شماره ۱۷۷۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
لیگ برتر نوزدهم در شرایطی آغاز شد که تقریبا هیچ‌کدام از وعده‌ها و الزامات قانونی از سوی فدراسیون اجرا نشده
مطلقا بی‌نظم و غیرحرفه‌ای

شهروند| لیگ برتر با شرایطی مفتضحانه آغاز شد و مدیران به هیچ‌کدام از آرزوهای خود نرسیدند. نتیجه آن همه بلاتکلیفی برای شروع لیگ هیچ بود؛ نه قانون اجرا شد و نه آقایان مدیر به الزامات مد نظر خود رسیدند. در این فوتبال هیچ چیز سر جای خودش نیست و بی‌تردید باید نوشت که لیگ برتر نوزدهم در شرایطی شروع شد که انگار قرار نیست پیشرفتی نسبت به سال‌های قبل شاهد باشیم. اگر قرار بود اتفاق بزرگی رخ بدهد باید از هفته اول این مورد را مشاهده می‌کردیم. این گزارش را که بخوانید، متوجه عمق فاجعه می‌شوید.
استادیوم‌ها بدون استاندارد تأیید شد!
یکی از شروط اصلی فدراسیون و سازمان لیگ برای شروع لیگ برتر راه‌اندازی و استقرار سیستم بلیت الکترونیک به همراه نصب گیت‌های ورودی و شماره‌دار شدن صندلی‌های تمام ورزشگاه‌ها بود. اتفاق بسیار مهم اینجاست که این سیستم درست اجرا نشد. مثلا هواداران شاهین بوشهر تا روز گذشته اصلا نمی‌دانستند برای خرید بلیت اینترنتی باید به کدام سایت مراجعه کنند و این سیستم برای آنها راه‌اندازی نشده بود. هواداران پرسپولیس که اینترنتی بلیت خریده بودند به دلیل نقص فنی در گیت‌ها،‌ ساعت‌ها در ورزشگاه آزادی معطل شدند و همین اتفاق باعث شد کمتر از 20‌هزار تماشاگر به آزادی بروند و باشگاه پرسپولیس هم بشدت این موضوع را محکوم کرد. اوضاع بلیت‌فروشی اینترنتی برای سایر باشگاه‌ها هم به همین منوال بود و جالب اینجاست که هر تماشاگر روی هر صندلی که دلش می‌خواست، می‌نشست. مدیران فوتبال کشور تأکید کرده بودند بازی تیم‌هایی که ورزشگاه‌های آنها به‌صورت کامل آماده نشده در شهری دیگر و بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود، اما این وعده هم عملی نشد. با قدرت می‌توان نوشت که هیچ‌کدام از ورزشگاه‌های ایران به‌صورت صد‌درصدی به الزامات مورد نظر نرسیدند، اما درنهایت مسابقات هر تیم در ورزشگاه خودش برگزار شد. حتی ورزشگاه آزادی هم که گفته می‌شد آماده‌ترین استادیوم کشور است‌، علاوه بر داشتن ایراد در گیت‌ها،‌ طبقه دومش آماده و قابل استفاده نبود. حالا خودتان فکر کنید وضع بقیه ورزشگاه‌ها به چه شکل بود!
بدهکارها کارت بازی گرفتند
کمیته تعیین وضع و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با انتشار فهرست باشگاه‌های بدهکار رسما اعلام کرده‌ بودند قرارداد بازیکنان و مربیان باشگاه‌هایی را که بدهی داشته‌اند، در صورتی که پول طلبکاران خود را ندهند، ثبت نمی‌کنند، اما این قانون هم مثل همه سال‌های گذشته اجرا نشد. البته چند باشگاه به رأی کمیته انضباطی و کمیته تعیین وضع اعتراض کردند و منتظر رأی استیناف هستند. منتهی حکم قطعی تقریبا برای اکثر باشگاه‌ها وجود داشت و این قانون اجرا نشد تا وضع بدهی‌ها نامشخص بماند.
چرا لیگ به تعویق افتاد؟
لیگ را 20 روز به تعویق انداختند تا باشگاه‌ها ورزشگاه‌های خود را تجهیز کنند، اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد،‌ بلکه قانون هم به درستی اجرا نشد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بسیاری از تیم‌ها نقص مدارک داشتند؛ وجه مرتبط برای خروج از استان قرارداد بازیکنان خود را پرداخت نکرده بودند؛ بازیکنان چند تیم با کارت ملی و بدون داشتن کارت بازی به‌صورت تلفنی مجوز بازی گرفتند و مربیان بعضی تیم‌ها هم بدون داشتن قرارداد روی نیمکت نشستند. مدیران فوتبال مجبور بودند لیگ را شروع کنند و به همین دلیل نتوانستند قانون را به درستی اجرا کنند و هنوز پرونده ثبت قرارداد بازیکنان و مربیان‌ و مواردی که به آن اشاره شد، حل نشده و حتی کارت خبرنگاران و عکاسان ورزشی هم آماده نشده و به آنها گفته شده که فعلا با کارت‌های فصل قبل مسابقات را پوشش دهند.
تبلیغات محیطی و حق پخش در حد صفر
در میان این همه بی‌قانونی و بلاتکلیفی،‌ هیچ شفاف‌سازی درباره مبلغ قرارداد تبلیغات محیطی این فصل فوتبال ایران انجام نشده است. پرونده حق پخش تلویزیونی مثل سال‌های گذشته بی‌نتیجه مانده، فوتبال از اصلی‌ترین درآمد خود محروم است و زور مدیران به رسانه ملی نمی‌رسد. با وجود این، بد نیست بدانید که سازمان لیگ حالا تصمیم گرفته ‌است جلوی فیلمبرداری و تولید محتوای خبری و تصویری بسیاری از رسانه‌ها را بگیرد. این قانون از همین هفته اول اجرا شد و به خبرنگاران اجازه داده نشد که از بازی و میکسدزون با موبایل فیلمبرداری کنند. به رسانه‌ها گفته شده باید حق پخش تولید محتوای اینترنتی لیگ برتر را بخرند.
ماجرای توپ‌های فاقد کیفیت
توپ‌های لیگ برتر هم صدای اعتراض تمام باشگاه‌ها را درآورد و همه از افتضاح بودن و نه فقط بی‌کیفیت بودن توپ‌ها حرف می‌زنند. این درحالی است که سازمان لیگ اعلام کرده این توپ‌های دربی استار سه ستاره بوده و با استانداردهای فیفا ساخته شده است. به نظر می‌رسد بحران توپ لیگ در روزهای آینده بیشتر شود و جالب اینجاست که امید عالیشاه به دلیل انتقاد از وضع توپ‌ها و بی‌نظمی‌های مدیریتی لیگ به کمیته انضباطی احضار شد. درواقع هر کسی که حرف انتقادی مطرح کند، سریع احضار می‌شود. بد نیست بدانید مدیران رسانه‌ای پرسپولیس و استقلال هم به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.

 


تعداد بازدید :  185