شماره ۱۸۲۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
همتی: عده‌ای فشار می‌آورند دلار گران شود
کارشناسان درباره قیمت فعلی دلار چه نظری دارند؟

شهروند|  «عده‌ای به ما فشار می‌آورند که قیمت دلار را بالا ببریم.» این ادعایی است که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی دارد و البته توضیح
داده است: «در این تصمیمات باید درنظر داشته باشیم اقشاری که حقوق و درآمد ثابت دارند، با افزایش نرخ ارز روز‌‌به‌روز له می‌شوند و وظیفه ما حمایت از این اقشار است و این روال نیز ادامه خواهد یافت اما این توقع که بانک مرکزی برای منافع شخصی یا گروهی افراد، منافع ۸۳‌میلیون ایرانی را نادیده می‌گیرد، قطعا اتفاق نخواهد افتاد، ضمن این‌که شخصا با ارز 4200 تومانی مخالف هستم و دلایلم هم برای مخالفت با ارز 4200 تومانی قانع‌کننده است اما این سیاست دولت است و من رئیس‌جمهوری نیستم که بتوانم حکم قاطع در این‌باره بدهم.» این درحالی است که افزایش نرخ ارز در دو‌سال گذشته و ثبات‌نداشتن قیمت آن شوک‌های بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرده و کارشناسان هم معتقدند قیمت ارز درحال حاضر مناسب است و افزایش یا کاهش آن به سود اقتصاد نیست، چون زندگی مردم را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند اما کارشناسان در این‌باره چه می‌گویند؟ آیا نرخ فعلی دلار منطقی است یا نه؟
نرخ ارز نباید شوک به بازار وارد کند
سیدکمال سیدعلی، کارشناس بانکی درباره ادعای رئیس بانک مرکزی مبنی بر این‌که عده‌ای تقاضای افزایش نرخ ارز را دارند، به «شهروند» می‌گوید: «رئیس بانک مرکزی درحالی چنین ادعایی را مطرح کرده که نرخ ارز براساس وضع بازار تعیین می‌شود، نه براساس نظر یک‌نفر. این‌طور نمی‌شود که یک‌نفر تصمیم بگیرد نرخ ارز را بالا ببرد و این اتفاق در بازار هم رخ بدهد.»
او ادامه می‌دهد: «وقتی نرخ ارز به صورت شناور است، قیمت آن را میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، نه چیز دیگر. ممکن است عده‌ای بنابر منافع خود دوست داشته باشند نرخ ارز بالا برود یا پایین بیاید اما در مجموع هم برای صادرکننده‌ها و هم برای واردکننده‌ها یک نرخ متوسط و منطقی می‌تواند سودآور باشد.» سیدعلی با بیان این‌که نرخ ارز تابعی از وضع اقتصادی کشور است، ادامه می‌دهد: «وقتی قیمت ارز از 4هزار تومان به 13هزار تومان هم رسید، به دلیل تقاضای بالا و عرضه کم بود که تعادل را در بازار به هم زد و ارزش پول ملی را پایین آورد. حالا که نرخ ارز ثابت شده، بانک مرکزی باید سیاست‌هایی را به کار بگیرد که منجر به رشد اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی شود تا صادرات و واردات هم به بهترین شکل ممکن انجام شود. در واقع نرخ ارز باید به‌گونه‌ای تعیین شود که به سرمایه‌گذاری و تولید کمک کند و برای ما رشد اقتصادی به ارمغان بیاورد.»
سیدعلی درباره این‌که نرخ فعلی ارز مناسب است یا نه، می‌گوید: «در سال‌های اخیر افزایش بی‌رویه نرخ ارز شوک بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرد و تورم را بالا برد. الان هم شرایط به‌گونه‌ای است که نرخ ارز نه به 13‌هزار تومان برگردد، نه 8‌هزار تومان شود، بلکه باید دید با کدام نرخ شرایط اقتصادی و بازار بهتر می‌شود و تعادل به وجود می‌آید. در واقع نرخ ارز باید نرخی باشد که شوک به بازار وارد نکند.»

همتی: خودروسازان  وام‌ها را هدر دادند
مهمترین نکاتی که عبدالناصر همتی دیروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در جمع فعالان اقتصادی مطرح کرد را در ادامه می‌خوانید.
 من قبول نداشتم که نقدینگی در اختیار خودروسازان قرار دهیم، زیرا مطمئن بودم که مانند سال‌های گذشته آن را هدر می‌دهند.
 تا کی اینگونه می‌خواهیم این خودروسازان فشل را تا آخر ادامه دهیم؟ من چرا به‌عنوان بانک مرکزی باید تاوان خودروسازان را بدهم؟ 40‌سال است که می‌گویند شرایط حساس است و شما به خودروسازان کمک کنید. خب اینها کی می‌خواهند درست شوند؟
 کل بدهی جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور 9‌میلیارد دلار است، درحالی‌ که کشور ترکیه 460‌میلیارد دلار بدهی دارد.
 قاچاق مسأله دیروز و امروز نیست. اگر نمی‌توانند جلوی قاچاق را بگیرند، من نمی‌توانم به‌عنوان مسئول بانک مرکزی برای واردات ارز اختصاص دهم که جلوی قاچاق گرفته شود.

 


تعداد بازدید :  169