شماره ۱۸۲۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
گزارشی از اقدامات هلال‌احمر کرمانشاه در اسکان اضطراری و خدمت‌رسانی به زائران اربعین
زیارت عاشورا در نقطه صفر مرزی
بهره‌مندی 70‌هزار زائر اربعین حسینی از خدمات هلال‌احمر کرمانشاه

راضیه زرگری| روزهای پرتب‌وتاب زائران اربعین حسینی برای رسیدن به کربلای معلی تمام شده و اغلب زائران امام حسین(ع) نیز به میهن بازگشته‌اند. با پشت‌سرگذاشتن اربعین موج بازگشت زائران که از هفته پیش آغاز شده بود، با مدیریت دستگاه‌های دست‌اندرکار ستاد اربعین با آرامش به روزهای انتهایی نزدیک می‌شود. با این حال تا اتمام عملیات اربعین جمعیت هلال‌احمر در کنار زائران حضور دارد تا به سلامت به شهر و دیار خود برسند. مرز خسروی که چند سالی بسته بود، امسال برای حضور هرچه باشکوه‌تر راهپیمایان اربعین حسینی، در نیمه شهریور ماه بازگشایی شد تا میزبان هزاران زائر اربعین باشد. مرزی که در استان کرمانشاه و شهرستان قصر شیرین واقع شده، این روزها به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کند تا روند بازگشت زائران در امنیت و آرامش هرچه بیشتر فراهم باشد. در این میان جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه در خدمت‌رسانی به زائران اربعین در هفته گذشته برای خروج از کشور و این روزها برای ورود به کشور، چیزی کم نگذاشته، به‌طوری که تا روز گذشته بیش از 70‌هزار نفر از زائران حضرت اباعبدلله حسین(ع) از خدمات رایگان جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در ایام اربعین بهره‌مند شدند.
حجم بسیار زیاد زائران حسینی و چندبرابرشدن جمعیت ایرانی‌هایی که به قصد زیارت امام‌حسین(ع) در ایام اربعین راهی عراق شده‌اند، در 10 روز گذشته پایانه‌های مرزی کشور را با ازدحام بسیار زیاد جمعیت مواجه کرد. مرز خسروی برای پذیرش کسانی که قصد خروج از کشور به سمت عتبات عالیات را داشتند، تا ساعت چهار بعدازظهر باز بود؛ یعنی زائرانی که از شهرها و استان‌های دور و نزدیک خودشان را به نقطه صفر مرزی استان کرمانشاه می‌رساندند، اگر بعد از این ساعت به گذرگاه خسروی می‌رسیدند، باید تا صبح فردا صبر می‌کردند که پایانه مرزی باز شود و وارد خاک عراق شوند. جمعیت هلال‌احمر برای مدیریت مسافران اربعین حسینی، امکانات اردوگاه اسکان اضطراری را برای مسافرانی که مجبور می‌شدند شب را پشت مرز خسروی منتظر بمانند، فراهم کرد.  مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه در گفت‌وگو با «شهروند» از بهره‌مندی این تعداد از زائران حسینی از خدمات رایگان جمعیت هلال‌احمر خبر می‌دهد و می‌گوید: «از ابتدای طرح اربعین تاکنون به 50935 نفر از زائران در استان اسکان داده شده و تعداد ۵۰۰ نفر از زائران عزیز که در شهر منذریه عراق به علت مشکلات حمل‌ونقل مجبور به اسکان اضطراری در این شهر شده بودند، توسط این جمعیت اسکان داده شده‌اند. همچنین ۲۱پایگاه امدادونجات هلال‌احمر استان کرمانشاه در ایام اربعین به ۵۸۶ مورد حادثه امدادرسانی کردند که نسبت به‌ سال گذشته کاهش داشته است. فرزین معتمدی با اشاره به بهره‌مندی بیش از ۱۸۵۴۰ نفر از خدمات انجام فشار خون و تست قند خون توضیح می‌دهد: «طی ایام اربعین ۹۸ خدماتی اعم از راهنمایی زائران، کمک به افراد ناتوان و توزیع بسته‌های فرهنگی نیز توسط اعضای جوانان هلال‌احمر به زائران ارایه شده است.»
دو اردوگاه کامل اسکان اضطراری با همه امکانات رفاهی برای زائران در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین در طول این روزها برپا بود، تا هلال‌احمری‌های کرمانشاه وظیفه خود را در قبال زائران اربعین حسینی به زیبایی به تصویر بکشند. معتمدی توضیح می‌دهد: «امدادگران و اعضای جوانان هلال‌احمر کرمانشاه هر خدمتی که می‌توانستند به مسافران اربعین ارایه می‌دادند؛ از تامین اقلامی مثل پتو و ارایه بروشورهای مراکز هلال‌احمر در نجف و کربلا و مسیر پیاده‌روی تا گرفتن فشار خون و تست قند خون آنها. ما یک پایگاه امدادونجات هم در مرز خسروی داریم که  بالگرد جمعیت هلال‌احمر استان به صورت آماده‌باش در نقطه صفر مرزی آماده خدمات‌رسانی به زائران بوده است.» به گفته معتمدی یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو دستگاه آمبولانس به همراه ۱۲‌ پرسنل، نجاتگر و پرستار داوطلب جهت خدمات‌رسانی به زائران به کشور عراق اعزام شده‌اند.
معتمدی درباره حال‌وهوای اردوگاه اسکان زائران در مرز خسروی با اشاره به این‌که مردم قدردان خدمات هلال‌احمر و تسهیلات فراهم‌شده بودند، می‌گوید: «برنامه‌ای که در این روزها داشتیم و برای خودمان خاطره شد، برگزاری مراسم زیارت عاشورا در شب جمعه برای زائران کربلا بود. در اردوگاه اسکان اضطراری مرز خسروی  که حدود 5‌هزار نفر را در خود جای داده بود، پنجشنبه شب گذشته بچه‌های هلال‌احمر به صورت خودجوش بین چادرها موکت انداخته، میکروفن و بلندگو آوردند و برنامه زیارت عاشورا را برای زائران ترتیب دادند که بسیار مورد استقبال آنها قرار گرفت.»
 اردوگاه موقت اسکان اضطراری هلال‌احمر کرمانشاه در مرز خسروی تا آخرین روز طرح عملیات اربعین یعنی تا 30 مهر برقرار است.  این روزها مرز خسروی تقریبا خلوت شده؛ چادرهای اسکان اضطراری برقرار است، ولی تعداد زائران حاضر در این اردوگاه‌ها کمتر شده، با این حال به گفته مدیرعامل هلال احمرکرمانشاه، مسافرانی که در مسیر بازگشت به کشور دچار مشکل شوند، می‌توانند از امکانات اسکان اضطراری استفاده کنند.

اردوگاهی برای تجدید قوای زوار حسینی

رضا بابایی-امدادگر هلال ‌احمر| اسکان اضطراری زمانی انجام می‌شود که بحران یا رویدادی پیش می‌آید و شاهد تجمعات مردم و نیاز آنها به توقف و استراحت‌شان هستیم. اسکان اضطراری از ساختمان‌های سرپوشیده شروع می‌شود و نهایتا به اردوگاه‌هایی می‌رسد که با چادر ساخته یا تجهیز می‌شود. براساس این‌که پایانه مرزی خسروی از ساعت 7 صبح تا 4 بعدازظهر پذیرای زائران بود، بسیاری از مردم بودند که بعد از این بازه زمانی به مرز می‌رسیدند و نیاز به اسکان موقت داشتند. اردوگاهی که در مرز خسروی برپا شده بود، پتو و موکت داشت تا آنها بتوانند استراحت کنند؛ به علاوه با موکب‌های فعال در استان هم هماهنگی‌های لازم انجام شده بود تا بتوانیم از زائران حاضر در اردوگاه پذیرایی کنیم. مردم استقبال بسیار خوبی از این تسهیلات فراهم‌شده توسط هلال‌احمر می‌کردند و خوشبختانه از خدمت‌رسانی‌ها چه در اردوگاه و چه در پایگاه‌های امدادونجات مستقر در استان کاملا راضی بودند. اوج کار این روزها در هلال ‌احمر کرمانشاه و اردوگاه اسکان زائران به پنجشنبه و جمعه گذشته برمی‌گردد؛ حجم زائران به قدری بود که همه چادرها تکمیل شده بود و ما به‌سرعت درحال بر پایی چادرهای بیشتری بودیم تا مسافران بتوانند استراحت کنند. وقتی می‌دیدیم ممکن است ظرفیت باز هم کافی نباشد بین چادرها را هم موکت کرده بودیم و مسافران را به سمت آنها هدایت می‌کردیم. تمام تلاش من و دیگر همکارانم در هلال‌احمر کرمانشاه این بود که رضایت کامل زائران و مسافران فراهم شود و خوشبختانه برخورد و تشکر‌کردن آنها نشان می‌داد که در انجام وظیفه خود موفق بوده‌ایم. وظیفه ما این است که به هر نحوی که می‌توانیم و در توان‌مان است در اردوگاه اسکان اضطراری یا در پایگاه‌های امدادونجات به مردم عزیزمان ارایه خدمت کنیم.


تعداد بازدید :  211