شماره ۱۸۲۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
درباره گذرگاهی قدیمی و پر رویداد
مرز خسروی امسال پذیرای بیش از 145‌هزار زائر اربعین بود

مرز خسروی نزدیک‌ترین پایانه مرزی ایران به بغداد، کربلا، کاظمین و سامرا است. این گذرگاه از پایانه‌های رسمی و بین‌المللی غربی ایران است که در شهرستان قصر شیرین واقع شده‌ و ارتباط زمینی ایران و بخش عربی عراق توسط این مرز برقرار است. شهرستان قصرشیرین با داشتن ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارای دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی است که مرز رسمی پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و مرز خسروی با حوزه عربی کشور عراق هم‌مرز است.  این مرز تا بغداد، پایتخت کشور عراق، ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶کیلومتر فاصله دارد. نخستین گروه از آزادگان جنگ ایران و عراق  ۲۶مرداد ‌سال ۶۹ حدود یک‌سال پس از پایان جنگ از طریق مرز خسروی وارد ایران شد که به همین مناسبت هر سال مراسم نمادینی در این نقطه صفر مرزی برگزار می‌شود.
مرز خسروی علاوه بر مراودات اقتصادی، سالیان‌سال روزانه گذرگاه کاروان‌هایی است که راهی سرزمین عاشقان اهل بیت و شهرهای کربلا و نجف هستند. آمار می‌گوید  روزانه بیش از ۲۰۰دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز رسمی و بین‌المللی خسروی به عراق صادر  می‌شد و دست‌کم روزانه ۳۵کاروان زوار ایرانی که قصد سفر زمینی به کربلا و نجف را داشتند، از طریق این مرز به کشور عراق وارد می‌شدند؛ البته این آمار و ارقام مربوط به روزهای عادی می‌شود. دهه آخر ماه صفر، روزهایی است که کشور عراق میزبان ده‌ها ‌میلیون عاشق امام‌حسین(ع) برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین تا کربلای معلی است، تا ارادت خود به اهل بیت(ع) را به این شکل به تصویر بکشند. پیاده‌روی اربعین حسینی هر ‌سال میلیون‌ها ایرانی را راهی کشور عراق می‌کند که با توجه به حذف ویزا برای ایرانیان شرکت‌کننده در این مراسم از سوی دولت عراق،  این رقم امسال به بیش از 3میلیون نفر رسید، به همین دلیل مرز خسروی که چند سالی به دلیل مسائل امنیتی بسته بود، با اعلام مسئولان از 16 شهریور ماه بار دیگر گشوده شد و پذیرای زائران اربعین بود تا مدیریت این حجم از مسافر برای خروج و ورود ایمن از سه گذرگاه مرزی مهران، چزابه و خسروی صورت بگیرد.
در این ایام، 145‌هزار نفر از مرز خسروی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به عتبات عالیات مشرف شدند و موضوعی که ستاد اربعین در روزهای منتهی به اربعین روی آن تاکید داشت، بحث زمان بازگشت زوار اربعین و مدیریت سفر بود؛ روزانه بیش از 25‌هزار نفر از طریق مرز خسروی وارد کشور شده‌اند. به گفته فرمانده نیروی انتظامی قصرشیرین تردد زوار در مرز خسروی نسبت به روزهای گذشته دو برابر شده است. عنایت فلاحی می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود تا پایان اربعین 200هزار نفر از طریق مرز خسروی به کشور وارد شوند؛ ورود به داخل کشور به صورت 24 ساعته است و خدمات‌رسانی‌های لازم به زائران اربعین انجام می‌شود.»

 


تعداد بازدید :  399