می‌دانند. در سند مسئولان کمیسیون اروپا آمده است: اروپا از داشتن چنین شرکت‌هایی بی‌بهره است. به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا قصد دارد از این پس دخالت مستقیمی در بازار داشته باشد. این اتحادیه امیدوار است موفقیت‌های گذشته را که به ایجاد شرکت‌هایی مانند نوکیا منجر شده بود، تکرار کند. مقام‌های اتحادیه اروپا طی پنج‌سال گذشته برنامه‌های مختلفی را برای ایفای نقش در بازار فناوری ارایه کرده‌اند که ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری یکی از آنهاست.
این سند از مقرراتی رونمایی کرده است که انتظار می‌رود در نیمه دوم‌ سال ۲۰۲۰ اجرایی شود و شبکه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین را «موظف» به نظارت بر محتوای سایت‌های خود کند. مقام‌های اروپایی همچنین خواستار وضع قوانین تازه در مورد آگهی‌های سیاسی در فضای مجازی هستند. علاوه بر این، آنها در سند خود از فون در لاین خواسته‌اند تا در یکصد روز اول ریاست خود که از ماه نوامبر آغاز می‌شود، به برنامه بیمه بیکاری توجه ویژه داشته باشد.


تعداد بازدید :  495